Descoperirea unor creaturi le dă cercetătorilor speranţe că vor găsi viaţă pe Marte

Foto: NASA

Oamenii de ştiinţă au descoperit comunităţi ”dense” de creaturi, care trăiesc mult sub fundul mărilor, în condiţii asemănătoare celor de pe Planeta Roşie.

Un studiu publicat astăzi, realizat de cercetători ai Universităţii din Tokyo, anunţă descoperirea existenţei vieţii la mai mult de 100 de metri sub mare. ”Am crezut că e un vis, să descopăr o viaţă microbiană atât de bogată în rocă” spune Yohey Suzuki, unul dintre autorii studiului, citat de Independent.

Cercetătorii au examinat rocă vulcanică aflată la o adâncime uriaşă, descoperind în interiorul ei o comunitate uriaşă de bacterii. Cu o densitate de 10 miliarde de celule bacteriene pe centimetru cub, rocile cercetate au fost descoperite ca fiind mai ppopulate decât sedimentele obişnuite de noroi de pe fundul mărilor.

Descoperirea creaturilor unicelulare a fost un adevărat test de răbdare pentru cercetători, care au realizat diferite teste timp de 10 ani pentru a examina roca vulcanică descoperită. Într-un final, ei au observat comunităţile de creaturi minuscule formate în crăpăturile rocilor.

O descoperire deloc uşoară

Mostrele de rocă nu au fost luate din locuri în apropierea cărora se aflau conducte sau alte lucruri care ar fi putut ”împinge” bacteriile către locul descoperirii, astfel că cercetătorii sunt convinşi că ele au apărut în acele crăpături în mod independent.

Imagine indisponibilă

Primele examinări ale rocii vulcanice (obţinută în 2010, în urma unui program de foraj) nu au arătat semne de viaţă. Oamenii de ştiinţă au încercat apoi să taie bucăţi mici de rocă, folosind pe acestea un colorant special care aprinde orice formă de ADN. Microscopul a oferit apoi o imagine incredibilă: bacteriile apăreau ca mici sfere verzi, trăind în tuneluri colorate în portocaliu. Acest portocaliu venea de la mici depozite de lut, care au făcut ca rocile să fie un mediu foarte atractiv pentru aceste bacterii.

”Mă aştept acum să găsim viaţă pe Marte”

Suzuki spune că descoperirea sa aproape l-a convins de faptul că trebuie să existe viaţă pe Planeta Roşie. ”Mă aştept acum să găsim viaţă pe Marte. Dacă nu, înseamnă că viaţa se bazează pe elemente inexistente acolo, cum ar fi plăcile tectonice”.

Creaturile descoperite sunt bacterii aerobe, care produc energie printr-un proces similar cu cel al oamenilor, folosind oxigen şi nutrienţi organici. Ele însă trăiesc într-un mediu despre care oamenii de ştiinţă spun că este similar cu cel regăsit în rocile de pe Marte.

”Temperatură scăzută, salinitate moderată, mediu bogat în fier, rocă de bazalt.. sunt condiţii pe care le regăsim atât în adâncul oceanul noastre, cât şi pe suprafaţa lui Marte” spune Suzuki.

Cercetătorii speră acum să lucreze cu NASA la realizarea unor examinări similare ale rocilor obţinute de roverele agenţiei spaţiale de pe suprafaţa marţiană.