De ce nu pot lua produse gratis clienţii care nu primesc bon fiscal

De ce nu pot lua produse gratis clienţii care nu primesc bon fiscal

Vânzătorul dă bon fiscal numai după ce primeşte banii de la cumpărător, deci clientul nu poate primi produsul gratis FOTO Adevărul

Normativul prin care clienţii ar fi îndreptăţiţi să plece cu bunul sau serviciul achiziţionat fără să-l plătească, dacă vânzătorii nu le eliberează bon fiscal, nu va putea fi aplicat pentru că, în practică, banii sunt deja daţi în momentul înregistrării tranzacţiei în casa de marcat, susţin specialiştii. În plus, prevederea ar putea declanşa conflicte.

Odată cu ordonanţa de reglementare a Loteriei Bonurilor Fiscale, Guvernul a introdus şi o prevedere potrivit căreia cumpărătorii vor putea pleca fără să plătească dacă vânzătorii nu le dau bon fiscal. Specialiştii contactaţi de „Adevărul“ spun că această prevedere va fi imposibil de pus în practică.
 
În Ordonanţa pentru organizarea Loteriei Bonurilor Fiscale, publicată în Monitorul Oficial de vineri, 30 ianuarie, articolul 10 modifică şi completează actul normativ privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Astfel, se introduce un nou alineat care prevede că, în cazul în care operatorii economici refuză emiterea şi înmânarea bonului fiscal (cu anumite excepţii), clientul are dreptul de a beneficia de bunul achiziţionat sau de serviciul prestat fără plata contravalorii acestuia. Această prevedere intră in vigoare începând cu 1 martie 2015. 
 
Prevederea nu se aplică în cazul în care operatorul economic eliberează în locul bonului fiscal o chitanţă până la repunerea în funcţiune a aparatului de marcat electronic fiscal.
 
Atenţie, însă, înainte de toate, clientul are obligaţia de a cere comerciantului înmânarea bonului fiscal dacă nu îl primeşte şi abia apoi să ţină cont de prevederea care îi dă dreptul de a beneficia de bunul achiziţionat fară să-l plătească. 
 
De asemenea, operatorii economici sunt obligaţi să afişeze la loc vizibil un anunţ detaliat de atenţionare a clienţilor cu privire la obligaţia respectării prevederii mai sus menţionate. Modelul şi conţinutul se aprobă prin ordin al ministrului Finanţelor Publice. 
 

Micii comercianţi vor sesiza Avocatul Poporului

Reprezentanţii micilor comercianţi consideră că normativul este şi neconstituţional, dar şi imposibil de pus în practică.
 
 „Orice om care a făcut o plată la viaţa lui, într-un magazin, ştie că mai întâi vânzătorul încasează banii – deci cumpărătorul plăteşte – şi abia apoi casa eliberează bonul fiscal. Dacă s-ar aplica prevederea aceasta despre care vorbim, s-ar crea confuzie în rândurile cetăţenilor şi s-ar ajunge chiar în situaţia să se cheme poliţia. Nu se poate ca mai întâi să se emită bonul şi apoi să se facă plata – aşa sunt făcute casele de marcat“, a declarat, pentru „Adevărul“, Cora Muntean, secretar general al Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR).
 
„Chiar în aceste zile căutăm formula cea mai potrivită pentru a ataca prevederea respectivă. Noi vom sesiza în acest sens Avocatul Poporului, care poate să o atace ca fiind neconstituţională“, a precizat Cora Muntean.
 
Liderul patronal a mai menţionat că ANCMMR consideră binevenite iniţiativele de limitare a evaziunii, apreciind-o în mod special pe cea care instituie Loteria Bonurilor Fiscale, dar la elaborarea acestora „ar trebui consultaţi şi micii comercianţi, nu doar cei mari, tocmai pentru a se evita posibilele situaţii neplăcute“.
 
Şi Gheorghe Iancu – profesor de Drept constituţional şi fost Avocat al Poporului – susţine că măsura este imposibil de pus în practică, întrucât niciodată nu se emite bon fiscal înainte de a se efectua plata.
 
„Această prevedere este un nonsens. Bonul fiscal nu se emite până nu plăteşti bunul. Este imposibil de pus în aplicare, este o contradicţie în termeni. Dacă emiţi bon fără să încasezi, este delapidare şi eşti vizat de Administraţia Financiară. În plus, este greu de dovedit că nu ai primit bonul, trebuie să ai martori“, a explicat pentru „Adevărul“ profesorul de drept constituţional. 
Gheorghe Iancu spune că Ordonanţa care include această prevedere ar trebui abrogată prin legea de aprobare, ceea ce înseamnă că ea îşi produce efectele, puţin probabile, până la momentul respectiv.
 
O altă variantă, susţine fostul Avocat al Poporului, ar fi abrogarea printr-o nouă ordonanţă, însă aceasta ar însemna o recunoaştere a greşelii, ceea ce este puţin probabil.
 

Piperea: „La greci n-a fost niciun rezultat“

Avocatul Gheorghe Piperea spune că, deşi măsura este bună în teorie, în practică aceasta ar putea să nu aibă niciun rezultat. 
 
„Aceasta este o chestie luată de la greci, care nu a avut niciun rezultat. Dimpotrivă, serviciile de turism fiscalizate din Grecia au ajuns să însemne foarte foarte puţin. Orice măsură de reducere a evaziunii fiscale este bună, dar trebuie să fie gândită. Pentru legea insolvenţei persoanelor fizice se impune studiu de impact, însă o astfel de măsură se adoptă rapid prin ordonanţă“, a spus Piperea.   
 
Avocatul crede că prevederea este greu de aplicat în practică şi că va genera conflicte majore între comerciant şi client. „O să iasă mari scandaluri. Imaginaţi-vă, cum să pleci din restaurant fără să plăteşti ce ai consumat?“, a mai spus Piperea. 
 
De asemenea, consultantul fiscal Gabriel Biriş susţine că prevederea în sine nu este una rea, pentru că pune presiune pe comerciant să emită bon fiscal, însă este o problemă punerea ei în practică.
 
„În primul rând, ar trebui să existe un TelVerde unde să poţi suna dacă ai o problemă, pentru că nu ştiu dacă te lasă cineva să pleci fără să plăteşti. Să fie oameni abilitaţi, capabili să intervină în câteva minute dacă sunt probleme. În niciun caz nu este o soluţie să suni la 112, aşa cum s-a spus, pentru că acela este un serviciu pentru urgenţe. Ar putea interveni chiar neplăceri fizice, să se lase cu tămbălău, cu scandal“, ne-a spus Gabriel Biriş.
 

Gata cu vânzările pe datorie?

Printre cei mai afectaţi de măsura lansată de Fisc se numără comercianţii care vând pe datorie şi, desigur, clienţii acestora. În acest sistem, livrarea de bunuri se face de mai multe ori, dar plata contravalorii se face o singură dată. Cu sau fără bon?
 
Mai puteţi citi: 
 
 
citeste totul despre: