Lumea prin ochii unei stewardese: Povestea Andreei Nistor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Andreea Nistor are 27 de ani şi lucrează pe cel mai mare avion din lume. Într-o zi de muncă poate să ia micul dejun de trei ori. Mureşeanca este “Cabin Supervisor”, iar în cei cinci ani de când este stewardesă a trecut prin momente frumoase, dar şi dificile: naşteri, rescuscitări sau arestarea unei persoane. Românca ne spune care sunt avantajele şi dezavantajele acestei meserii, dar şi cum a primit “Steaua de bronz”, salvând vieţi.

Andreea Nistor este din Târnăveni şi a fost cooptată de compania aeriană “Emirates” la vârsta de 22 de ani. Îşi finalizase studiile la Facultatea de Litere Română-Engleză din Sibiu şi făcea un Master în Managementul Educaţional la Cluj Napoca, atunci când un “click” i-a schimbat viaţa.

Am aplicat online în timp ce eram în vacanţa de vară şi aşteptam să înceapă anul 2 de Master. Practic la vederea ofertei prima reacţie pe care am avut-o a fost să ignor oferta de job, însă m-am întors după 5 minute şi am zis "un click < send CV> nu-mi poate schimba viaţa. Ei bine, nu numai că mi-a schimbat-o în bine dar mi-a dat şi priilejul să cunosc toată lumea. Cariera de stewardesă am început-o la o vârsta fragedă: 22 de ani , limita de vârstă pentru selecţie fiind 31 de ani şi nedeterminată pentru cei care deja sunt stewarzi la o vârsta înaintată şi încă se simt apţi de zbor. Condiţiile pentru a fi acceptat la astfel de companii nu mai reprezintă un secret pentru nimeni şi sunt prezente pe toate site-urile de socializare. Trebuie să fii o persoană aptă din toate punctele de vedere, să ai o atenţie distributivă, să fii punctuală, amabilă, să dai dovadă de vigilenţă. Recrutarea este una destul de dură: din 3200 de candidaţi se aleg 3, 4 persoane, ceea ce se caută sunt persoane comunicative, care au un spirit de echipă, care se implică profesional şi dau dovadă de autocontrol, devotament şi fac faţă stresului sau presiunii şi situaţiilor care se ivesc în timpul unui zbor.  E necesară o diplomă de bacalaureat şi vârsta minimă de 21 de ani. La prima vedere toate aceste cerinţe par simple, însă nu oricine poate lucra sub presiune” ne spune tânăra

Programul de lucru al Andreei arată destul de interesant şi este diferit de la o săptămână la alta. Mureşeanca primeşte la sfârşitul fiecărei luni programul pe următoarea perioadă, iar astfel îşi poate planifica din timp ieşirile cu prietenii, mersul la sală sau orice activitate pe care şi-o doreşte.

Avantajele şi dezavantajele de a fi stewardesă: salariul porneşte de la 2500 de euro şi creşte odată cu avansarea în grad

Jobul de stewardesă nu este pentru oricine şi e nevoie ca persoana care îşi doreşte o astfel de meserie să fie puternică din punct de vedere moral, psihic şi fizic. Tânăra a asistat la naşteri, a coordonat în acelaşi timp două situaţii medicale diferite (infarct şi epilepsie), a fost nevoită să folosească defibrilatorul şi ne povesteşte şi ce înseamnă pentru corpul uman să lucreze la 10.000 de metri altitudine.

image

Viaţa de stewardesă pare glamorous şi de nivel înalt din exterior, majoritatea fetelor dorind să fie măcar pentru o zi stewardese; suntem mereu invidiate de lumea din aeroporturi, de pe stradă, din hoteluri rugându-ne în permanenţă să le acordam un moment pentru poze, încercând să intre în conversaţii cu noi prin orice metodă şi de multe ori oferindu-ne tot felul de atenţii. Situaţia stă însă cu totul altfel când acest job este privit din interior. Oboseala, diferenţa de fus orar, schimbarea vremii, radiaţiile şi imposibilitatea de a dormi forţat are un impact enorm asupra corpului nostru. Ca şi avantaje, pot să vă spun că ai posibilitatea să călătoreşti în toată lumea, să cunoşti oameni noi şi tradiţii, să încerci mâncărurile lor sau chiar să îmbraci hainele lor tradiţionale. De asemenea ai oportunitatea de a fi cazat la cele mai frumoase hoteluri de 5 stele din lume, să beneficiezi de toate facilităţile pe care hotelurile respective ţi le oferă alături de discounturi. Un alt element extrem de important este că aceste companii aeriene din Orient îţi oferă facilităţi care să te convingă să faci acest job pentru mult timp şi îţi oferă apartamente în cele mai frumoase locuri, nefiind necesară plata utilităţilor. Ai acces gratuit la hoteluri, săli de fitness, piscine, masaje şi spa-uri. Discounturile şi biletele de avion pentru tine, familia ta şi pretenii tăi sunt doar unele din motivele care te conving să devii „dependentă” de acest job. Bineînţeles că există şi dezavantaje. Aici vorbim despre problemele medicale: bioritmul nostru fiind dat peste cap şi riscurile la care te expui sunt mari, întrucât corpul uman nu este făcut să traiască la 10.000 m altitudine şi la un nivel scăzut de oxigen. După o perioadă scurtă de timp, deja semnele de oboseală şi cedare a corpului încep să fie evidente, dureri de spate, probleme cu respiraţia, dureri de cap dar şi prezenţa unei oboseli cronice din cauza fusului orar. Aceste probleme nu sunt de neglijat, ci dimpotrivă trebuie tratate ca atare, compania punându-ne la dispoziţie toate condiţiile de recuperare într-un timp optim” adaugă Andreea

"Parcă aş mânca o pizza, ce ziceţi dăm o fugă până in Italia?". Cum se transformă avionul în taxiul perfect şi cum e să iei micul dejun de trei ori într-o zi

Dacă subliniem avantajele, Andreea mai povesteşte că fiecare angajat are posibilitatea să călătorească oriunde şi să plătească doar 10% din preţul biletului.

Posibilitatea de a merge în vacanţe plătind doar 10% din bilet este cea mai mare atracţie întrucât stewarzii şi-au creat propria lor poveste. Deseori stând la aceeaşi masă cu “cabin crew” cel mai probabil e să auzi discuţii de genul: <Parcă aş mânca o pizza, ce ziceţi dăm o fugă până in Italia>, sau <Am înţeles că au adus nişte colecţii noi de haine într-un mall din New York, cine vine cu mine diseară?>. Primul lucru cu care ne întâmpină colegele de apartament nu este <Bine ai venit>, ci <unde ai fost şi ce ai adus de mâncare>. Ca şi amuzament noi stewarzii nu întrebăm niciodată un alt coleg ce zi a săptămânii e sau data în care ne aflăm, aceasta fiind o întrebare pe care niciun cabin crew nu va putea să o răspundă. Diferenţa de fus orar este motivul principal care ne împiedică să ne amintim ce zi a săptâmânii e şi ce dată. Uneori plecăm din Dubai luând micul dejun, avem un zbor de câteva ore însă din cauza diferenţei de fus orar, când ajungem în ţara respectivă e tot dimineaţă şi trebuie din nou să servim micul dejun. În timpul zborului uneori servim micul dejun seara şi cina dimineaţa. Acestea sunt practic nişte discuţii care li se par perfect normale unui “flight attendant”, pentru noi avionul fiind asemănător unui taxi. Sunt aproape ieşite din comun şi neîntelese de către persoanele care nu au avut niciun contact cu acest job. Un alt avantaj este salariul destul de atractiv şi diferit în funcţie de gradul din companie, salariile de începător depăşind uşor 2500 euro. Un alt avantaj este să lucrezi într-un mediu în care majoritatea colegilor să aibă culturi diferite, uneori acest lucru îl poţi considera şi dezavantaj întrucât eşti nevoi să ai în permanenţă grijă ce vorbeşti şi cum îţi exprimi anumite idei, ce poate fi acceptat în cultura noastră poate fi extrem de jignitor în alte culturi. Alte lucruri care sunt extrem de frumoase, sunt poveştile cu care te întorci după fiecare zbor, incidentele care te fac uneori să devii mai matur şi care te învaţă lucruri noi, înveţi să te bucuri de faptul că nu ai o viaţă monotonă şi că programul tău nu este niciodată asemănător, mereu zburând cu colegi diferiţi şi confruntându-ne mereu cu alte situaţii” mai spune stewardesa

Câte ţări a vizitat Andreea şi ce a impresionat-o cel mai mult

După primul an, uitându-mă pe carneţelul de notiţe am numărat 66 de ţări în care am fost, iar acum după mai bine de 4 ani pot spune că am vizitat toată lumea, în afară de America de Nord. Am avut ocazia să întâlnesc oameni deosebiţi şi să cunosc fiecare cultură în parte. Compania îţi oferă posibilitatea să îţi alegi 5 zboruri preferate, de 2 ori pe an. Fiecare “cabin crew” îşi selectează zborurile cu mare atenţie, în funcţie de preferinţe, de gusturi, de atracţiile turistice. Eu îmi doream foarte mult să ajung în Osaka (Japonia), Seoul (Coreea de Sud) şi Bangkok (Thailanda). Ador să fac poze îmbrăcată în haine tradiţionale, să cunosc tradiţia lor şi să încerc reţetele lor culinare. Mi-am propus să realizez un album de haine tradiţionale care reprezintă ţările prin care am trecut”.

„Ţara celor 1000 de zâmbete”, preferata Andreei

Referitor la ţările vizitate cea mai grea întrebare care i-o poţi adresa unei stewardese este <În ce ţară ţi-ar plăcea să te stabileşti sau care este locul tău preferat?>

image

 “Fiecare dintre noi avem un loc preferat în funcţie de preferinţe, mâncare, shopping, atracţii turistice. Eu aş alege Thailanda (Bangkok), nu doar pentru shopping-ul extraordinar care se poate face, dar şi pentru cultura lor. Oamenii sunt foarte primitori, Bangkok-ul fiind printre cele mai populare destinaţii din lume. Îl ador, deoarece este e o combinaţie între o lume veche şi una noua şi îţi oferă nenumărate posibilităţi – ce să mănânci, cum să te îmbraci, majoritatea oamenilor sunt săraci şi desi nu vorbesc engleza aceştia dau mereu dovadă de thailandezi adevăraţi după cum este de altfel şi supranumită “ţara celor 1000 de zâmbete”. Sunt mereu dornici să te ajute, sunt zâmbitori şi chiar dacă nu au posibilităţi, nu sunt genul de persoane care vor să se îmbogaţească de pe urma ta. Căldura nu e mare, nu este atât de multă umiditate şi poluare, sunt foarte multe locuri încărcate de istorie şi amintiri, locuri unde şi astazi se pot vedea geamuri sparte, maşini arse sau urme de gloanţe pe lângă monumente. E o lume atât de naturală , pur şi simplu adori să petreci timp în saloanele thailandeze, masajele lor fiind cele mai relaxante şi mereu fiind un miros de lavanda care îţi creează o senzaţie de linişte şi pace. Preţurile masajelor este aproape nesemnificativ (3 ore de masaj 60 lei). La orice colţ al străzilor găseşti vânzători ambulanţi care îţi oferă preţurile cele mai mici, la fructele naturale şi proaspete culese cu câteva ore înainte. Tot în Thailanda găseşti printre cele mai superbe temple, dar şi cea mai spectaculoasă piaţă plutitoare, unde majoritatea „crew-ului” adoră să meargă, cea mai celebră fiind <Damnoen Saduak> sau <Amphawa>. Nu sunt faimoase doar pentru numele lor, sunt faimoase deoarece pe lângă dulciurile, legumele şi fructele proaspete găseşti şi delicioasele specialităţi marine care sunt servite de către un localnic direct pe bărcuţele - bucătărie pe care eşti plimbat de-a lungul canalului. Cei care suntem din Europa ne orientăm spre Africa, Asia, locuri care pentru noi reprezintă ceva deosebit şi a cărei tradiţie o vedem sau o citim de obicei doar din cărţi

O discuţie cu un astfel de angajat poate fi interminabilă, iar astfel de persoane pot vorbi fără oprire despre orice subiect, întrucât au văzut atât de multe locuri şi lucruri, care i-au fascinat şi le-au rămas imprimate în suflet.

Cum a avansat Andreea Nistor în carieră

Fiecare “cabin crew” are posibilitatea să avanseze în carieră, însă sunt foarte multe criterii pe care trebuie să le îndeplinească. Pe lângă susţinerea numeroaselor examene, recomandarea managerului are un rol determinant în obţinerea unui rezultat pozitiv, având în vedere că el deţine istoricul fiecărui angajat.

Cea mai mare bucurie a fost promovarea de “Cabin Supervisor”, o promovare care implică foarte multe examene şi interviuri. Mai mult decât atât, în cazul în care eşti acceptată vei avea o perioadă de 6 luni în care vei fi în probă, urmând ca la sfârşitul acestei perioade să susţii un examen final în care vor fi implicaţi şi managerii companiei. E un adevărat succes ca răspunsul din partea lor să fie unul pozitiv întrucât o persoană din cinci va fi promovată. Statutul de lider într-o astfel de companie trebuie să fie bine câştigat deoarece te vei confrunta cu foarte multe situaţii în care vei fi nevoit să iei decizii radicale şi implică enorm de multe responsabilităţi întrucât numărul de pasageri este foarte mare, noi zburând pe A380 cel mai mare avion din lume fiind în acelaşi timp şi primul avion de mare capacitate cu două punţi complete pentru pasageri. Atribuţiile pe care le are fiecare cabin crew depinde de gradul pe care îl deţine în companie. Prin urmare, avionul este împărţit pe trei clase: ECONOMY (crew-ul care se numesc Gradul 2), BUSINESS (Gradul 1) şi FIRST CLASS (FG1), alături de aceşti crew fiind Cabin Supervisorii (CSV) şi Purseri (Managerul). Ca şi “Cabin Supervisor” trebuie să afişezi o atitudinine pozitivă, optimistă, motivaţională şi de a fi în permaneţă un exemplu pentru personalul de la bord. Trebuie să fii prezentă în cabină pentru a gestiona plângerile pasagerilor, să investighezi şi să determini cauza problemelor, să îndrumi echipa şi să găseşti soluţii optime în rezolvarea problemelor pe care le întâmpină pasagerii. În acelaşi timp se discută cu fiecare pasager în parte motivul care l-a nemulţumit şi se recomandă un feedback din partea lor în vederea îmbunătăţirii aspectelor profesionale pentru a preveni astfel de situaţii similare. După care urmează o întreagă serie de rapoarte pe care le vor realiza seniorii” ne explică Andreea

Cele mai impresionante zboruri şi cum e să salvezi vieţi la 10 mii de metri altitudine: “Steaua de bronz” primită de Andreea

Situaţiile medicale sunt în permanenţă. Am avut un zbor de Europa în care o doamnă a fost nevoită să nască, cu 2 luni înainte de termen. Am asistat-o pe toată perioada travaliului, iar situaţia a fost în favoarea ei, întrucât ne aflam aproape de destinaţie, am aterizat şi au preluat-o medicii în aeroport, după care ni s-a comunicat faptul că a născut un băieţel sănătos şi ambii sunt în stare bună. Cu toţii suntem pregătiţi pentru astfel de cazuri, însă cu siguranţă deşi ne dorim ca noi să fim cei care le pun pentru prima dată pruncul în braţe, suntem conştienţi că un medic specializat le poate acorda pasagerilor o altă îngrijire. Un alt zbor de care am avut parte a fost spre India: ne pregăteam să începem service-ul împreună cu colegii, zborul fiind de 1 ora şi jumătate, 400 de pasageri, când pe partea dreaptă a avionului am avut un caz de epilepsie şi în acelaşi timp în partea stângă am avut o doamnă în vârstă de 54 de ani care a făcut infarct. În astfel de situaţii indicaţiile acordate „crew-ului” sunt absolut elementare, chiar dacă în astfel de cazuri îmi tremură vocea şi simt un fior rece care mi se răspândeşte în tot corpul, îmi ia cel putin 20 de secunde în care stabilesc exact sarcinile pentru fiecare. Prin urmare, le spun pe un ton asertiv: <voi doi informaţi managerul, vă ocupaţi de cazul de pe partea stângă, oxigen, paturi pentru a preveni rănirea pasagerului întrucât oamenii epileptici au mişcări necontrolate şi locul fiind destul de restrâns în avion se pot rănii cu uşurinţă, următorii 2 îmi aduceţi defibrilatorul, oxigenul şi mă asistaţi la resuscitare, iar cei care rămân continuă service-ul şi prepară carturile pentru următoarea etapă a service-ului>. Înainte de a pleca întreb dacă şi-au înţeles fiecare sarcinile şi apoi fiecare crew aleargă în locurile menţionate pentru a-şi îndeplini sarcinile şi în acelaşi timp menţinem comunicarea. Bazându-mă pe faptul că aceşti colegi sunt foarte bine pregătiţi pentru astfel de intervenţii nu pierd foarte mult timp cu instrucţiunile însă întotdeauna mă asigur că ştiu exact ce sarcini au de îndeplinit. Până în momentul de faţă deşi am întâmpinat astfel de cazuri, nu am avut nicio persoană care să-şi piardă viaţa. O altă situaţie pentru care am primit şi un Najoum Award (STEAUA DE BRONZ) pe lângă alte 2 pe care le deţin, de către preşedintele companiei, Tim Clark, a fost salvarea altei vieţi, acest lucru întâmplându-se pe un zbor de Paris în care un pasager s-a înecat cu mâncare, am fost „first responder” la incident şi am reuşit să aplic manevrele învăţate în colegiul de aviaţie. Din fericire, pasagerul care deja îşi dăduse ochii peste cap şi-a revenit surprinzător, oxigenul i-a fost administrat, iar apoi satisfacţia cea mai mare a fost când soţia l-a luat de mână şi i-a spus “bine ai revenit” povesteşte cu emoţie Andreea

steaua de bronz

Andreea ne povesteşte cum aceste cazuri îi rămân în suflet şi cum toată agitaţia şi teama dispare în momentul în care vede că eforturile de a salva viaţa cuiva nu au fost în zadar.

Cum e să fii departe de familie şi totodată singură într-un colţ de rai

Un alt dezavantaj este singuratatea, depresia, noi fiind în permanenţă plecaţi şi fiind greu să realizam ceea ce atât de multă lume îşi doreşte < o familie>, pentru unii din noi fiind doar un vis, fiind constienţi că nu e momentul potrivit şi consolându-ne cu ideea că acesta va putea fi cândva îndeplinit <one day>, dar când, asta rămâne şi pentru noi cea mai mare dilemă. În acelaşi timp faptul că suntem mereu departe de familie, prieteni, în cele mai importante momente din an: Paşte, Crăciun, Revelion, momente în care ciocnim un pahar de vin pe Skype sau sărbătorim alături de ei o cină în familie. Aceasta este de fapt şi durerea unui părinte, imposibilitatea de a-ţi îmbrăţişa copilul în cele mai frumoase momente, neputinţa de a-l vedea şi a-l mângaia. E sfâşietor pentru unii din ei, însă încercăm să ne păstrăm pozitivismul şi venind mereu cu idei noi pentru a le alina durerea. Suntem prezenţi virtual şi nelipsiţi de la aceste evenimente cu ajutorul calculatorului pe care îmi amintesc că îl punea mama pe masă având Skype-ul deschis, eu luând cina în Dubai, iar restul rudelor acasă. Oarecum durerea era alinată în aceste momente de prezenţa virtuală şi de faptul că puteam comunica. În ceea ce priveşte relaţiile cu cineva, pot spune că am avut o relaţie de 2 ani la distanţă, însă de cele mai multe ori aceste relaţii nu durează, pentru că este foarte greu să menţii aceste relaţii. Nu este uşor să ai o relaţie virtuală şi de asemenea este foarte greu să menţii legatura din cauza diferenţei de fus orar. Uneori este greu şi ambii parteneri să fie “cabin crew”, dacă unul pleacă celălalt se întoarce, iar uneori avem zboruri de 7, 8 zile ceea ce face ca relaţia să nu fie de lungă durată nici în acest caz” menţionează stewardesa

image

Ce preferinţe au vedetele

Românca ştie şi mofturile vedetelor, dar mai mult din poveştile colegilor, care lucrează la “Clasa Întâi”.

Am avut ocazia să cunosc persoane deosebite, printre care Javier Bardem soţul Penelopei Cruz pe unul din zborurile mele, însă colegii mei au avut parte de celebrităţi gen Beyonce, Paris Hilton, Kim Kardashian, Arnold Schwarzenegger, Angelina şi Brad Pitt. Pot să vă spun doar câteva din preferinţele vedetelor şi nu ştiu cât îmi este permis să vorbesc despre asta. Aşa cum s-a mai scris şi în revistele mondene, Kim Kardashian este însoţită mereu de foarte mulţi hairstilişti şi make-up artişti. La un moment dat s-a creat chiar agitaţie în momentul în care au început angajaţii ei să o machieze şi să o aranjeze. Alte vedete precum Angelina şi Brad, dar şi prinţul Charles solicită discreţie şi să nu fie deranjaţi. Printul Charles nu a mâncat de exemplu nimic pe tot parcursul zborului şi a cerut doar un „Continental Breakfast” la sfârşitul zborului (iaurt, nişte fructe şi un croissant). Beyonce stă mai tot zborul cu ochelari de soare, dar acceptă uneori să facă şi poze cu ceilalţi pasageri” ne spune tânăra

Planuri de viitor: ce afaceri îşi doreşte Andreea şi ce vrea să facă după ce nu va mai fi stewardesă

Fiind în această companie, ţi se oferă foarte multe posibilităţi, multe dintre ele oferindu-mi-se chiar şi în prezent: Specialized Trainer (Service Delivery, Image and Uniform sau Safety and Security) care constă în pregătirea celor aflaţi la început de drum, pentru cei selectaţi şi care sunt nevoiţi să înceapă perioada pe pregătire. Am refuzat însă, precizându-le că voi reveni la această ofertă în caţiva ani, deoarece momentan îmi doresc să mai călătoresc. Fiind şi într-o pozitie managerială, ofertele care ţi se propun de către reprezentanţii companiei sunt uneori impresionante, însă cu toate acestea sufletul meu nu mă lasă să mă despart de locurile pe care le-am vizitat şi pe care doresc să le revăd în permanenţă. Cu siguranţă voi accepta această ofertă în momentul în care o să am o familie, deoarece menţinerea fericirii într-o familie depinde în totalitate de  prezenţa ambiilor parteneri. Pe de altă parte momentan este o ocazie extraordinară să fii în permanenţă înconjurată de persoane importante, oameni de afaceri care gândesc totul din punct de vedere managerial, iar stând pe lângă aceste persoane de la o vârsta fragedă îţi îndrepţi oarecum modul de a gândi în aceeaşi direcţie în care te ajută şi te coordoneaza ei. Făcând mereu cursuri şi discutând cu astfel de persoane, reuşeşti să ajungi atât de pregătit la un nivel managerial, încât uneori şi ei sunt surprinşi de modul tău de a gândi. Cunoscându-i îndeaproape reuşeşti să le anticipezi mişcările şi să fii mereu cu un pas înaintea lor. De altfel, majoritatea persoanelor care sunt într-o funcţie managerială, deja au propriile afaceri. În ceea ce mă priveşte, business-ul meu constă în cumpararea unor acţiuni la o firmă din străinătate, lucru care îmi asigură liniştea şi confortul financiar, însă totul trebuie gândit cu atenţie şi răbdare, deoarece atunci când eşti la o varsta fragedă este dificil să ţii pasul cu cei experimentaţi în afaceri

Târgu-Mureş



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite