FOTO Cratere pe liniile de tramvai din Ploieşti. Plasa metalică şi pământul au biruit asfaltul, iar birocraţia blochează reparaţiile
0Situaţie paradoxală la Ploieşti unde autorităţile locale nu pot face nici o reparaţie din bani publici la calea de rulare a celor două tramvaie din oraş pentru că există, în acelaşi scop, un proiect pe fonduri europene, aflat deja în întârziere. Un tramvai a deraiat zilele trecute, iar pe mai mulţi kilometri, asfaltul s-a măcinat până a scos la iveală plasa metalică şi pământul de dedesubt
Pe oricare dintre cele două trasee ale tramvaiului din Ploieşti (aproximativ 20 de kilometri), mergi zilele acestea este absolut imposibil să găseşti cinci metri consecutivi de cale de rulare fără gropi, fisuri şi, mai nou, cratere care au început să scoată la iveală plasa metalică dintre şine sau pământul pe care a fost consolidat asfaltul iniţial.
Pe alocuri, şinele rămase fără susţinere s-au desprins şi s-au ridicat de la nivelul solului „pândind“ orice roată a unui şofer nefericit care are proasta inspiraţie să conducă în preajma liniilor de tramvai.
De altfel, ploieştenii care circulă pe trotuarele de pe Şoseaua Nordului sau a Vestului recunosc auditiv bufnitura inconfundabilă de roată ruptă într-o şină de tramvai neobservată la timp.
De la Nord la Vest, pe traseul 102, sau de la Nord la Sud, pe traseul 101, călătoria cu tramvaiul a devenit o opţiune similară unui parc de aventuri, plin de urcurşuri, afundări, păcănituri şi legănat de barcă în furtună.
Iar de faptul că mersul cu tramvaiul a devenit sport extrem s-au convins săptămâna trecută şi câţiva ploieşteni care s-au trezit pe lângă linie, după ce tramvaiul a încercat fără succes să meargă pe asfalt, în zona Democraţiei. Nu s-a întâmplat nimic cu cei câţiva zeci de călători deraiaţi cu tot cu tramvai şi, în general, doar îndemânarea vatmanilor mai face posibilă terminarea călătoriei în condiţii de siguranţă.
Pământul de la 1987 a ieşit la suprafaţă
Episodul de săptămâna trecută a fost pus în principal pe seama căldurii, care a dilatat şinele, deşi afară au fost, în medie, 30 de grade, şi, în secundar, pe starea dezastruoasă a căii de rulare, dar şi a tramvaielor.
Care este adevăratul motiv nici nu este greu de sesizat. În zona Catedralei Eroilor Tineri, pe Şoseaua Vestului, este un miracol cum tramvaiul nimereşte întotdeauna şinele, iar plasele metalice scoase la iveală şi pământul dintre linii datează cu siguranţă de la 1987, atunci când a fost construită calea de rulare a tramvaielor din Ploieşti, din banii cetăţenilor oraşului.
Se întâmplă la fel şi pe Şoseaua Nordului unde bonusul îl reprezintă câteva şine desprinse şi „valurile“ de pe şosea, provocate de afundarea liniei de tramvai.
Dezastrul de pe linia de tramvai nu a fost niciodată atât de mare, iar micile reparaţii, care aveau un ritm săptămânal, de cârpire a liniei, au fost stopate cu desăvârşire. Cu atât mai de neînţeles este situaţia cu cât administraţia din Ploieşti este beneficiara unui proiect de aproximativ 257 de milioane de lei, din fonduri europene, de reabilitare a celor două linii, demarat încă de pe vremea fostei conduceri de la Primărie.
Proiectul de modernizare blochează reparaţiile
În primăvară, autorităţile promiteau că lucrările vor demara în vară şi vor transforma oraşul într-un şantier care va dura luni bune. Cu toate acestea, nici liniile nu mai sunt reparate şi nici proiectul nu a fost pornit, iar administraţia dă vina pe birocraţie.
„Nu-mi spuneţi de tramvai, că ştiu care este situaţia, şofez zilnic şi merg prin gropi. Suntem prinşi între ciocan şi nicovală. Nu mai putem face reparaţii din bani publici pentru că proiectul beneficiază de finanţare europeană. De asemenea, suntem întârziaţi din cauza ofertanţilor. Reabilitatea nu poate demara decât cel mai devreme în octombrie“, ne-a spus viceprimarul Ploieştiului, Iulian Teodorescu.
Proiectul a fost întârziat în primăvară şi de contestaţiile depuse la organizarea licitaţiilor pentru contractele de lucrări şi care au suspendat câteva săptămâni procedura de achiziţie.
Proiectul de reabilitare a liniilor de tramvai din Ploieşti are o durată de 28 de luni de la demararea lucrărilor, va fi realizat în mai multe etape şi, în ansamblu, prevede refacerea infrastructurii şi a suprastructurii căii de rulare a tramvaiului, refacerea peroanelor, adaptându-le pentru persoanele cu dizabilităţi, a cablurilor de alimentare în curent continuu şi a liniei aeriene de contact.
De asemenea, vor fi refăcuţi stâlpii de susţinere a reţelei de contact şi structura rutieră adiacentă căii de rulare a tramvaiului.
Valoarea asistenţei nerambursabile care va fi primită este de 98% din valoarea totală a costurilor eligibile, beneficiarul – Municipiul Ploieşti – urmând să suporte şi costurile neeligibile, pe lângă contribuţia proprie de 2% din valoarea totală a costurilor eligibile.
O istorie scurtă şi zbuciumată
Tramvaiul din Ploieşti a fost înfiinţat în 1987 şi în destul de scurta existenţă a născut pasiuni în Ploieşti. Iniţial avea şase linii, patru desfiinţate în timpul mandatelor primarilor Horia Toma (în 1998 a dispărut linia 105, între Mac Donald’s şi Cablul Românesc) şi Emil Calotă (în 2003 au fost desfiinţate traseele 104, 106 ,107 şi 28, transformate în autobuze).
În mandatul lui Andrei Volosevici, acesta a propus desfiinţarea liniei 101, şi suplinirea cu trolee sau autobuze, dar ploieştenii s-au opus.
Mai puteţi citi
A fost semnat contractul pentru etapa a II-a de reabilitare a liniilor de tramvai din Ploieşti
A fost semnat contractul pentru reabilitatea liniilor de tramvai din Ploieşti