Ceea ce în State este o campanie majoră de lichidare a unor stocuri vechi, perimate din punct de vedere moral şi cu stoc cel mai adesea limitat, având ca principal scop „curatenia de toamnă” a stocurilor înainte de promoţiile de Crăciun, în România, după începutul timid şi uşor haotic din 2011, a atins în acest an pragul „nebuniei preţurilor mici”.

În 2012, nu mai vorbim de timiditate când vine vorba de Black Friday, ideea de „haos” rămânând însă încă prezentă. Toţi retailerii, fie ei clasici sau onlineri, indiferent de gama/categoriile produselor vândute, se „bat” în promoţii care mai de care. Presa online nu se lasă mai prejos, promovează până la epuizare tot ce ţine de această mega campanie.
 
De la ideea de Black Friday, mai exact ultima zi de vineri din luna noiembrie pentru retailerii clasici, sau Cyber Monday, prima zi de luni după Thanksgiving Day pentru onlineri, noi am ajuns deja la un adevărat black week.
 
Scopul? Ei bine, şi aici s-a pierdut un pic ideea din State. În România se remarcă o goană nebună după trafic: trafic în magazin, trafic online; trafic şi poate cifră de afaceri. Oamenii trebuie să intre în magazin şi să cumpere ceva, chiar dacă la final dă cu plus sau cu minus. În SUA, prin această campanie se oferă preţuri ucigătoare pentru produse cârlig menite să aducă clienţii în magazin în ideea că aceştia nu se vor limita la acestea.
 
Indiferent de scop sau metodă, România a luat-o razna. Acum avem şi noi Balck Friday, doar că nu doar vineri ci întreaga săptămâna, nu pentru lichidări de stocuri ci pentru trafic, şi nu tocmai coerent ci doar uşor haotic.
 
Acum nu mai trebuie să aşteptăm deschiderea vreunui magazin pentru a îngroşa rândurile pentru tigăi sau ghivece cu flori. Nu sunt moaşte de văzut? Nicio problemă. Acum, şi doar acum, avem şansa unică de a ne călca în picioare pentru reducerile de Black Friday. Fie că avem sau nu nevoie de ceea ce cumpărăm, daca e la promoţie, să fie primit.
 
Dacă un lucru l-am învăţat cu temeinicie din comunism, acela este să stăm la coadă. Restul e poveste.