Traian Vuia, în Parlamentul European de la Bruxelles, la 111 ani de la istoricul zbor cu avionul construit de român

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Traian Vuia şi avionul său FOTO wikipedia.org
Traian Vuia şi avionul său FOTO wikipedia.org

La aniversarea a 111 ani de la primul zbor autopropulsat, cu un aparat mai greu decât aerul, realizat de Traian Vuia, Parlamentul European de la Bruxelles va găzdui o inedită expoziţie omagială.

Bănăţeanul Traian Vuia, pionier al aviaţiei mondiale, va avea parte de o aniversare tocmai la Parlamentul European de la Bruxelles.
 

La evenimentul din 7 martie, care aminteşte de 111 ani (18 martie 1906) de la primul zbor autopropulsat, cu un aparat mai greu decât aerul, vor fi prezentate fotografii, filme şi se vor avea loc conferinţe legate de inventatorul născut în satul Surducul Mic (astăzi comuna Traian Vuia). La eveniment va participa şi cosmonautul Dumitru Prunariu.

Aniversarea a fost pusă la cale de europarlamentarul Maria Grapini, în colaborare cu Muzeul Banatului.
 

„Este bine să-l promovăm pe Traian Vuia. Aeroporul din Timişoara se numeşte <Traian Vuia>, în faţa este macheta avionului său. Institul Politehnic din Timişoara se numea cândva <Traian Vuia>. Datorită fierbinţelii post revoluţie, unor li s-a părut că nu e bine să se numească aşa, pentru că Vuia avea orientare socilistă. Există însă un bust la Facultatea de Electrotehnică, amfitertrul de la Facultatea de Mecanică îi popartă numele. S-au făcut câte ceva pentru a se aduce aminte de acest personaj bănăţean”, a declarat Horia Gligor, implicat în organizarea evenimentului.

Aniversare la Montesson
 

Horia Gligor a fost prezent în 2016, la Montesson, lângă Paris, la aniversarea a 110 de ani de la premiera lui Vuia. Este locul unde a avut loc zborul istoric. Aici, Vuia este amintit în continuare. 
 

„Montesson e un orăşel cu case foarte cochete, foarte curat. Se ajunge cu trenul din Paris în jumătate de oră şi are primărie. La Centenarul Vuia, în 2006, muncipalitatea a investit mult, a speculat ideea să lege orăşelul de o asemenea premieră, iar o delegaţie importantă din România a ajuns acolo, inclusiv cu o machetă în scara 1/1”, a declarat Gligor. 

Traian Vuia


Monumentul de la Montesson FOTO: aerosteles.net
 

La acea manifestare s-a lansat ideea de a se realiza un muzeu Traian Vuia, în comuna care poartă numele aviatorului. 
 

„A fost şi primarul din comuna Traian Vuia. Primarul din Motesson a intrebat dacă există un muzeu în România, iar răspunsul era că nu, decât o casă memorială. Se poate afirma că atunci s-a implememtat ideea să se facă un muzeu. Peste şase ani, exact în 18 martie 2012, s-a tăiat panglica la Muzeul Traian Vuia din comuna natală. La 106 ani”, a mai spus Horia Gligor.


Piaţa Traian Vuia, la Montesson
 

La aniversarea de 110 ani, din 2016, de la Montesson, delegaţia românească a fost formată de un grup de militari şi aviatori, cât şi cosmonautul Dumitru Prunariu. 

Traian Vuia


Plăcuţa de pe monumentul din Franţa FOTO: aerosteles.net
 

„La Montesson există o piaţă care se numeşte Traian Vuia. Acolo este şi un monumet, cu o placă, ridicată la centenar. În primărie, Vuia are un bust. Chiar în holul primăriei, sunt expuse medalii, machete de avioane, texte. Am sesizat respectul pe care-l au localnicii, considerând ca un eveniment deosebit care a scos din anonimat orăşeul lor. Acolo au avut şi dirijabile şi alte soiuri de avioane”, a completat Horia Gligor.


Vuia a zburat 12 metri


La 18 martie 1906, pe aeroportul din Montesson, după o accelerare pe o distanţă de 50 de metri, aparatul lui Vuia s-a ridicat la o înălţime de aproape un metru, pe o distanţă de 12 metri, după care paletele elicei s-au oprit, iar avionul a aterizat forţat. 

image


 

“Contrar optiniei savanţilor, care considerau că un aparat mai greu ca aerul nu poate să părăsească pământul, acest lucru s-a întâmplat pe 18 marte 1906. Pentru început, în 1903, Vuia a adresat un memoria Academiei Franceze, la care răspunsul a fost că nu se poate. Vuia avea competenţe în ştiinţe juridice, nu s-a lăsat şi a depus cerere de brevet. După care a început să îşi definitiveze proietul tehnic. Avionul au zburat şi înaintea momentului Vuia. Numai că foloseau nişte şine în pantă, foloseau puterea gravitaţiei, sau erau trase de cai, bărci, sau aveau vântul din spate. Secretul lui Vuia a fost că a făcut tren de aterizare pe roţi. Şi motorul. Avea un raport bun între puterea pe care o dezvolta faţă de greutatea lui. Motorul a funcţionat numai un minut. Atâta cât pe terenul orizontal, de pe câmpie, a reuşit să aibă o viteză suficient de mare pentru a se crea portanţa şi s-a ridict la o înălţime de un metru şi a zburat 12 metri. A făcut un salt. Asta a fost premiera mondială”, a declarat Horia Gligor.


Cazanul lui Vuia
 

Există astăzi numeroase discuţii legate de premiera lui Vuia, mai cu seamă că americanii susţin că ei au reuşit să ridice un avion autopropulsat (fără catapulte sau alte mijloace exterioare) cu un aparat mai greu decât aerul.

„Ideea de a zbura cu avioane era la putere de nişte ani buni. Americanii lucrau în secret. Dar pe ceea ce a făcut Vuia este considerată o prioritate absolută. Cererea lui Vuia de brevet era <Aeroplanul automobil>. S-a numit Vuia 1. Apoi a perfecţionat aripile şi a făcut Vuia 2. În afară de asta a construit şi un elicopter. Avea două elice şi pentru prima dată s-a ridicat prin puterea muşchilor unui biciclist. În afară de contribuţia lui pe partea de aviaţie a mai avut o invenţie deosebită. Se numeşte cazanul de făcut aburi. Un sistem cu multe ţevi cu un randament foarte bun. Acest cazan a fost brevetat şi anumite tipuri de centrale nucleare folosesc cazanul lui Vuia pentru a trarnsforma puterea atomului în mişcare, în electricitate”, a mai spus Gligor. 

traian vuia


 

Traian Vuia s-a născut în 1872, la Surducul Mic, fostul comitat Caraş (din Imperiul Austro-Ungar), început studiile tehnice la Budapesta, dar pentru că nu avea bani a fost nevoit să se mutae la Ştiinţe juridice.  A avut cabinet de avocatură la Vârşeţ şi era sub protecţia familiei Bredicianu din Lugoj.
 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite