Cât vor plăti şoferii pentru a circula pe viitoarea autostradă Târgu Neamţ - Iaşi. Guvernul Dăncilă a ales parteneriatul public-privat în dauna fondurilor UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia Naţională de Prognoză a publicat studiul de fundamentare pentru viitoarea autostradă Târgu Neamţ – Iaşi, proiect ce va fi realizat prin parteneriat public-privat, soluţia aleasă de guvernul Dăncilă.

Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză a publicat pe 20 decembrie omisarul european Corina Creţu a atras atenţia de mai multe ori că autostrada pentru munţi poate fi finanţată din fondurile structurale ale Uniunii Europene.  

Conform documentului postat pe site-ul comisiei, costurile totale pentru tronsorul Târgu Neamţ - Iaşi sunt estimate la 1,2 miliarde de euro, cu TVA, iar lucrările ar trebui să fie încheiate în patru ani. În total, partneriarul public-privat ar urma să se deruleze pe o perioadă de 30 de ani - primii 4 ani fiind pentru închidere financiară, proiectare şi execuţie, iar următorii 26 de ani pentru operare. 

Lucrările vor fi executate cu fondurile unei firme (beneficiarul privat), dar şi de la partenerul public - Ministerul Transporturilor, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. După ce lucrările vor fi încheiate, firma va opera autostrada timp de doi de ani, iar pentru ca beneficiarul privat să-şi recupereze din investiţie, autostrada va avea o taxă de utilizare pentru fiecare autoturism. 

În studiul de fundamentare al Comisiei de Prognoză se precizează că taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km parcurşi este de 6,3 euro fără TVA, calculată funcţie de distanţa parcursă de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV (Large Goods Vehicle) se va plăti, pentru fiecare 100 km de autostradă parcurşi 8,8 euro fără tva, iar pentru un HGV (Heavy Goods Vehicle) şi un Bus 12,6 euro fără tva. LGV şi HGV sunt termenii folosiţi în UE pentru autocamioane (TIR-uri). 

În documentul oficial se mai menţionează că nivelul taxei poate fi supus indexării, la data de 1 martie a fiecărui an, proporţional cu rata de creştere a salariului mediu net din anul anterior. 

Unde vor fi instalate sistemele de taxare

În studiul de fundamentare se precizează că autostrada Târgu Neamţ - Iaşi se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi având o lungime de 61 km, la care se adaugă 7 km reprezentând bretelele nodurilor DN28 şi Km 61+000, lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă fiind astfel de 68 de km.

„Traseul autostrazii Târgu Neamţ – Iaşi ce face obiectul prezentului studiu de fundamentare începe de la intersectia cu DN2 / E85, inclusiv nodul rutier aferent, şi se termină la intersecţia cu bypass Iaşi. Tronsonul de autostradă cuprins între Târgu Mureş şi Târgu Neamţ, până la nodul rutier de la intersecţia cu DN2/E85, este implementat în cadrul CNAIR SA“

Sistemele de taxare propuse sunt două bariere între intrare şi ieşire de pe autostradă, respectiv cabine la fiecare intersecţie. Aceste sisteme vor fi introduse la Târgu Neamţ, Paşcani, Tîrgu Frumos şi Iaşi. 

În acelaşi document se mai precizează că autostrada Târgu Mureş - Târgu Neamţ - Iaşi - Ungheni, din care face parte şi tronsonul cuprins în studiul de fundamentare (Târgu Neamţ - Iaşi), va străbate judeţele Mureş, Harghita, Neamţ şi Iaşi şi va avea o lungime totală de aproximativ 320 de km.

Piatra Neamţ



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite