Ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, în cadrul vizitei de la Slatina: „Zona profesională este o cale minunată, nu este una de ultimă opţiune“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Oaspetele s-a arătat interesat de tot ce i-au prezentat gazdele FOTO Alina Mitran
Oaspetele s-a arătat interesat de tot ce i-au prezentat gazdele FOTO Alina Mitran

Ministrul Educaţiei Naţionale, Adrian Curaj, aflat astăzi în vizită de lucru la Slatina, a vorbit despre modificările pe care le pregăteşte în mandatul său, multe în zona modului cum se vor susţine pe viitor examenele naţionale, dar şi în zona orientării elevilor către şcoala potrivită.

Vizita ministrului a început în judeţ încă de dimineaţă, însă la Târgul Educaţional organizat la Casa de Cultură a Sindicatelor a ajuns de-abia în jurul orelor 14,00. A avut răbdare să treacă pe la toate standurile Palatului Copiilor „Adrian Băran“ din Slatina, s-a fotografiat cu elevii, le-a pus întrebări despre obiectele pe care le realizează, indiferent că a fost vorba de grafică, pictură, pictură pe sticlă, artă decorativă, quilling, modelat lut etc., a ascultat şi câţiva interpreţi, a stat să vadă evoluţia elevelor de la cercul de dans sportiv. Aceeaşi disponibilitate a arătat-o şi în foaierul Casei de Cultură, unde liceele slătinene şi-au amenajat standurile pentru elevii şcolilor gimnaziale care le-au trecut astăzi pragul. Le-a strâns mâna elevilor, i-a felicitat, i-a încurajat, a primit mici daruri, de la mape de prezentare, până la mici obiecte decorative.

adrian curaj la slatina

La finalul vizitei a acordat şi jurnaliştilor câteva minute, răspunzând întrebărilor despre modificările care vor avea loc în viitor în susţinerea examenelor naţionale, despre finanţarea învăţământului, despre locul şcolilor profesionale în planul de învăţământ.

Bacalaureat bazat pe subiecte dinainte cunoscute, din care se extrag itemi de evaluare

Nu se modifică regulile de susţinere a Bacalaureatului în acest an, a fost prima precizare pe care a făcut-o ministrul, motivând că în primul rând legea nu permite. Pentru anii următori însă s-au gândit schimbări importante în sistem. „Voi lăsa moştenire pentru la anu’ nişte schimbări astfel încât din ce în ce mai mult pe de o parte să-i orientăm pe tinerii noştri spre şcoala potrivită, pe de altă parte aş vrea ca Bacalaureatul să fie bazat pe nişte teste dinainte cunoscute, în cantitate foarte mare, elevii să fie pregătiţi, să scoatem doar nişte subiecte, se numesc  articole de evaluare, sau itemi de evaluare, cred că spre acolo ar trebui să mergem“, a declarat ministrul.

Nu suntem încă pregătiţi să putem vorbi despre Bacalaureatul diferenţiat, a mai spus ministrul, însă intenţionează să propună modificări astel încât elevii care aleg şcoala profesională să atingă nivelul de calificare V urmând doar această rută.

adrian curaj la slatina

„Vreau să le arătăm cum pot să se mişte între profesională şi liceu, între liceu şi şcoala profesională, pentru că  opţiunile se schimbă odată cu activitatea. (...) Cred că trebuie să-i orientăm pe cei care au abilităţile şi determinarea pe calea de liceu astfel încât la sfârşit să fim convinşi că vor merge pe calea de bacalaureat şi pe linia aceasta.  În zona profesională trebuie să fim siguri că oferim destule oportunităţi celor care aleg calea aceasta. Este o cale minunată, nu este una de ultimă opţiune şi cu cât mai mult şcoala va răta că este o cale prin care un tânăr îşi poate valorifica deplin potenţialul, cu atât vom fi mai connvingători în a-i atrage acolo. Şi, încă o dată: ei termină clasa a XI-a, au un nivel de calificare III,  trebuie să fie siguri că le dăm posibilitatea să ajungă la nivel de calificare IV şi mai departe la calificare V fără să meargă pe calea de liceu, ci să meargă pe calea de profesională. Avem nevoie de ei pregătiţi pentru piaţa muncii!“, a spus ministrul.

Rezultatele proaste la Bacalaureat, consecinţa lipsei de consiliere

Ruta educaţională nepotrivită pare să fie şi explicaţia pentru rezultatele dezastruoase din ultimii ani, de la Bacalaureat. „Rezultatele slabe la Bacalaureat dovedesc lipsa noastră de capacitate de a consilia elevul pe calea potrivită“, a spus ministrul, insistând pe nevoia ca elevii din clasele a VII-a şi a VIII-a să fie consiliaţi astfel încât să-şi aleagă ruta profesională în concordanţă cu posibilităţile şi aptitudinile lor.

Bacalaureatul nu trebuie să fie ţinta exclusivă, a mai spus ministrul. Flexibilitatea rutelor educaţionale trebuie să fie reală, pe de altă parte, astfel încât să se poată trece de la liceu la şcoala profesională şi invers, dacă opţiunea se schimbă ulterior.

Cât despre cine va face această consiliere, ministrul a admis că la acest moment consilierii şcolari sunt puţini şi că trebuie investit în această zonă. Nu lipsa fondurilor a fost însă problema pe acest plan, ci folosirea, în special a fonsurilor europene, în mod neadecvat, a subliniat ministrul, motiv pentru care în mandatul său vrea să lase planuri în zona de consiliere, pentru elevi şi familiile lor deopotrivă, proiecte care „să se rostogolească în anii următori“.

adrian curaj la slatina

Ministrul Adrian Curaj s-a arătat optimist şi în privinţa creşterii finanţării. „Reprezint Ministerul Educaţiei şi întotdeauna voi spune că este nevoie de o mai bună finanţare. Realitatea este cea pe care o ştim şi ne pregătim pentru o creştere  an de an a bugetului de educaţie, pe care să o putem susţine.  După mine este important să ne asigurăm că vom avea o creştere an de an şi asta ne va asigura că suntem convinşi că Educaţia va schimba România. 6% este o ţintă pe care ne-am propus-o cu mulţi ani în urmă şi n-am făcut paşi de-atunci“, a mai spus ministrul.

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite