Titularizarea „în doi pași”, metoda prin care profesorii pot ocupa un post mai bun. „E mai bine așa, pentru mulți”

0
Publicat:

Deși în fiecare an candidați extrem de bine pregătiți, unii chiar cu notă maximă, nu pot fi repartizați pe un post titularizabil pentru că nu există posturi pentru anumite discipline, mai există o cale de titularizare, „în doi pași”, pe care un inspector de resurse umane o recomandă.

Zeci de candidați cu note mari la Titularizare acceptă, an de an, posturi de suplinitor FOTO: A.M.
Zeci de candidați cu note mari la Titularizare acceptă, an de an, posturi de suplinitor FOTO: A.M.

Ocuparea unui post de titular este visul oricărui profesor care susține examenul de Titularizare și obține notă foarte bună. Va scăpa de stresul de a susține examenul de Titularizare vară de vară și se va putea concentra pe următorii pași pe care-i are de făcut în carieră (examenul de Titularizare este doar primul dintre pași, candidații susținând ulterior și alte examene: definitivat, gradul didactic II etc.).

Posturile titularizabile (cu o viabilitate de peste 4 ani) sunt însă extrem de puține la nivelul fiecărui județ și astfel se ajunge în situații în care candidați care obțin nota 10 la examenul de Titularizare nu au siguranța unui post definitiv, ci ocupă un post de suplinitor, iar în anul următor drumul se reia.

Doar candidații care au promovat „Def-ul” se pot muta pe un alt post

Sunt, de asemenea, situații în care candidații cu note foarte bune fie refuză un post de titular disponibil foarte departe de casă, fie, dacă au deja ceva vechime în sistemul de învățământ ca suplinitor și au reușit să susțină și să promoveze examenul de definitivat, acceptă un astfel de post și solicită detașarea pe un altul (doar cei cu definitivat pot face asta) chiar înainte de începerea anului școlar. În timp ce în acest ultim caz candidații își rezolvă astfel situația și reușesc să obțină un post mai apropiat de nevoile lor, în școala care a scos postul titularizabil la concurs nu mai ajunge titularul.

Este motivul pentru care, deja de ani buni, directorii de școală adoptă o altă strategie: anunță postul vacant pentru suplinire, acceptând suplinitori cu note bune, care pot cere după primul an continuitate pe post.  Suplinitorii aflați în această situație susțin, e drept, din nou examenul de Titularizare, iar dacă obțin notă peste 7 și au promovat și examenul de Definitivat devin titulari ai sistemului.

Este drumul pe care inspectorul școlar pentru Resurse Umane din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Olt, prof. Cristian Miu, îl recomandă candidaților cu note bune la Titularizare care nu reușesc să găsească un post potrivit nevoilor lor în lista celor cu viabilitate peste 4 ani. În cadrul ședinței publice de repartizare pe posturile titularizabile, desfășurată cu două zile în urmă, inspectorul școlar din Olt le-a explicat candidaților care nu au avut în acest an șansa să se titularizeze cum pot devenit titulari „în doi pași”.

„E un lucru important și cred că e mai bine așa, pentru mulți: puteți opta și pentru posturi de suplinitor, stați pe acel post un an, vă puteți înscrie la definitivat chiar din toamnă și în anul următor puteți cere angajarea pe durata viabilității postului, cu modificarea corespunzătoare a contractului. Cu definitivatul promovat căpătați acest statut (n. red. - titular pe durata viabilității postului), după care în anul următor, dacă dați concurs de Titularizare, puteți deveni titulari de sistem, ca și în cazul de față. E un drum mai lung, presupune doi pași, dar are avantajul că vă acomodați mai bine cu școala, cu colectivul, cu elevii, cu conducerea școlii. E o acomodare mai bună decât în cazul ăsta când luați forțat anumite posturi din dorința de a deveni titulari, chiar departe de casă”, le-a explicat inspectorul școlar candidaților.

„Este departe pentru mine” 

Chiar în ședința menționată, candidata cu cea mai mare notă a ales să nu solicite singurul post titularizabil de educator, vacant în județul Olt. 

„N-o să-l iau, o să aștept următoarea ședință (n. red. - în care se repartizează posturile pentru suplinire). Este departe pentru mine și nu mă descurc cu condusul. E primul an, nu am definitivatul”, și-a motivat tânăra alegerea. O altă candidată care a obținut a treia cea mai mare notă pentru un post de învățător (au fost doar trei posturi vacante) a acceptat, în schimb, pentru a obține statutul de titular, un post aflat la aproximativ 60 km distanță de domiciliu, dintr-o localitate pe care a văzut-o doar pe hartă. „Cred că mă voi descurca, merg cu mașina”, a spus tânăra.

În Olt, din 24 posturi titularizabile, s-au ocupat în urma repartizării în ședința publică doar 12. Au rămas neocupate opt posturi de consilier școlar (vacante la școli preponderent din mediul rural, din tot județul), un post de logoped și alte trei posturi de profesor medicină generală, vacante la Școala Sanitară Postliceală de Stat din Slatina, pentru cele 12 posturi vacante fie nefiind candidați care să se fi prezentat la Titularizare, fie aceștia nu au obținut note peste 7.

În schimb, 25 de profesori care au solicitat în anii trecuți un post pentru suplinire, iar ulterior au solicitat continuitate pe post, au promovat definitivatul și au dat din nou concurs de Titularizare, la care au obținut notă peste 7, au obținut în acest an statutul de titular al sistemului (este vorba exact de ruta „titularizarea în doi pași”, explicată de inspectorul școlar). Unul dintre ei este o profesoară care în acest an a obținut la Titularizare nota 10 la Arte Plastice (au fost două note de 10 în Olt) și care ocupa un post de suplinitor la o școală din Corabia. 

Cel de-al doilea candidat cu 10 la Titularizare, o absolventă care a susținut examen pentru un post de profesor de Limba Germană, nu se poate titulariza în acest an, pentru că nu sunt posturi disponibile, în schimb poate preda ca suplinitor.

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite