Nevoile copiilor cu cerinţe educative speciale. Sfaturile specialiştilor: „Susţinerea emoţională este importantă“
0Accesul la educaţie al copiilor cu cerinţe educative speciale este un proces îndelungat, iar România este abia la începutul lui. Integrarea copiilor cu deficienţe în şcoli ţine însă de responsabilitatea familiilor din care provin, precum şi de modul în care micuţii cu probleme sunt percepuţi de ceilalţi colegi.
Lipsit de orientare, sistemul de educaţie românesc face însă eforturi pentru a-i integra în şcolile de masă pe copiii care au cerinţe educative speciale (CES). Termenii definesc acei elevi care au o deficienţă. Depistarea acestor cazuri cade în principal în sarcina învăţătorilor sau a profesorilor care recomandă părinţilor să apeleze la serviciile unui specialist pentru a identifica problema pe care copilul o are.
„Totul începe cu testele de evaluare iniţială, la fiecare început de an şcolar. Pe baza rezultatelor, cadrele didactice descoperă nevoile copiilor. Apoi construiesc acest program de intervenţie personalizată, care să corespundă fiecărui elev din clasă. În cazul celor care au nevoie de condiţii educative speciale, cadrele didactice discută cu părinţii şi le recomandă o consiliere”, explică Camelia Lascu, directorul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Ialomiţa.
O hârtie specială
Integrarea într-o formă de învăţământ a copiilor cu deficienţe se face doar în baza unui certificat, care să confirme problemele medicale. Documentul se obţine în urma unor controale şi a unor expertize formată din specialişti psihopedagogi. În funcţie de recomandările echipei de specialişti, copilul fie este integrat în învăţământul de masă, fie este recomandat ca el să frecventeze cursurile claselor de învăţământ speciale.
„Integrarea lor în sistem se face după obţinerea certificatului prin care li se atestă faptul că ei au nevoie de condiţii educaţionale speciale. Este valabil timp de 4 ani, cât durează un ciclu de învăţământ”, mai spune Camelia Lascu.
Sfaturi pentru părinţi
Specialiştii Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă în Educaţie consideră că cel mai important suport pentru integrarea în şcoli a copiilor care au cerinţe educative speciale îl reprezintă familia. Astfel, dacă părinţii sunt sfătuiţi de cadrele didactice să ceară ajutorul specialiştilor, aceştia trebuie să înţeleagă situaţia şi să acţioneze în consecinţă. Mai mult, adulţii trebuie să fie în permanenţă lângă copii pentru a-i ajuta să asimileze cunoştinţele de la şcoală.
„De obicei părinţii înţeleg toate aceste aspecte şi nu sunt reticenţi. Totuşi ei trebuie să fie mult mai mult timp alături de copii să le acorde o atenţie mai sportivă, pentru ca integrarea în şcoli a acestor copii, să le spunem speciali, să se realizeze”, explică Camelia Lascu, director CJRARE Ialomiţa. Datele statistice arată că la nivelul judeţului Ialomiţa există peste 800 de copii cu cerinţe educative speciale, cei mai mulţi dintre ei integraţi în şcolile de masă.