Optimism în industria serviciilor de afaceri: Companiile estimează o creştere a veniturilor în 2022 şi vor să lucreze în continuare în sistem hibrid

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhivă Adevărul
Foto: Arhivă Adevărul

Opt din zece companii din România (79%), active în industria serviciilor de afaceri, consideră că vor înregistra creşteri ale cifrei de afaceri în 2022, reiese din raportul anual al Asociaţiei Business Service Leaders în România (ABSL).

Potrivit sursei citate, industria serviciilor de afaceri a încheiat anul 2020 cu venituri de peste 9 miliarde de euro, iar pentru anul 2021 se estimează o creştere de până la 5%.

Cu toate că pandemia nu a produs efecte vizibile asupra veniturilor sau altor indicatori economici, 53% dintre companiile industriei spun că au fost afectate de criza sanitară şi economică, aceasta crescând competiţia dintre companii. 

„Pentru 59% dintre companiile chestionate, cifra de afaceri a crescut în 2020 comparativ cu 2019, 27% dintre companii au înregistrat venituri similare şi 14% dintre companii au înregistrat o scădere a cifrei de afaceri. 

Creşterea vine în principal din noi arii de business şi din creşterea cererii externe şi planuri de restructurare ale marilor companii. Aceste informaţii vin să ne confirme statistic ceea ce am observat şi noi în ultimul an, respectiv multe companii care aduc noi procese în România şi din ce în ce mai mulţi investitori interesaţi de noi. 

În acelaşi timp, este nevoie să ne gândim deja la următorul pas pentru dezvoltarea industriei, prin creştera ponderii serviciilor complexe, cu valoare adaugată mai mare, din portofoliul companiilor”, spune Ciprian Dan, Preşedinte ABSL.  

Raportul mai arată că 83% dintre companiile prezente consideră România o destinaţie importantă pentru acestă industrie, 98% dintre cei care au răspuns ar recomanda ţara noastră unor potenţiali  investitori. 

Printre cele mai mari riscuri percepute de companiile prezente se numără disponibilitatea personalului necesar, mediul economic şi socio-politic, legislaţia şi politica de taxe, precum şi  competiţia. 

Găsirea angajaţilor calificaţi este cea mai mare provocare şi acum, în timpul pandemiei. Limbile străine, mai ales germana sau cele mai puţin vorbite (olandeză, limbi nordice) rămân principalul criteriu de angajare. În companiile din industrie se folosesc în medie 8 limbi străine pentru livrarea serviciilor, dar numărul acestora poate creşte. 

Avem companii în care se vorbesc şi 30 de limbi. Digital skills (de exemplu SAP pentru operaţinuni clienţi, JAVA pentru IT sau CRM şi ERP pentru HR) reprezintă cunoştinţe esenţiale pentru viitorii angajaţi. Nu în ultimul rând contează asa numitele soft skills şi capacitatea de adaptare la o lume în continuă schimbare”, completează Ciprian Dan.  

Când se va face întoarcerea la birou 

Totodată, 65% dintre companiile chestionate se vor întoarce la birou în 2022, 12% planuiau să se întoarcă în ultimul trimestru din 2021, înainte de venirea valului 4, în timp ce 22% se întorseseră deja la birou in trimestrul III 2021. 

Printre criteriile de care depinde întoarcerea la birou se numără creşterea ratei de vaccinare şi scăderea numărului de cazuri, ridicarea stării de urgenţă precum şi alte aspecte legale. 

Sursa citată mai arată că, cei care vor lucra de acasă vor veni la birou pentru întâlnirile cu echipa, evenimentele companiei sau programe de training. 64% dintre respondenţii care acum lucrează în telemuncă, au declarat că vor lucra de la birou între 5 şi 10 zile pe lună, 25% - mai mult de 10 zile lunar, 11% dintre companii - sub 5 zile pe lună. 

Referitor la telemuncă, 70% dintre companiile chestionate au spus că aceasta se poate desfăşura numai din România, 22% permit munca de oriunde, cu anumite restricţii, 5% - fără nicio restricţie, în timp ce 3 % dintre companii spun ca nu au o politică de telemuncă. 

67% dintre companiile industriei vor practica în continuare munca în sistem hibrid, avâd un plan bine stabilit, 30% dintre companii vor continua în sistem hibrid, lăsând la alegerea angajaţilor zilele în care vor lucra de la birou. În prezent, angajaţii a 84% dintre companii lucrează de acasă, 12% - de la birou, 4% - de oriunde.

Procesul de recrutare, dificil de realizat online

Conform analizei, 46% dintre companiile industriei consideră că procesul de recrutare este mai dificil de realizat online şi ia mai mult timp, în timp ce 36% dintre companii apreciază recrutarea virtuală ca fiind superioară. 

Printre beneficiile recrutării online se numără simplificarea proceselor, accesul către un număr mai mare de potenţiali candiaţi şi flexibilitate crescută datorită muncii la distanţă. 

„Companiile din industria de business services continuă să fie printre cei mai doriţi angajatori. Astfel, chiar dacă a fost an pandemic, 80% dintre companii au mărit salariile în 2021, media măririlor fiind de 6,4%. Peste 50% dintre companii oferă bonusuri fixe, iar 67% dintre ele oferă bonusuri de performanţă”, arată Francesca Postolache, Vicepreşedinte ABSL. 

Pandemia a crescut loialitatea angajaţilor

Potrivit analiştilor, pandemia a crescut loialitatea angajaţilor, rata medie a plecărilor din companie fiind de 17% în primele 7 luni ale anului 2021, faţă de rata medie de 26% înregistrată în 2019. 

O tendinţă nouă este că 43% dintre companiile industriei folosesc subcontractori sau freelanceri pentru situaţii când volumul de muncă creşte (o creştere atipică sau sezonieră), din nevoia de aptitudini profesionale mai puţin întâlnite sau pentru o reducere a costurilor. 

„Asistăm la transformarea lumii în care operăm.  Acest proces este mult mai profund decât pare la prima vedere şi este departe de a se fi încheiat. Rămâne să decelăm împreună efectele pe termen lung ale noului mod de lucru şi să încercăm să le gestionăm, aşa încât să conservăm eficienţa intrinsecă industriei noastre în timp ce reţinem specialiştii oferindu-le oportunităţi de dezvoltare. 

Însă este clar că serenitatea şi predictibilitatea mediului de lucru dinaintea pandemiei sunt de domeniul trecutului, la fel de bine cum este clar că specia umană nu poate continua să existe eminamente virtual şi va avea în continuare nevoie de interacţiune directă pentru a evolua. 

Cei care refuză adaptarea suferă, însă cei care găsesc în asta o oportunitate, vor prospera conform legii imuabile a evoluţiei. Uitându-mă la ascensiunea din ultimii ani, sunt optimist şi am încredere în  capacitatea de adaptare a industriei noastre.” spune Cătălin Iorgulescu, Vicepreşedinte ABSL.

Studiul ABSL a fost realizat împreună cu PwC, în perioada august – septembrie 2021 pe un eşantion de 68 de companii cu peste 47.000 de persoane şi o cifra de afaceri cumulată de 1.4 miliarde de euro. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite