FOTO  Oltenii, avertizaţi de poliţişti despre ultima modă de înşelăciune: „accident la telefon”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Indivizii ce practică această modalitate de înşelare a credulilor sunt, în majoritate, puşcăriaşi...
Indivizii ce practică această modalitate de înşelare a credulilor sunt, în majoritate, puşcăriaşi...

Efective ale Inspectoratului de Poliţie Judeţean Olt au declanşat o amplă campanie de informare a populaţiei în judeţ pentru a trage un semnal de alarmă asupra celei mai noi metode de înşelăciune practicată de hoţi. Este vorba despre metoda „accident la telefon” prin care suspecţii contactează telefonic diverşi cetăţeni, cărora le solicită urgent diverse sume pentru ajutorarea unei rude apropiate devenită victimă a unui aşa-zis "accident".

Iniţiativa efectivelor Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Olt vine pe fondul creşterii îngrijorătoare a numărului de înşelăciuni prin intermediul telefonului practicate de indivizi necunoscuţi care ştiu şi nu au scupule în a se folosi de credulitatea cetăţenilor de bună credinţă. Mai exact, IPJ Olt are în lucru la ora actuală nu mai puţin de 30 de dosare de înşelăciune parcă trase la indigo. Din cifra menţionată de persoane păgubite, cea mai mare sumă cu care cineva a fost astfel păcălit ete de 6.000 lei (60 milioane lei vechi). Păcăleala este simplă şi nu necesită o documentare prea riguroasă din partea hoţilor. Sunt vizaţi în special părinţii în vârstă, cu copii plecaţi în străinătate sau care nu mai locuiesc cu ei, înşelăciunea făcându-se, de regulă, prin intermediul telefonului mobil.

„Această modalitate de înşelăciune constă în faptul că diverşi cetăţeni, îndeosebi vârstnici, sunt abordate telefonic, aparent la întâmplare, şi anunţate că o rudă de-a lor a fost implicată într-un accident rutier, ocazie cu care li se solicită virarea într-un cont bancar a unei sume de bani pentru a despăgubi victima accidentului. Persoanele apelate prin această metodă sunt manipulate prin şantaj sentimental deoarece, aflate sub şocul emoţiilor cauzate de cele aflate de la <binefăcătorul> de la celălalt capăt al firului, victimele nu mai reţin detaliile discuţiilor şi sunt uşor influenţabile, devenind uşor convinşi să transfere sume importante pe numele unor persoane comunicate de suspecţi”, a declarat comisar-şef Claudia Radu, purtător de cuvânt al IPJ Olt.

Cazuistica în domeniu relevă faptul că persoanele care telefonează şi fac pe “bunul samaritean” susţin că sunt, uneori, avocatul rudei-victimă, dar, alteori, pentru o mai mare credibilitate, în discuţie poate intervene şi o a treia persoană care se dă drept fiul sau fiica celui apelat, ce vorbeşte plângând sau neclar pentru ca, ulterior, să îl pasează la telefon pe “avocat”.

Atenţie la neatenţie!

Escrocheriile n-ar merge ca pe roate dacă victimele nu se dovedesc a fi extrem de naive. Tocmai din acest motiv poliţiştii olteni de la Compartimentul de analiză şi prevenire, precum şi cei de la Compartimentul relaţii publice, au demarat o campanie complexă de prevenire a populaţiei prin întâlniri cu persoanele vârstnice din întreg judeţul. Astfel, poliţiştii s-au deplasat în pieţele agroalimentare, târguri, centre comerciale, zona lăcaşurilor de cult, instituţiile publice, autogări, mijloace de transport în comun, unităţi poştale şi locuri cu afluenţă mare de cetăţeni, unde au informat cetăţenii şi le-au distribuit pliante preventive.

Reprezentanţii IPJ Olt avertizează populaţia asupra riscurilor la care se expune dacă dă crezare şi se conformează întocmai unor simple voci telefonice. Poliţia recomandă cetăţenilor ca, în situaţia în care primesc un apel telefonic prin care sunt anunţaţi că o rudă a fost implicată într-un accident, să verifice veridicitatea informaţiei apelând ruda care ar fi fost implicată în accident sau alte persoane apropiate acesteia. Dacă situaţia prezentată prin telefon se dovedeşte a fi ireală, trebuie anunţată în cel mai scurt timp Poliţia la telefonul unic de urgenţe 112 sau cea mai apropiată secţie de poliţie.

Majoritatea suspecţilor - puşcăriaşi

De asemenea, poliţiştii olteni mai trag un semnal de alarmă în acest sens la care cetăţenii trebuie să fie atenţi: în caz de accident nu există noţiunea de plată a unor despăgubiri, decât ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti în acest sens sau prin societăţile de asigurări. Nu în ultimul rând, populaţia nu trebuie să uite principalul său atu – să nu ofere niciun fel de date cu caracter personal prin intermediul convorbirilor telefonice, indiferent de calitatea invocată de interlocutor.

Din cazuistica intrumentată până în prezent a reieşit faptul că majoritatea suspecţilor de asemenea înşelăciuni sunt deţinuţi aflaţi în diverse penitenciare din ţară, iar transferurile bancare sunt solicitate a fi făcute în conturile unor complici care se află în libertate.

Cercetările în toate cele 30 de dosare de înşelăciune prin „accident la telefon” de la Olt sunt în curs de desfăşurare, până acum nefiind identificat niciun suspect.

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite