Violonista Ioana Cristina Goicea: „A fost o bucurie să cânt alături de Filarmonica din Oradea, una dintre cele mai bune orchestre din România“
0Filarmonica de Stat din Oradea a oferit melomanilor joi, 27 octombrie, un concert de excepţie, avându-i invitaţi pe violonista Ioana Cristina Goicea şi pe dirijorul elveţian Urs Schneider. În program au fost uvertura "Fidelio" de Beethoven, Concertul pentru şi orchestră în re minor de Sibelius şi Simfonia nr. 7 de Schubert. Următorul concert susţinut de dirijorul Urs Schneider, care se află în turneu în România, va avea loc vineri, la Iaşi.
Joi, 27 noiembrie, la sala de concerte „Enescu-Bartók” din Oradea au fost audiate trei compoziţii cu totul deosebite.
Prima lucrare a fost uvertura Fidelio de Ludwig van Beethoven (1770—1827). Fidelio este singura opera pe care Beethoven a scris-o, inspirată de o melodramă franceză (Bouilly) a epocii revoluţionare. Compozitorul a scris patru uverturi pentru această operă: cele trei Uverturi Leonora şi ultima, Fidelio, care precede în mod obişnuit reprezentarea dramei.
A urmat Concertul pentru vioară şi orchestră în re minor de Jean Sibelius (1865–1957), compozitor care a dezvoltat decenii la rând un limbaj muzical naţional specific finlandez – prospeţimea acestei muzici izvorând tocmai din folclorul poporului său. Sibelius este reprezentantul unei importante perioade de tranziţie din istoria muzicii, de la etapa romantică târzie a secolului XIX, spre modernismul secolului XX. Concertul este practic singura compoziţie concertantă a lui Sibelius, lucrare ce se bucură şi astăzi de o deosebită popularitate, datând din anul 1903, o capodoperă simfonică de o intensă virtuozitate şi încărcătură emoţională romantică.
Cea de-a treia compoziţie a fost Simfonia a VII-a în Do major, D.944 de Franz Schubert (1797–1828). Cu toate că avuse o viaţă tragic de scurtă, Schubert ne-a lăsat sute de capodopere într-o mulţime de genuri muzicale. Simfonia a fost compusă în ultimul an al scurtei sale vieţi. De proporţii mult mai mari, Marea Simfonie are un profil foarte variat, cu ecouri de cânt romantic, cu ritmuri de marş şi de dans, cu teme de romanţă şi elemente populare maghiare.
Solista invitată Ioana Cristina Goicea (21 de ani), care în prezent studiază cu profesoara Mariana Sîrbu la Hochschule für Musik und Theater F. Mendelssohn Bartholdy din Leipzig, se bucură de bursa de merit oferită de Fundaţia DAAD şi Ad Infinitum.
În urma concursului organizat în februarie 2013 de Fundaţia Deutsche Stiftung Musikleben din Hamburg, Ioana Cristina a câştigat dreptul de a cânta pe vioara Giambattista Guadagnini (Parma, 1761).
A fost o bucurie să mă reîntorc pe scena Filarmonicii din Oradea. Am cântat pe această scenă, alături de mama mea, şi în primăvară, a declarat artista pentru "Adevărul".
Violonista Ioana Cristina Goicea a concertat, în luna aprilie, în sala de concerte a Colegiului de Muzică Kunitachi din Tokyo, fiind ovaţionată de publicul japonez.
Pe scena din capitala Ţării Soarelui Răsare solista a interpretat Concertul pentru vioară de J. Brahms în compania reputatei Orchestre Simfonice Kunitachi, care reuneşte cei mai buni instrumentişti din Japonia, sub bagheta dirijorului Yuki Miyagi.
Ioana Goicea a fost invitată ca solistă a acestui concert în urma câştigării premiului I la vioară în cadrul Concursului Johannes Brahms desfăşurat în luna septembrie 2013 la Portschach — Austria.
Fiica violonistei Cristina Anghelescu (foto), solistă a Orchestrelor şi Corurilor Radio, tânăra Ioana Cristina Goicea a început studiul viorii de la vârsta de patru ani, cu bunicul său, Aurelian Anghelescu, profesor de vioară.
Din 2007 Ioana Cristina Goicea a beneficiat şi de îndrumarea maestrului Ştefan Gheorghiu, urmând apoi studii la Academia de Muzică şi Teatru din Rostock, Germania, cu maestrul Petru Munteanu.
Violonista a susţinut numeroase recitaluri atât în Bucureşti, la Ateneul Roman, cât şi în alte oraşe ale ţării, colaborând cu dirijorii: Horia Andreescu, Ovidiu Bălan, Tiberiu Soare, Ilarion Ionescu Galaţi, Mihail Agafiţa, Radu Postăvaru.
Tânăra artistă a obţinut o serie de distincţii în diferite competiţii naţionale şi internaţionale şi a susţinut concerte atât în ţară, cât şi în străinătate (Italia, China, Republica Moldova).
Managerii instituţiei, directorul general Todor Albert şi directorul artistic Vasile Foica, s-au arătat încântaţi de calitatea interpretării violonistei Ioana Cristina Goicea.
O colectivitate dincolo de realitatea ei fizică are şi o componentă intelectual-afectivă, care este singura în măsură să califice creaţia artistică din punct de vedere profesional şi calitativ, spune Todor Albert, pe site-ul instituţiei directorul Filarmonicii din Oradea.
Artiştii acestei instituţii au ştiut întotdeauna că prin puterea şi bogăţia sonorităţii muzicale dau auditoriului un confort de eufonie şi o mană sufletească în zilele de restrişte economică. Mă bucur că a revenit pe scena noastră o solistă de excepţie, Ioana Cristina Goicea, a declarat Todor Albert (foto), directorul Filarmonicii din Oradea pentru "Adevărul".
Tradiţia Filarmonicii de Stat Oradea este bogată şi semnificativă. În cele peste şase decenii de activitate angajaţii acestei instituţii au dat dovadă de un devotament deplin faţă de arta muzicală şi faţă de tradiţiile naţionale, pentru ca fiecare concert sau spectacol să fie de o ţinută ireproşabilă, mulţumind aşteptările publicului de pretutindeni, subliniază Todor Albert, director general manager al Filarmonicii din Oradea.
Vasile Foica (foto), director artistic al Filarmonicii de Stat Oradea din 2011, este licenţiat din anul 1978 în muzică, specializarea muzică instrumentală (flaut), la Conservatorul "George Enescu" din Iaşi, şi, din acelaşi an, ocupă funcţia de artist instrumentist/şef partidă al Filarmonicii de Stat Oradea.
Între anii 1990-1992, a participat în mod activ, pe linie sindicală, la reorganizarea Filarmonicii de Stat Oradea. Din anul 1995, este profesorul catedrei de flaut a Facultăţii de Muzică din cadrul Universităţii din Oradea.
În perioada mai-iunie 2006, în calitate de reprezentant al salariaţilor, a iniţiat şi participat la negocierea Contractului colectiv de muncă la nivel de instituţie. De asemenea, din noiembrie 2006, este membru în Consiliul artistic al Orchestrei simfonice orădene. În februarie 2010, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional din România i-a acordat Diploma de Excelenţă pentru contribuţia remarcabilă la dezvoltarea artei muzicale.
Dirijorul invitat al concertului a fost Urs Schneider, născut în St. Gallen (Elveţia), într-o familie de artişti: tatăl, Freddy Schneider - pictor şi sculptor cunoscut, iar mama, profesoară de pian. La 6 ani, Urs Schneider a început să ia lecţii de vioară.
La 15 ani a fondat propria orchestră „Pro Musica", în care a adus 70 de muzicieni. Urs Schneider a înfiinţat si orchestra de cameră „Camerata Helvetica", în 1962, cu 17 membri, cu care s-a impus pe plan internaţional. A fost mulţi ani director muzical şi prim-dirijor al Orchestrei Simfonice Naţionale din Taiwan şi al Orchestrei din Haifa. A dirijat, în peste 70 de ţări, cele mai renumite orchestre din lume.
Orchestra Filarmonicii din Oradea este una dintre cele mai profesioniste ansambluri cu care am lucrat. Vasile Foica, care cântă la flaut, este unul dintre cei mai buni interpreţi la acest instrument pe care i-am întâlnit în întreaga carieră. Sunt foarte fericit că am putut reveni în România şi am putut întâlni muzicieni de o asemenea valore la Oradea, a subliniat dirijorul Urs Schneider pentru „Adevărul“ .
Urs Schneider va dirija în această săptămână la Iaşi
Dirijor: Urs Schneider (Elveţia)
Solişti:
Petrea Gâscă
Romeo Popa
Mihai Sârbu
Adrian Iftimie
Program:
Theodor Grigoriu – Pastorale şi Idile Transilvane
Heinrich Hubler (1822-1893) – Concert pentru 4 corni şi orchestră
Johannes Brahms – Simfonia nr. 1 în do minor, op. 68