Coca Cola vs. Pepsi. Cine-i răcoreşte cel mai tare pe români. Cu zahăr sau fără?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pepsi are o tradiţie îndelungată în România, încă din perioada comunistă, însă acum Coca Cola are vâzări mult mai mari
Pepsi are o tradiţie îndelungată în România, încă din perioada comunistă, însă acum Coca Cola are vâzări mult mai mari

Deşi Pepsi are o tradiţie mai îndelungată în România, fiind considerată pe vremea lui Ceauşescu drept „sărutul Occidentului“, Coca Cola a reuşit să o depăşească în preferinţele românilor, reuşind să acapareze mai mult de jumătate din piaţă, potrivit KeyFin. Sucurile cu care românii se răcoreau în urmă cu 20-30 de ani, precum Brifcor, Cico, oranjada sau siropurile cu sifon au dispărut din magazine.

Piaţa băuturilor răcoritoare a crescut de la 4,81 miliarde lei în 2010 la 5,04 miliarde lei în 2014, ultimul an calendaristic pentru care există cifre oficiale, potrivit unei analize a KeysFin. Singurul an în care producătorii au înregistrat un recul a fost 2011, când afacerile din acest sector au scăzut puternic, cu aproape 2 miliarde de lei, până la 3,16 miliarde lei.

Coca Cola, numărul unu

Cel mai important jucător din România, în acest sector, a fost, în toţi aceşti ani, Coca-Cola HBC România SRL, producătorul mărcilor Coca-Cola, Fanta, Sprite, Dorna, Dorna Izvorul Alb, Poiana Negri şi Nestea.

Afacerile companiei au crescut de la 1,75 miliarde lei în 2010 la 1,83 miliarde lei în 2014, vânzările Coca Cola reprezentând mai mult de 70% din piaţă. Coca Cola HBC România este şi cea mai profitabilă firmă din domeniu, reuşind în 2014 un profit de 102 milioane lei, în creştere cu aproape 20 mil. lei faţă de anul 2013, însă în scădere cu aproape 80 milioane lei faţă de rezultatul din 2010.

Pe locul secund în clasamentul celor mai importanţi jucători din piaţa băuturilor răcoritoare s-a situat în ultimii cinci ani îmbuteliatorul mărcilor Pepsi, 7UP, Prigat, Lipton, Mountain Drew. Quadrant Amroq Beverages SRL, firmă preluată de PepsiCo, a menţinut afaceri relativ stabile în ultimii cinci ani, în jurul nivelului de 600 milioane lei.

Romaqua, în top

Podiumul este completat de Romaqua Group SA, compania care produce, printre altele, apele minerale Borsec, Aquatique şi Stânceni, alături de sucurile Giusto şi Quick Cola.

Vânzările companiei a evoluat de la 550 milioane lei în 2010 la 560 de milioane lei în 2014, cu un record de afaceri în 2012, anul în care a depăşit pentru prima dată bariera de 600 milioane lei, apropiindu-se de nivelul celor de la Quadrant Amroq Beverages SRL.

Tymbark, European Drinks, Rio Bucovina, La Fântâna

Top 10 – cei mai importanţi jucători din piaţa băuturilor răcoritoare este completat de Tymbark Maspex România SRL, European Drinks, Rio Bucovina SRL, La Fântâna SRL, Euroavipo SA, Perla Harghitei SA şi Rieni Drinks SRL, cu afaceri cumulate ce au depăşit 8,7 miliarde lei în 2014.

Grupul polonez Maspex Wadowice, care controlează în România Tymbark Maspex, a anunţat de curând preluarea Rio Bucovina.

„Piaţa băuturilor răcoritoare a reuşit să îşi revină în ultimii ani după şocul din 2011. A fost anul în care, pe fondul creşterii TVA şi scăderii puterii de cumpărare, românii şi-au temperat cumpărăturile, fapt relevat în mai toate statisticile ce ţin de consum“, afirmă analiştii de la KeysFin.

Promovarea este cheia

Evoluţia afacerilor din sector mai arată un fapt interesant. „Cine a investit masiv în promovare în aceşti ani a reuşit să îşi crească cifra de afaceri, iar cel mai relevant exemplu îl constituie Coca Cola“, afirmă analiştii KeysFin.

„Un business construit pe coordonate publicitare extrem de solide care a reuşit să se împună într-o piaţă în care oferta este foarte diversificată. Spoturile radio şi TV, campaniile de promovare indoor şi outdoor, asocierea cu diverse evenimente, practic prezenţa activă în toate mediile sociale au impus Coca Cola drept principala băutură răcoritoare din România“, au mai spus aceştia.

„O demonstraţie de marketing care a dovedit, dacă mai era nevoie, că publicitatea este esenţială într-o piaţă în care comportamentul de consum ţine în mare parte de impuls“, afirmă cei de la Keysfin.

Cu zahăr sau light? Se uită românii la ce consumă?

Comportamentul de consum al românilor în privinţa băuturilor răcoritoare ţine în primul rând de tradiţie şi mai puţin de alte coordonate, cu ar fi conţinutul caloric.

Faptul că Coca Cola este cea mai vândută băutură răcoritoare de la noi dovedeşte că pentru consumatorii români este esenţial în primul rând gustul şi prea puţin cantitatea de zahăr pe care o ingerează cu această ocazie.

„Este şi motivul pentru care Coca Cola dar şi celelalte companii, precum PepsiCo, insistă pe asocierea consumului de băuturi răcoritoare cu tradiţia. Să bei o cola la masă, la terasă, în diverse medii sociale este sugerată ca un exerciţiu social asociat cu comunicarea, cu relaţiile interumane“, afirmă cei de la KeysFin.

Abia în ultimii ani, jucătorii din piaţă au început, timid, să promoveze trendul healthy, asociat unor băuturi răcoritoare cu conţinut caloric redus, din ingridiente naturale.

Apa plată şi sucurile naturale, la mare preţ

Din evoluţia datelor financiare, rezultă însă un trend care începe să se contureze tot mai puternic.

Producătorii de ape minerale, sucuri naturale şi distribuitorii de apă îmbuteliată prind tot mai mult teren, dovadă evoluţia Romaqua Group (Borsec), Tymbark Maspex România SRL (sucurile Tymbark) şi La Fântâna (distribuitor de apă plată îmbuteliată), companii care au reuşit rezultate în creştere în ultimii ani.

„2015, cel mai secetos din ultimii 30 de ani, se anunţă a fi cel mai profitabil pentru producătorii de băuturi răcoritoare“, afirmă analiştii de la KeysFin, care consideră că piaţa va înregistra un avans sensibil, între 15-25%, influenţată în mod semnificativ de reducerea TVA.

„Combinaţia secetă-preţuri reduse se dovedeşte a fi foarte profitabilă în 2015, din datele pe care le avem din piaţă.Avem semnale că există producători ale căror cifre de afaceri au crescut în această vară cu peste 25%, sezonul estival 2015 fiind cel mai bun din ultimii cinci ani. Datele oficiale vor confirma, cu siguranţă, acest lucru“, au mai spus analiştii KeysFin.

Informaţiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului românesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare de la societăţile comerciale şi PFA-urile active din România, comunicate la Ministerul Finanţelor.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite