Furcile caudine prin care trebuie să treacă părinţii copiilor cu dizabilităţi pentru obţinerea certificatului de încadrare în grad de handicap

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Greu încercate în momentul în care ajung să aibă un copil cu dizabilităţi, familiile aflate în această situaţie trebuie să parcurgă şi o serie de proceduri birocratice pentru a obţine certificatul de încadrare în grad de handicap al copilului.

Pe site-ul propriu, Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale, arată, la rubrica de întrebări frecvente, care sunt paşii ce trebuie parcurşi pentru eliberarea certificatului de încadrare în grad de handicap pentru copilul cu dizabilităţi. Lista este una lungă şi o vom reda în continuare:

– Efectuarea şi eliberarea unei anchete sociale de către primăria de la domiciliul copilului.

– Efectuarea unui consult medical general şi eliberarea fişei medicale sintetice de către medicul de familie.

– Trimiterea copilului la medicul de specialitate în funcţie de problemele de sănătate identificate de către medicul de familie, în baza unui bilet de trimitere.

– Eliberarea certificatului medical tip A5 (formular tipizat) de către medicul de specialitate.

– Efectuarea unui consult psihologic, la recomandarea medicului de specialitate, şi eliberarea fişei psihologice de către psiholog.

– Depunerea cererii de eliberare a certificatului de încadrare în grad de handicap la Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului. Cererea este însoţită de următoarele documente: ancheta socială, fişa medicală sintetică, certificatul medical tip A5, fişa psihologică (dacă a fost necesară), copii ale actelor de identitate ale copilului şi părinţilor/ reprezentantului legal.

– Întocmirea Raportului de evaluare complexă a copilului de către Serviciul de Evaluare Complexă pentru copii din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului. Raportul cuprinde în mod obligatoriu propunerea gradului de încadrare în grad de handicap (pe baza aplicării criteriilor biopsihosociale) şi este însoţit de un plan de recuperare.

– Hotărârea de încadrare în grad de handicap de către Comisia pentru Protecţia Copilului – organ de specialitate, fără personalitate juridică, al consiliului judeţean/ local al sectorului municipiului Bucureşti, cu activitate decizională în materia protecţiei şi promovării drepturilor copilului – şi eliberarea certificatului de încadrare a copilului într-un grad de handicap de către comisie.

– În caz de nemulţumire faţă de gradul de handicap acordat, părinţii/ reprezentantul legal pot ataca hotărârea comisiei la tribunalul de la domiciliul copilului.

– Reevaluarea anuală a condiţiilor privind încadrarea copilului într-un grad de handicap are loc la cererea părintelui/ reprezentantului legal, formulată cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului. Cererea de reevaluare poate fi formulată şi înainte de expirarea acestui termen dacă s-au schimbat condiţiile pentru care s-a eliberat certificatul de încadrare într-un grad de handicap.

Părinţii copiilor cu dizabilităţi trebuie să aibă un dosar cu documentele necesare, care trebuie depuse la Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului:

– Cerere – completată de către părinte/ reprezentant legal al copilului;
– Certificat medical tip A5 – eliberat de către medicul de specialitate;
– Fişa medicală sintetică – eliberată de către medicul de familie;
– Fişa psihologică – eliberată de către psihologul recomandat de medicul de specialitate (dacă este necesar);
– Ancheta socială – eliberată de primăria de la domiciliul copilului;
– Copia certificatului de naştere al copilului/ copia actului de identitate;
– Copia actelor de identitate ale părinţilor/ reprezentantului legal

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie explică şi motivele pentru care copiilor nu li se acordă certificate pentru grad de handicap permanent, aşa cum se întâmplă în cazul adulţilor: „Gradul permanent nu este prevăzut în legislaţia privind copiii cu dizabilităţi deoarece aceştia au potenţial de dezvoltare faţă de adulţi, a căror creştere este stagnată în mod fiziologic. Spre deosebire de adulţi, indicatorii de capacitate şi performanţă ai copiilor sunt supuşi modificării în dinamică atât în sensul reabilitării, cât şi în sensul agravării prin complicaţii de ordin medical, psihologic sau social, de unde nevoia reevaluării periodice”.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite