Balerinii ONB Bianca Stoicheciu, Diana Tudor şi Răzvan Cacoveanu, la Adevărul Live: „Nu-i înţelegem pe colegii noştri care s-au întors contra lui Kobborg“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Balerinii Bianca Stoicheciu,  Diana Tudor şi Răzvan Cacoveanu FOTO Eduard Enea
Balerinii Bianca Stoicheciu,  Diana Tudor şi Răzvan Cacoveanu FOTO Eduard Enea

Trei balerini din Corpul de Balet al Operei Naţionale din Bucureşti au fost invitaţi la Adevărul Live, luni 9 mai de la ora 14.00, pentru a vorbi despre situaţia actuală din instituţia afectată de recentul scandal care a dus la demiterea ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu.

INTRĂ ÎN DISCUŢIE şi urmăreşte emisiunea în modulul Adevărul LIVE

Bianca Stoicheciu, Diana Tudor şi Răzvan Cacoveanu sunt trei dintre balerinii români care au cunoscut schimbările din ONB, dar au şi participat la spectacolele montate în ultimii ani. Cariera lor se leagă atât de perioada "pre-Kobborg", cât şi de perioada în care acesta a coordonat Corpul de Balet.

Cei trei balerini au state vechi în Opera Naţională Bucureşti, de exemplu Bianca Stoicheciu activând de 10 ani pe această scenă, iar Diana Tudor de 8 ani şi jumătate. Astfel, cele două balerine au putut clar compara situaţia de dinainte de venirea danezului Johan Kobborg, caracterizată de lipsuri atât materiale, cât şi date de indiferenţa faţă de dezvoltarea acestui compartiment, cu ce s-a întâmplat în cei doi ani şi jumătate cât Corpul de Balet al ONB a fost condus de către invitatul străin. Ceea ce este important este că, odată cu venirea lui Johan Kobborg, s-a schimbat şi strategia repertorială, orientată spre aducerea unor balete moderne, nu cele învechite şi uzate moral din perioada precedentă. Accentul pus pe dezvoltarea Corpului de Balet s-a văzut atât în îmbunătăţirea dotării sălilor de repetiţii şi a scenei, cât şi în lucrul personal dezvoltat de Johan Kobborg cu fiecare în parte, precum şi în facilitarea colaborării cu nume de seamă ale baletului mondial.

În acest context, toţi cei trei balerini şi-au exprimat consternarea şi au mărturisit că nu-i pot înţelege pe colegii lor care, după ce au beneficiat din plin de avantajele „regimului“ Kobborg, acum s-au întors împotriva acestuia, îl ponegresc şi s-au alăturat taberei „protestatarilor“. Un exemplu ar fi balerina Bianca Fota, nelipsită de lângă Johan Kobborg în toţi aceşti ani şi care în iarnă s-a bucurat de o operaţie la Londra făcută pe banii cuplului Kobborg-Cojocaru. Explicaţiile date de invitate pentru această situaţie au variat: „lipsă de principii“ (Diana Tudor), „ipocrizie“ (Bianca Stoicheciu - apropo de faptul că oameni care ştie foarte bine că erau certaţi şi s-au „mâncat“ toată această vreme acum s-au îmbrăţişat în fosă). Dacă cele două balerine au spus la final că nu mai pot lucra cu aceşti colegi şi că îşi caută de lucru în altă parte, Răzvan Cacoveanu a recunoscut că se mai gândeşte, pentru că îi respectă în continuare pe toţi colegii.

Tot Răzvan Cacoveanu a spus un lucru important: este foarte frumos să privilegiem balerinii români, dar aceştia sunt foarte puţini, şcoala scoţând anual un număr insuficient, mai ales în ce priveşte băieţii. Astfel, este absolut necesară aducerea unor artişti din străinătate, aşa cum se practică în toate ţările europene.

Redăm în continuare cele mai importante declaraţii făcute de cei trei balerini în studioul Adevărul Live:

Orice om normal s-ar cruci când ar vedea ce se întâmplă acolo,  a spus Florin Ghioca.

Bianca Stoicheciu: Suntem împărţiţi în două tabere, şi nu înţeleg de ce. Sunt oameni care au beneficiat de pe urma lui Johan Kobborg, iar acum îl contestă.

Diana Tudor: Cred că acei oameni care au fost alături de noi şi au beneficiat de pe urma lui Johann, iar acum se află în tabăra cealaltă, sunt lipsiţi de principii.

Florin Ghioca: Identitatea omului care-a strigat în faţa Operei Afară cu străinii din ţară va rămâne pentru totdeauna un mister mai mare ca OZN-urile.

Bianca Stoicheciu: Sunt de 10 ani în Operă şi pot spune că oamenii au poliţe de plătit. Fiecare nou director a avut nişte poliţe de plătit, dar nimeni nu s-a gândit la noi, artiştii. Singurul care s-a gândit este, în ultimii doi ani şi jumătate, Johan Kobborg, culmea un străin.

Diana Tudor: Am crescut în Operă, timp de doi ani şi jumătate am stat pe bară, încercând să învăţ. Până nu a venit Johan Kobborg, nu am fost singură pe scenă.

Răzvan Cacoveanu: Până la Johan Kobborg, nimeni nu a vorbit de diversitate: balet clasic, balet modern etc. Venirea lui a creat un loc în care să se poată exprima oricine.

Bianca Stoicheciu: Spectacolele de care se spune acum că au fost scoase de Johan Kobborg erau "moarte", nu mai atrăgeau public. Publicul vrea să audă o orchestră, ele erau pe bandă etc. De exemplu, "Anna Karenina" a d-lui Ioan Tugearu, căruia nu-i contest valoarea de coregraf, dar multă lume a "dat cu pietre" în acel spectacol şi acum "plânge" după el.

Răzvan Cacoveanu: Din proprie experienţă, vă pot spune că nu cred că în momentul de faţă există în Europa vreun balet care să aibă numai dansatori autohtoni. E foarte bine să ne creştem propriii balerini, dar deocamdată nu sunt suficienţi, suntem foarte puţini. Eu când am terminat în 2012 am fost doar doi băieţi.

Bianca Stoicheciu: Eu personal nu am avut decât de învăţat odată cu venirea balerinilor străini. Aşa că nu înţeleg de ce atâta răutate din partea unora.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite