Cum rămân surzii din România fără permise auto. Ordinul ministerial care încalcă reguli internaţionale: „Am mers 350.000 de kilometri fără probleme“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Persoanele cu deficienţe de auz au oglinzi mai mari la maşini, iar până acum au condus fără probleme sute de mii de kilometri FOTO: Denis Grigorescu
Persoanele cu deficienţe de auz au oglinzi mai mari la maşini, iar până acum au condus fără probleme sute de mii de kilometri FOTO: Denis Grigorescu

Sute de persoane cu deficienţe de auz din România se confruntă cu o problemă legată de reînnoirea permisului auto. Deşi conduc autovehicule de ani buni, posesorii de permis nu pot obţine un document nou, din cauza unor modificări impuse printr-un Ordin al Ministrului Sănătăţii.

Ordinul dat în iunie 2018 prevede că numai hipoacuzicii care poartă aparat auditiv să mai aibă dreptul de a conduce autovehicule în România. Cei care nu aud deloc spun că ordinul este o discriminare şi contravine reglementărilor internaţionale.

După cum spune Lavinia Chiţu, interpret autorizat pentru persoanele hipoacuzice şi ai cărei părinţi sunt hipoacuzici, „Există un ordin al Ministerului Sănătăţii cum că persoanele care aud cât de cât şi au aparat auditiv, pot fi apte să conducă maşinile, iar celelalte, care nu aud deloc, nu mai au voie. Potrivit acestui ordin, persoanele cu deficienţe de auz ca să poată fi apte, trebuie să aibă un aparat auditiv, şi să audă începând de la 500 pînă la 2.000 de decibeli, fapt absolut irelevant în condiţiile în care surzii de peste hotare conduc fără probleme camione şi troleibuze. Este un fapt de discriminare. Persoanele care nu au aparat auditiv şi sunt complet surde, cu profunzime bilaterală acută, nu au dreptul să mai conducă. Asta în condiţiile în care au condus în România de ani de zile. Acest lucru nu are relevanţă, pentru că şi noi cei care auzim foarte bine şi dăm muzica la maximum în maşină nu auzim semnalele acustice ale poliţiei, ambulanţei sau pompierilor“.

lavinia chitu si surdomuti in parlament

Săptămâna trecută, pe 20 noiembrie, Lavinia Chiţu a mers la Comisia pentru Drepturile Omului din Camera Deputaţilor cu mai multe persoane hipoacuzice din Argeş cărora nu li s-a mai reînnoit permisul de conducere: "Am mers la Parlament şi am avut discuţii pentru a se anula acel ordin. Sunt afectate multe persoane hipoacuzice cărora le-au expirat permisele de conducere, inclusiv persoane al căror job depinde de permisul de conducere. Ei au obţinut acest document, în urmă cu mulţi ani, au condus fără probleme până acum şi nu li se pare normal ca dintr-o dată să nu mai poată conduce maşinile. Au fost la cabinetele medicale şi nu le-a fost dat avizul“.

"Am mers 350.000 de kilometri fără vreo problemă"

gabriel matusea surdomut sofer

În Piteşti sunt câteva zeci de persoane cu deficienţe de auz cărora le va expira sau le-a expirat permisul şi nu îl pot reînnoi. În Piteşti sunt 100 de persoane hipoacuzice care au permis de conducere. După cum spune Lavinia Chiţu, sunt zeci de persoane cu probleme similare şi la Craiova, Focşani, Bacău, Buzău, Târgoviste, Râmnicu Vâlcea şi Miercurea Ciuc.

La ora actuală, conform estimărilor Adevărul, în ţară sunt aproximativ 4000 de persoane hipoacuzice care au permis de conducere.

Prin intermediul interpretei Lavinia Chiţu, am stat de vorbă cu o persoană hipoacuzică din Piteşti. Gabriel Mătuşia (38 de ani) ne-a declarat: „Conduc maşina din 2005. Am făcut până acum peste 350.000 de kilometri, dintre care peste 318.000 cu maşina mea, inclusiv în peste hotare, în ţări unde am prieteni surzi precum Olanda, Franţa, Turcia sau Kuweit. Am fost oprit de poliţişti pentru controale. Au verificat documentele documente şi totul a fost în regulă. Au văzut că sunt persoană surdă şi nu mi-au dat avertisment sau altceva. Am aflat despre această problemă când am mers cu mai mulţi prieteni surzi care conduceau maşini de ani de zile la medicul ORL pentru ca ei să obţină fişa medicală necesară preschimbării. Medicii au explicat situaţia, le-au arătat acel ordin şi i-au declarat inapţi. Ceea se se întâmplă în România mi se pare strigător la cer. Mie îmi expiră permisul peste 3 ani şi mă gândesc ce se va întâmpla atunci“.

Deputatul Adriana Săftoiu: "Este o încălcare a drepturilor omului"

adriana saftoiu surdomuti

Am stat de vorbă şi cu deputatul PNL Adriana Săftoiu (foto sus), membru în Comisia pentru Drepturile Omului din Camera Deputaţilor şi care a participat la întâlnirea cu persoanele cărora nu li s-a mai reînnoit permisul: "În mod evident este o încălcare a drepturilor omului. În afară de cazurile din Argeş, mi-au fost semnalate situaţii similare şi din Braşov. Şi asta pentru că la ora actuală surditatea nu mai este considerată o piedică în calea condusului unei maşini. Mai mult, România este semnatară a unor acorduri internaţionale privind persoanele cu dizabilităţi, acorduri în care ţara noastră îşi ia angajamentul să ia toate măsurile pentru ca aceste persoane să devină persoane independente. Iar Ordinul Ministerului Sănătăţii emis în luna iunie le ia acest drept şi le îngrădeşte libertatea de circulaţie. O persoană surdă trebuie să îşi adapteze maşina la această dizabilitate, practic trebuie să aibă nişte oglinzi retrovizoare mai mari pentru a vedea semnalele luminoase mult mai repede. Practic, Ministerul Sănătăţii spune: chiar dacă tu îndeplineşti această condiţie, uite noi am decis că o persoană surdă nu mai poate să conducă. Şi asta în condiţiile în care în România încă din 1960 persoanele surde au dreptul să conducă. Este un ordin ambiguu".

Adriana Săftoiu mai spune că la dezbaterea de marţi 20 noiembrie de la Comisia pentru Drepturile Omului din Camera Deputaţilor a fost prezent şi un oficial de la Ministerul Sănătăţii, care ”a prezentat un punct de vedere la fel de restrictiv. Domnul în cauză se numeşte Mihai Farcaş, este consilier al Ministrului Sănătăţii şi spunea că nu poţi să îi iei doctorului dreptul de a declara o persoană inaptă sau aptă pentru condus. Şi am încercat să îi explic la nesfârşit că doctorul poate constata surditatea persoanei, însă nu poate în baza surdităţii să îi interzică să conducă, pentru că este un drept al persoanelor surde şi se încalcă un drept. Surditatea este declarată la nivel internaţional o dizabilitate ce nu poate sta în calea condusului unei maşini. Iar acest domn de la Ministerul Sănătăţii nu a făcut decât să recite o propoziţie fără să înţeleagă că se încalcă clar un drept. Şi noi, ca o persoană surdă, ne bazăm în destule cazuri mai mult pe văz decât pe auz, pentru că stăm cu căştile în urechi în maşină, ascultăm muzică. ”

Care ar fi soluţia în acest caz? ”Pe 18 decembrie am reprogramat o întâlnire cu cei de la Ministerul Sănătăţii, ei cerând un timp de 2-3 săptămâni ca să analizeze situaţia din Argeş şi să ne prezinte apoi concluziile analizei lor. Este foarte important din punctul meu de vedere ca acest ordin să fie revizuit şi examenul ORL să se restrângă doar la a constata surditatea persoanei. Trebuie să respectăm acordurile internaţionale. Este o Convenţie ONU din 2010, pe care şi România a ratificat-o. Articolul 5 din această Convenţie spune clar măsurile pe care statul trebuie să le ia pentru persoanele cu dizabilităţi”.

Am solicitat un punct de vedere oficial la Ministerul Sănătăţii încă de vineri 23 noiembrie legat de această problemă, însă oficialii din minister nu ne-au răspuns şi ne-au cerut telefonic să amânăm publicarea articolului până ce vom primi un răspuns de la aceştia.

Şeful Serviciului de Înmatriculări şi Permise Auto Argeş, comisar-şef Emil Angheloiu, ne-a declarat: „Procedura prevede ca noi să ne ocupăm de ceea ce concluzionează medicul şef al policlinicii autorizate unde cetăţeanul îşi face vizita medicală. Poliţia Rutieră are dreptul să retragă dreptul de a conduce hipoacuzicilor care nu au proteză auditivă. În 2017 am avut 4 cazuri de cetăţeni hipoacuzici, cu proteză auditivă şi cu interpret care au susţinut proba pentru obţinerea permisului de conducere şi au fost declaraţi admişi. Obligaţia noastră este să îl primim cu un interpret în maşină care să îi transmită comenzile ofiţerului examinator“.

În septembrie 2014, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a amendat cu 2.000 de lei Ministerul Sănătăţii pentru discriminarea hipoacuzicilor, prin aceea că Ordinul ministrului Sănătăţii nr. 1162/2010 pentru aprobarea Normelor minime privind aptitudinile fizice şi mentale necesare pentru conducerea unui automobil nu precizează în ce condiţii persoanele cu deficienţe de auz pot primi avizul medical pentru permis. La capitolul "Auzul", actul normativ prevedea doar că "permisele de conducere auto pot fi eliberate sau reînnoite pentru candidaţii sau conducătorii auto din grupa 2 (şoferii profesionişti - categoriile C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 şi D1E, n.r.) numai cu avizul unei unităţi de asistenţă medicală autorizate" şi că "se acordă o atenţie deosebită examinării medicale", fără a se face vreo precizare în ceea ce-i priveşte pe cei care vor să obţină sau să-şi reînnoiască permisul pentru categoriile A, A1, A2, AM, B, B1 şi BE.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite