Consorţiul petroliştilor. Un fost şef din Lukoil şi Rompetrol vrea să realizeze o reţea de staţii de carburanţi prin unificarea benzinarilor independenţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
România are aproximativ 2.000 de benzinării, din care 1.400 sunt ale marilor grupuri petroliere, în vreme ce benzinarii particulari adună circa 600 de staţii. Paul Pop vrea să îi unească asemănător unei francize
România are aproximativ 2.000 de benzinării, din care 1.400 sunt ale marilor grupuri petroliere, în vreme ce benzinarii particulari adună circa 600 de staţii. Paul Pop vrea să îi unească asemănător unei francize

Paul Pop, fost director în cadrul Lukoil şi Rompetrol şi care deţine în prezent compania de distribuţie de produse petroliere Rottco, intenţionează să creeze o reţea de distribuţie de carburanţi pornind de la staţiile deţinute de benzinarii independenţi, care pierd tot mai mult teren în faţa marilor companii din România, potrivit News.ro.

Pop a fost director în cadrul Lukoil între 1998 şi 2000 şi director de vânzări, managing director şi preşedinte al consiliului de administraţie al Rompetrol Downstream între 2001 şi 2006.

Ulterior, Paul Pop şi-a lansat propria afacere în domeniul distribuţiei de produse petroliere, firma Rottco, fondată în 2007.

Proiectul Synergy

Omul de afaceri a realizat un proiect, numit Synergy, care presupune crearea unei reţele româneşti de benzinării, cu brand propriu şi strategie bine definită pe piaţă, în care să intre benzinării independente.

„Proiectul Synergy va reprezenta o reţea naţională de benzinării cu şi în sprijinul benzinarilor independenţi, o reţea coordonată, conectată şi interactivă, menită să aducă plus valoare tuturor membrilor ei. Synergy va fi o reţea de benzinării independente, prezentă pe toate drumurile naţionale şi în oraşele din România, care va vinde carburanţi de aceeaşi calitate cu a marilor producători de benzine şi motorine şi va asigura servicii la nivel de reţea“, se arată într-o prezentare a proiectului, transmisă unor patroni de benzinării independente.

Paul Pop vizează atragerea în cadrul proiectului a benzinăriilor numite „white station“, categorie în care intră staţiile private neafiliate şi fără brand.

„În România, există aproximativ 2.000 de staţii de distribuţie, din care circa 600 de staţii sunt white station“, se arată în prezentare.

Potrivit documentului, marile reţele internaţionale de distribuţie de carburanţi,  Petrom, Rompetrol, Lukoil, Mol, care domină piaţa românească, au vânzări medii zilnice cuprinse între 7 şi 12 metri cubi de carburanţi / staţie.

Reţele locale

Pe următorul loc se clasează reţelele locale, precum Euro-Oil, ARAL sau Ana-Oil.

Benzinăriile din categoria white station sunt la mare distanţă de benzinăriile marilor reţele, din cauza unor dezavantaje importante: „sunt izolaţi, nu au surse alternative şi nu pot să-şi îmbunătăţească marja prin achiziţie; decalajul calitativ, cantitativ şi valoric între marile reţele şi ei se accentuează, ameninţându-le afacerea; aceştia încearcă să-şi crească vânzările, dar eforturile lor izolate nu pot concura cu strategiile de marketing ale marilor reţele; nu beneficiază de avantajele unei reţele: integrare, sinergie, interacţiune, acces la clienţi cu flote; sunt prinşi în competiţia cu furnizorii care au şi reţele de distribuţie“, se punctează în document.

La capitolul avantaje este menţionat faptul că benzinăriile independente sunt de obicei afaceri de familie, iar „proprietarii au informaţii şi influenţă locală“.

 

Produse de slabă calitate şi magazine vechi

Benzinăriile din categoria white station din România sunt situate în „locaţii foarte slabe, slabe, bune şi rar foarte bune“,  sunt „percepute ca având produse de calitate slabă din surse îndoielnice“. De asemenea, „vânzările lor au scăzut şi continuă să scadă chiar dacă ar scadea preţurile“, „fac achiziţii cu banii jos sau la termen“ şi au magazine cu imagine veche, slab aprovizionate, cu calitate slabă şi vânzări relativ mici“.

Totuşi, documentul concluzionează că afacerile benzinarilor independenţi „au potenţial de creştere, dar nu în situaţia şi comportamentul lor de piaţă actual“.

În proiectul propus de Paul Pop benzinarilor independenţi, compania Rottco va avea în noua reţea naţională de staţii de carburanţi, rolul de „integrator, coordonator  al reţelei benzinăriilor particulare care vor adera la proiect; iniţiator, promotor şi susţinător de proiecte ale membrilor reţelei; finanţator în parte a integrarii specifice retelelor; gestionar al flotelor şi altor servicii specifice reţelelor“ şi „prestator de servicii de mentenanţă, acces la flote, intercomunicare pentru membrii reţelei“.

De asemenea, firma lui Paul Pop va coordona strategiile de marketing şi publicitate la nivel de reţea.

Totuşi, benzinăriile din categoria white station trebuie să îndeplinească mai multe condiţii pentru a fi acceptate în noua reţea. Astfel, staţiile trebuie „să fie funcţionale“, să fie situate în oraşe mari, pe rute importante,  trebuie „să dispună de magazine“ şi să aiba vânzări de cel puţin 2 - 3 metri cubi de carburanţi pe zi, în medie.

De asemenea, benzinăriile nu trebuie să comercializeze marfă contrafăcută, se arată în document.

Potrivit informaţiilor, Rottco intenţionează să lanseze noua reţea de benzinării cu cel puţin 50 de staţii de carburanţi afiliate.

Consiliul Concurenţei a găsit că nu e destulă competiţie pe piaţă

Noul proiect vine în contextul în care Consiliul Concurenţei consideră că piaţa distribuţiei de carburanţi din România este prea concentrată şi a propus, în luna februarie, mai multe măsuri pentru stimularea concurenţei.

Autoritatea anti-monopol a recomandat diversificarea ofertei de carburanţi prin intrarea pe piaţă a altor jucători, precum marile lanţuri de supermarketuri sau hiperrmarketuri, care deţin în alte ţări şi reţele de benzinării cu preţuri mici. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite