Controverse aprinse după plata burselor şcolare. „Copiii se întreabă de ce la alte şcoli se dă mai mult“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Efortul elevilor este răsplătit diferit în funcţie de şcoala şi/sau localitatea în care învaţă FOTO: arhiva/Ioan Buciumar
Efortul elevilor este răsplătit diferit în funcţie de şcoala şi/sau localitatea în care învaţă FOTO: arhiva/Ioan Buciumar

După luni de aşteptare, cei mai silitori elevi au primit în cont recompensa muncii lor, şcolile plătind, pe finalul lunii decembrie, bursele şcolare. De unde apar diferenţele de cuantum şi cum a explodat numărul de beneficiari.

După bucuria că banii au intrat în cont, sau, după caz, că au fost ridicaţi de la casieria şcolii, în judeţul Olt, dar şi în ţară, conform discuţiile de pe diferse forumuri şi grupuri ale părinţilor, au apărut însă discuţiile. 

La rezultate şcolare  similare cuantumurile sunt diferite în funcţie de şcoala în care elevii învaţă, au constatat elevii, dar şi părinţii.

„Copiii se întreabă de ce la alte şcoli se dă mai mult“, a semnalat un părinte al unui elev din municipiul Slatina, care încă aşteaptă explicaţii de la reprezentanţii şcolii. 

Mai mult, foarte mulţi dintre părinţi şi elevi nu sunt lămuriţi nici în privinţa perioadei pentru care se acordă această bursă, asta pentru că unora li s-a transmis că suma este aferentă semestrului al II-lea al anului şcolar trecut (2020-2021), iar altora că suma reprezintă bursa pentru semestrul I al anului şcolar 2021-2022, doar referinţa (media luată în calcul) fiind din anul încheiat. 

Cert este că sumele de care beneficiază elevii sunt de valori considerabil diferite. Astfel, un elev de la o şcoală gimnazială din Slatina, cu media 10 în anul şcolar trecut, are în cont 421 lei, un altul cu aceeaşi performanţă, dar de la o altă şcoală din municipiu, a primit, în schimb, 510 lei. Şi pentru tranşa de medii 9,51 – 9,90 sunt diferenţe, în prima şcoală bursa fiind de 364 lei, în cea de-a doua de 440 lei.

Explicaţia este la contabili, spun mai mulţi directori de şcoală intervievaţi de Adevărul pe această temă. Unii au scăzut din zilele de şcoală vacanţa venită pe nepregătită în pandemie, în luna octombrie, astfel explicând cuantumul mai mic. Aceştia ar rămâne, în schimb, cu o diferenţă de acordat pentru luna ianuarie, pentru că în „contul“ vacanţei din octombrie elevii sunt chemaţi mai devreme din vacanţa de iarnă. Alţi directori, în schimb, spun că au ales să calculeze sumele care revin fiecărui beneficiar pentru întreg semestrul, inclusiv pentru zilele din ianuarie 2022, de aici şi sumele mai mari.

Ce spun reglementările legale

La baza calculării cuantumului burselor şcolare stă o listă întreagă de acte normative de care contabilii fiecărei şcoli sunt nevoiţi să ţină cont, începând cu Legea Educaţiei, continuând cu patru ordine de ministru şi încheind cu  hotărârea de consiliu local pentru aprobarea cuanumului minim minim al burselor de performanţă, de merit, de studiu şi de ajutor social.

Cuantumul minim al unei burse acordate beneficiarilor care îndeplinesc condiţiile legale, stabilit de către guvern, este de 100 lei/lună. La această sumă, consiliile locale pot suplimenta fondurile pentru acordarea burselor, lucru care în majoritatea localităţilor s-a şi întâmplat, astfel ajungându-se la sume diferite în funcţie de rezultatele şcolare. În municipiul Slatina, de exemplu, aleşii locali au hotărât următoarele cuantumuri: bursa de performanţă – 160 lei, bursa de merit: pentru medii între 8,50 – 9,50 – 110 lei, 9,51 – 9,90 – 130 lei, iar pentru 9,91 – 10 – 150 lei.

Lucrurile  s-au complicat însă în multe şcoli, pentru că banii necesari au fost acordaţi pe baza unor previziuni înaintatee de fiecare şcoală în parte. Mulţi directori s-au trezit că elevii care se încadrează în condiţiile cerute de lege pentru acordarea acestor burse sunt mult mai mulţi decât numărul estimat initial, aşa că s-au văzut nevoiţi, şi în sesiunea trecută de plată, să acorde atât cât au ajuns banii. Aşa se face că în unele cazuri nu s-a coborât nici măcar la media 9,50.

„Bursele de merit pot fi diferenţiate în funcţie de bugetul alocat. Se alocă de la bugetul de stat în mod egal, atât cât au cerut unităţile şcolare, plus bugetul local, respectiv primării care mai acordă diferenţe de sume. Şi atunci sunt unităţi şcolare care au sume mai mari şi în Consiliul de Administraţie hotărăsc un cuantum mai mare pentru bursele de merit, fiindcă au bănuţii aceia. Mai sunt unităţi care au prea mulţi copii, mă refer la mediul urban, şi aceia stabilesc în Consiliul de Administraţie, îşi asumă, să nu dea de la 8.50, neavând nici de la bugetul local, nici de la stat mai mult, ci să dea de la 9,00, de exemplu, sau de la 9,50. Acolo unde există şi sprijin din partea autorităţilor locale pot exista sume mai mari, da, într-adevăr“, a explicat Romica Costea, contabilul-şef al Inspectoratului Şcolar Judeţean Olt.

„Ministerul nu a condiţionat niciodată sumele. Ei au dat atât cât s-a cerut“

Explicaţia conform căreia „nu sunt bani“ nu ar mai trebui, însă, invocată, crede Costea, pentru că toate solicitările directorilor, înaintate către minister prin intermediul IŞJ Olt, au fost onorate, chiar şi în situaţiile în care s-au solicitat suplimentări.

„Directorul este ordonator de credite acolo, mie îmi solicită, pe baza unei adrese semnate, ştampilate, suma de care are nevoie, şi treaba mea este să cer aceste sume la minister şi să le repartizez în funcţie de solicitările lor. Sigur că au o procedură şi o instrucţiune. Acum, că o aplică fiecare după capul lui… Nu putem să ne ducem la 167 de unităţi să vedem cum o aplică. Şi nici nu e treaba noastră, se ocupă auditul de asta. Ministerul nu a condiţionat niciodată sumele. Ei au dat atât cât s-a cerut. Vă daţi seama, este un estimat atunci când cer“, a completat Costea.

Şcoala cu peste 90% dintre elevi beneficiari de burse

Şcoala online a dus la o situaţie greu de închipuit cu ani în urmă. Profesorii s-au plâns constant că nu au metode de evaluare infailibile, aşa că s-au văzut nevoiţi să dea note mari pe bandă rulantă. Consecinţa acestui fapt se măsoară acum, numărul elevilor eligibili pentru a beneficia de burse şcolare explodând, pur şi simplu. 

Directorul Colegiului Naţional „Radu Greceanu“ din Slatina, Geanina Pîrvu, spune că peste 90% dintre elevi s-au încadrat pentru a primi bursă, şcoala având peste 300 beneficiari, ceea ce înseamnă că peste 90% dintre elevi au trecut în aceste zile pe la casierie. Şi alte şcoli din municipiu se confruntă cu aceeaşi situaţie, peste jumătate dintre elevi înregistrând medii şcolare peste 8,50 în anul şcolar trecut şi media 10 la purtare. Mulţi încasează chiar câte două burse, în acele situaţii în care legislaţia permite cumularea lor.

Lucrurile se vor schimba în semestrul II al acestui an şcolar, ştacheta pentru acordarea bursei de merit crescând la media 9,50. Şi cuantumul burselor, însă, va creşte. Conform declaraţiilor ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, făcute în cursul lunii octombrie, bursa de performanţă (care se acordă olimpicilor naţionali) va ajunge la 500 lei, cea de merit şi cea de ajutor social la 200 lei, iar bursa de studiu la 150 lei.

Pentru anul 2022, corespunzător acestor creşteri a fost estimat un buget naţional de peste 1 miliard lei, la acesta adăugându-se 240 milioane lei pentru bursa profesională şi bursa „Bani de liceu“.

Vă recomandăm să citiţi şi:

Elevii reclamă: „Educaţia - bătaia de joc a Consiliului Local Constanţa”

Bursa de ajutor social se poate cumula cu bursa de performanţă, cu bursa de merit sau cu cea de studiu

Ministrul Educaţiei anunţă creşterea burselor şcolare din semestrul al doilea

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite