Cele mai groaznice coperţi de viniluri din muzica românească: „Sunt urâte fără discriminare. Sunt groaznice şi de un prost gust incredibil”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Muzeul Consumatorului Comunist din Timişoara găzduieşte o inedită expoziţie de viniluri, denumită: „Cele mai urâte coperţi de discuri din România”.

Expoziţia cuprinde 100 de viniluri realizate în România, în anii comunismului, cât şi în primii ani de după Revoluţie. Nu lipsesc din top nume celebre ale muzicii de din acele vremuri, precum Mirabela Dauer, Angela Similea, Dida Drăgan, Mădălina Manole, Adrian Daminecu sau Savoy.

Această selecţie s-a făcut în timp, atunci când primeam discurile ne pufnea râsul şi le puneam deoparte. Am ţinut cont de coperţi, de regie fotografică, de decor, simţ estetic. Evident, suntem subiectivi în alegerile făcute”, a declarat actorul Ovidiu Mihăiţă, unul dintre iniţiatorii expoziţiei.

Discurile au fost scoate la Electrecord, însă coperţile erau realizate la Intreprinderea Poligrafică din Bucureşti. „Ei făceau toate coperţile. Aveau normă. Se vede că multe dintre ele sunt făcute în mare grabă. Au fost şi multe cenzurate la acea vreme. Însă, majoritatea au fost date la tipar aşa cum le-a ieşit. Între urât şi kitschos e mare diferenţă”, a mai spus Ovidiu Mihăiţă.

image

În opinia lui Ovidiu Mihăiţă, cele mai urâte coperţi aparţin trupei Savoy, urmat de formaţiile din genul proto-manele. „Acestea sunt urâte fără discriminare. Nu le bate nimeni. Sunt groaznice şi de un prost gust incredibil”, a adpugat Mihăiţă.

Nu au scăpat nici vedetele acelor vremuri. „Silvia Dumitrescu, Mirabela Dauer –la care nu găseşti nicio copertă frumoasă, toate cântăreţele alea. Sigur, aşa era moda. Dar nu s-a ţinut cont de nimic. Cântăreţii au fost pozaţi aşa cum au venit de pe stradă. Mădălina Manole apare pe discul <Ei şi ce?> într-o ipostază neobişnuit de sexi pentru acele vremuri., a mai declarat Mihăiţă.

image

Majoritatea discurilor scoase de Electrecord erau cu muzică populară. Şi aici prostul gust a fost la putere, „La muzică populară e cu adevărat decadenţă. Erau îmbrăcaţi cu costume populare şi toate erau la fel. Decorul se mai schimba. Sunt groaznice!”, afirmă Ovidiu Mihăiţă.

image

Organizatorul susine că expoziţia nu are legătură cu nostalgia, ci vorbeşte despre o perioadă în care muzica, şi aceea îndoielnică şi departe de ce se producea în Occident, era însoţită de o grafică neprofesionistă. „Este o istorie super-nişată. Merge până în anii 95-96, când Electrecord a scos ultimele viniluri”, a concluzionat actorul Ovidiu Mihăiţă.

image

Expoziţia de la Muzeul Consumatorului Comunist, care se află la Scârţ-Loc Lejer, este deschisă până în 27 martie. Intrarea este liberă.

Citiţi şi:

Primul muzeu românesc al obiectelor din comunism, la Timişoara: „Înainte de '89 ne-am mirat noi de occidentali, acum să se mire ei de ce aveam noi“

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite