Afacerea ca artă: Lucrurile pe care antreprenorii ar trebui să le înveţe de la artişti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Andy Warhol a ştiut dintotdeauna: „O afacere reuşită este şi cea mai bună artă”, spunea celebrul pictor şi iniţiator al curentului revoluţionar pop-art.

În ceea ce priveşte mediul de afaceri, orice antreprenor aflat la început de drum ar avea câteva lucruri de învăţat de la persoanele cu simt artistic dezvoltat, pornind de la cultivarea câtorva obiceiuri creative cu ajutorul cărora să privească lumea dintr-o perspectivă nouă. Doar în felul acesta va putea să aducă, pe piaţă, produse şi concepte cu adevărat inovatoare.

Un număr tot mai mare de lideri şi de afacerişti încep să abordeze lumea artelor, nu în scopuri de relaxare sau evadare într-un univers paralel vieţii de la birou, ci ca parte integrantă dintr-o afacere, de la manageri de echipă, la angajaţii departamentului de resurse umane, informează CNN.

John Maeda, preşedinte al Rhode Island School of Design şi autorul cărţii „Redesigning Leadership” a prevăzut că artiştii vor ajunge să fie noii lideri, în materie de afaceri.

„Arta” de a face afaceri a devenit mai importantă decât însăşi „priceperea” în sectorul de business, existând deja instrumente şi date esenţiale care îi ajută pe afacerişti să se diferenţieze, la un nivel intuitiv şi creativ, de competiţie. Aceste calităţi nu pot fi exploatate ci doar explorate.

Precum artiştii, afaceriştii care au pretenţia să revoluţioneze piaţa, au nevoie să apeleze la instinctele creative şi să propună soluţii atipice, iar asta nu se realizează tocmai uşor.

Dar cum gândesc artiştii şi care sunt trăsăturile pe care orice individ care aspiră să reuşească în propria afacere, începută timid, trebuie să le posede?

Artiştii iubesc noutatea. Sunt fascinaţi de tot ce este nou şi au o poftă insaţiabilă să găsească şi să creeze noi forme de exprimare, de conectare cu publicul, să se inventeze şi să se reinventeze. Arta înseamnă schimbarea unor viziuni, retrasarea unor înţelesuri şi exact în asta constă inovaţia.

Artiştii sunt umanişti, sunt adevăraţi experţi în ceea ce priveşte condiţia umană, observând dorinţele, nevoile, comportamentele, cu un ochi critic, dar şi cu un grad sporit de empatie. Se implică la nivel sensibil, înţelegând emoţiile celorlalţi.

Artiştii sunt adevăraţi meseriaşi, în domeniul lor. Ei gândesc în timp ce creează, încercând să conecteze produsul final cu cel din imaginaţia lor, o calitate pe care orice afacerist ar trebui să o posede, ca să îşi pună planurile în aplicare şi să aibă succes.

Artiştii sunt precum copiii. „Fiecare artist este un copil. Problema este cum să rămână tot copil, odată cu trecerea timpului”, reflecta Pablo Picasso. Este adevărat, artiştii nu încetează să îşi pună întrebări, să se lase surprinşi sau să fie uimiţi. Şi antreprenorii pot face asta, dacă luam ca exemplu doar apariţia iPhone-ului, care corespunde nevoii umane de atingere, sau a site-uri-lor de sharing precum Facebook şi Pinterest, care apelează la nevoia omului de a comunica celorlalţi.

Artiştii îşi ascultă propria intuiţie. Ar putea să pară contraproductiv, dar intuiţia este acel factor care îi ajută pe antreprenori să anticipeze tendinţele şi cursul pieţei.

Artiştii se lasă învăluiţi de ambiguitate şi nu au nimic împotriva ei. În mod natural, persoanele creative jonglează cu instrumente care nu pot fi măsurate sau cântărite, ideile fiind abstracte. Afaceriştii ar trebui să înveţe să tolereze, uneori, incertitudinea, să reziste dilemelor şi întrebărilor cu final deschis.

Artiştii lucrează sub contrângere, fiind deseori obligaţi să creeze lucruri mari, cu minime resurse. Constrângerile le stimulează şi mai mult imaginaţia.

Artiştii sunt cei mai buni povestitori, reuşind să transmită o idee complexă, prin intermediul artei lor. Asta este valabil şi pentru antreprenorii care doresc să recurgă la inovaţia unui produs destinat să spună chiar povestea produsului.

Artiştii sunt doar oameni cu un comportament creativ, nu stăpâni ai universului. Majoritatea pictorilor, scriitorilor, regizorilor şi muzicienilor ar putea recunoaşte că îşi aleg ideile dintr-o sursă de „inspiraţie” care depăşeşte cu mult chiar capacităţile şi abilităţile lor creative. Altfel spus, din alte sfere.

Artiştii sunt pasionaţi de munca lor. De fapt, munca şi viaţa lor sunt imposibil de separat. Asta nu înseamnă ca un antreprenor ar trebui să fie obsedat de muncă şi să nu îşi părăsească biroul, câteva zile la rând. În schimb, ar trebui să îşi adapteze ideile în funcţie de convingerile lui cele mai profunde, chiar dacă va avea parte şi de respingeri.

O idee pentru care un antreprenor nu simte că merită să lupte, ar putea să devină o afacere eşuată.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite