Scandalul Volkswagen: Agenţia de Protecţie a Mediului din SUA, acuzată de congresmeni că nu a descoperit la timp frauda grupului german

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Congresmenii au criticat Agenţia de Protecţie a Mediului din SUA pentru că nu au descoperit frauda grupului german Volkswagen
Congresmenii au criticat Agenţia de Protecţie a Mediului din SUA pentru că nu au descoperit frauda grupului german Volkswagen

Congresmenii acuză Agenţia americană de Protecţia Mediulu că nu a descoperit înşelătoria comisă ani de zile de grupul germen Volkswagen la testele de poluare, în timp ce şeful diviziei grupului din SUA şi-a cerut scuze în audierea într-o comisie a Camerei Reprezentanţilor şi a acuzat inginerii companiei, însă nu a prezentat şi soluţii.

Michael Horn, preşedinte şi director general al Volkswagen America, a spus sub jurământ că decizia folosirii unui soft care să reducă nivelul emisiilor poluante în timpul testării automobilelor diesel nu a aparţinut conducerii grupului, ci câtorva ingineri, arată Reuters.

Scandalul a dus la scăderea capitalizării de piaţă a VW cu o treime, din septembrie, şi la demisia directorului general Martin Winterkorn. Grupul german a suspendat şi 10 directori, inclusiv trei ingineri de top, în cadrul unei investigaţii interne. Mai mult, procuratura germană a efectuat joi percheziţii la sediul central al VW.

„Au fost câţiva ingineri software care au făcut acest lucru“, a spus Horn, despre softul inserat la motoarele diesel ale grupului din 2009.

Volkswagen a folosit „dispozitive de apărare“ diferite în Europa şi SUA, întrucât standardele referitoare la emisiile poluante sunt diferite în cele două regiuni, a explicat oficialul companiei.

„Unii oameni au luat decizii greşite pentru a scăpa de anumite lucruri“, a explicat Horn, întrebat fiind dacă VW a trişat cu dispozitivele de apărare pentru că era mai ieftin decât să folosească sisteme speciale de injecţie pentru a reduce nivelul emisiilor.

Congresmenii au criticat totodată Agenţia de Protecţie a Mediului din SUA, reprezentată la audiere. Reprezentantul Michael Burgess, republican din Texas, a criticat mărimea bugetului anual al agenţiei, notând că înşelătoria VW a fost descoperită de un studiu al West Virginia University, care a avut un buget de sub 70.000 de dolari.

Volkswagen trebuie să prezinte săptămâna viitoare autorităţilor americane de reglementare din SUA şi California primele propuneri de rezolvare a problemei softului instalat pe modelele Passat din 2012-2014, a anunţat joi agenţia de mediu.

Şeful din America ştia de manipularea testelor încă din 2014

Michael Horn, preşedinte şi director general al Volkswagen America, ştia încă de la începutul anului 2014 de faptul că grupul german manipula rezultatele testelor de poluare, potrivit „The Guardian“. Informaţia a apărut în depoziţiile scrise prezentate la o comisie a Congresul american, în faţa căreia Horn a apărut joi. 

În discursul pregătit, Horn îşi cere scuze pentru folosirea softului pentru înfrângerea testelor, dar nu a spus când vor avea loc remedierile şi nici cum vor influenţa performanţele maşinilor. 

De asemenea, el recunoaşte că ştia de mai bine de un an de situaţie. „În primăvara anului 2014… mi-a fost adus la cunoştinţă existenţa unei posibile situaţii de nerespectare (a legislaţiei de mediu – n.r.) care ar fi putut fi remediată“, se arată în discursul scris pregătit. „Am fost informat că reglementările EPA (Agenţia americană pentru Protecţia Mediului – n.r.) include diverse penalităţi pentru nerespectarea standardelor privind emisiile şi că agenţiile pot conduce teste de inginerie vor putea include teste privind «dispozitivele de înfrângere» sau analize“, se mai arată în discurs.

Gama 2016, retrasă din SUA

Concomitent, Volkswagen a retras cererea de certificare pentru o serie de modele din gama 2016, potrivit Reuters. Autoturismele în cauză sunt modelele Beetle, Passat, Golf şi Jetta cu motoare de 2 litri, alături de care se află Audi A3. Acestea vin cu un dispozitiv numit AECD, un logaritm care trişează la teste.

Volkswagen a anunţat, la sfârşitul lunii septembrie, că circa 11 milioane de autovehicule ale grupului, la nivel mondial, sunt afectate de scandalul emisiilor poluante. Scandalul a izbucnit după ce Agenţia americană pentru Protecţia Mediului (EPA) a acuzat VW că a instalat sisteme speciale pe unele autoturisme diesel pentru a evita standardele federale din SUA în materie de emisii. 

Constructorul auto german a recunoscut că  instalat un software special în calculatorul de bord al unor modele diesel. Dispozitivul este programat să activeze un sistem de filtrare completă a particulelor doar în timpul testelor oficiale pentru emisii. După teste, adică în situaţiile generale de funcţionare a motorului, dispozitivul dezactivează sistemul de filtrare a particulelor.

Grupul riscă o amendă de 18 miliarde de dolari doar în SUA.

Volkswagen a anunţat miercuri că va începe, în luna ianuarie, rechemarea la service a vehiculelor echipate cu softul care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel, operaţiunea urmând să fie finalizată până la sfârşitul lui 2016.

Ce modele au probleme

Sunt afectate modelele diesel cu motorizări de 1,2 litri, 1,6 şi 2 litri din serie EA 189. În cazul Volkswagen, softul este prezent pe modelele Golf, Passat, Beetle şi Jetta, maşina de teren Tiguan, plus furgonetele Caddy şi microbuzele Transporter. În cazul Audi, sunt afectate modelele  A1, A3, A4, A6, dar şi maşinile de teren Q3 şi Q5 şi cele sport Audi TT. În cazul Skoda, constructorul ceh a instalat motoarele în cauză pe o serie de modele mai vechi ale seriilor Octavia, Superb, Rapid, Fabia şi Roomster, potrivit publicaţiei „Prague Post“. În fine, şi Seat a livrat 700.000 de autoturisme cu motoare măsluite, fabricate între 2009 şi 2014. Compania nu a detaliat modelele, dar „El Pais“ scria că ar fi vorba de Leon, Ibiza şi Alhambra, dar şi Exeo şi Altea, acestea din urmă nemaifiind acum în producţie.

Prejudiciu de 123 de milioane de lei în România 

Prejudiciul pe care statul român l-a estimat în cazul Volkswagen pentru cele 105.303 maşini inventariate ca fiind cu probleme se ridică la 123,6 milioane de lei, potrivit unor surse ministeriale, citate de Agerpres.ro.

Potrivit acestora, calculul a luat în considerare faptul că taxa auto a fost plătită de cumpărători pentru motorizare Euro 5, iar maşina, în realitate, avea motorizare Euro 4. 

Pe de altă parte, defalcat, datele estimate de Grupul mixt de lucru înfiinţat, recent, de Ministerul Mediului şi Ministerul Transporturilor arată că au fost afectate: 1.944 de unităţi Volkswagen cu motorizare de 1,2 litri (prejudiciu estimat de 588.626 lei), 38.719 unităţi Volkswagen de 1,6 litri (pagubă de 24.487.635 lei) şi 64.640 unităţi VW de 2,0 litri (prejudiciu de 98.540.565 lei). 

Aceleaşi surse ministeriale au precizat că statul român se va îndrepta împotriva constructorului auto pentru recuperarea pagubei, însă instrumentarea efectivă a cazului va începe numai după ce autorităţile germane vor transmite informaţiile oficiale, în perioada următoare. 

Săptămâna trecută, Iulian Matache, ministrul Transporturilor, a anunţat că autorităţile din România au eliberat cărţi de identitate pentru 105.000 autovehicule ale grupului Volkswagen, din care 56.000 noi la data înmatriculării şi 49.000 second-hand, iar pe stoc, la dealerii grupului se află circa 300 de autovehicule ce nu vor mai putea fi vândute până la rezolvarea problemelor. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite