Marea păcăleală electorală a cuplului Ponta-Nichita: autostrada Iaşi - Târgu Mureş, un proiect care nu există oficial

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Premierul Victor Ponta şi baronul PSD Iaşi Gheorghe Nichita s-au lăudat la unison în campania electorală că vor face autostradă dinspre Transilvania spre Moldova FOTO Adevărul
Premierul Victor Ponta şi baronul PSD Iaşi Gheorghe Nichita s-au lăudat la unison în campania electorală că vor face autostradă dinspre Transilvania spre Moldova FOTO Adevărul

Liderul PSD Iaşi, Gheorghe Nichita, a colportat pe parcursul anului 2014 informaţia potrivit căreia Guvernul Ponta va construi autostrada Iaşi - Târgu Mureş, un proiect de infrastructură vechi de un deceniu. În realitate, proiectul nu există scriptic nicăieri.

Autostrada Iaşi - Târgu Mureş este un proiect iniţiat în urmă cu peste 10 ani, pe seama căruia s-au scris tomuri de articole de presă. Tonul acestora a oscilat între "se face" sau "nu se mai face", în funcţie de culoarea guvernanţilor.

Începând din noiembrie 2013 şi, ulterior, pe tot parcursul anului 2014, liderul PSD Iaşi Gheorghe Nichita a insistat în apariţiile publice că cel mai important proiect de infrastructură al Moldovei este o certitudine, îndeplinită cu ajutorul Guvernului Ponta.

"Ceea ce am avut azi în discuţie cu el (Victor Ponta, n.r.) - şi mi-a dat şi voie să spun la presă treaba asta - este că va susţine finanţarea autostrăzii Est-Vest, Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş-Câmpia Turzii. În primul rând, prin fonduri europene, care sunt în curs acum, vor apărea lucrări la Câmpia Turzii-Târgu Mureş. Pentru tronsonul Târgu-Mureş-Neamţ se va reface studiul de fezabilitate, pentru că e foarte mare ca valoare. Iar tronsonul Neamţ-Iaşi-Ungheni va fi tronsonul finanţat în bugetul 2014-2020, pentru a şi executa lucrări. Deci Neamţ-Iaşi-Ungheni va fi bugetat pentru 2014-2020, şi cu bani, şi pentru ca să se poată începe lucrările", declara Nichita în noiembrie 2013.

Mai mult, în august 2014, oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADRN) au făcut publice costurile necesare refacerii studiului de fezabilitate pentru autostrada în lungime de 290 de kilometri. În total, refa­ce­rea studiilor de fezabi­li­tate pentru între­aga auto­stradă ar fi urmat să coste între 103 milioane lei şi 122 mi­lioane lei, fon­duri câştigate în ca­drul Programului Ope­ra­ţional Sectorial - Trans­port.

Numai că, fără prea multă zarvă publică, în octombrie Ministerul Transporturilor condus de Ioan Rus a publicat un masterplan în care autostrada Iaşi - Târgu Mureş a fost transformată într-un simplu drum expres. Practic, o şosea ordinară, în care regimul de viteză este acelaşi cu cel de pe drumurile publice obişnuite.

Explicaţiile liderul PS Iaşi, Gheorghe Nichita, au fost incoerente şi au mers pe linia "e mai bine aşa, decât deloc". Imediat după pierderea alegerilor prezidenţiale de către PSD, opoziţia PNL din Iaşi a lansat o campanie mediatică puternică la nivel local al cărei scop imperativ este repunerea proiectului autostrăzii în masterplanul de transport. A fost lansată chiar o petiţie online pe această temă, iar pagina de Facebook "Autostradă pentru Moldova" are peste 4.000 de like-uri.

Cu toate acestea, ministrul Ioan Rus a prezentat astăzi, 26 noiembrie, varianta revizuită a masterplanului naţional de transport, în care autostrada Iaşi - Târgu Mureş în continuare nu se regăseşte.

Chiar ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a vorbit în campania electorală despre necesitatea autostrăzii Est – Vest. A susţinut chiar că există resurse pentru realizarea acesteia până în 2018.

Fără includerea autostrăzii în masterplan, proiectul nu poate fi însă finanţat.

Calendarul aprobării masterplanului:

– 30 noiembrie 2014 – consultantul finalizează draftul masterplanului şi strategia de implementare a acestuia

– până în data de 20 decembrie 2014 - propunere de aprobare în Guvern în primă lectură a draftului

– 15 ianuarie 2015 – finalizare evaluare de mediu.

În afară de autostradă, Guvernul Ponta a mai promis Iaşiului finanţarea a alte două mari proiecte: spitalul regional de urgenţă şi modernizarea Aeroportului Internaţional Iaşi. Cel de-al doilea proiect, al aeroportului, a fost realizat de Consiliul Judeţean Iaşi din fonduri proprii şi din cele ale Uniunii Europene, după ce reprezentanţii PSDU chiar au încercat să oprească finanţarea europeană.

Proiectul spitalului regional de urgenţă a fost regăsit miraculos de strategii PSD în prag de campanie electorală, după ce a stat ascuns prin sertare vreme de şapte ani. Finanţarea spitalelor regionale proiectate în România este, însă, incertă după pierderea alegerilor de către PSD.

Mai puteţi citi:

Autostrada Iaşi - Târgu Mureş, scoasă din nou de la naftalină. Costuri ameţitoare pentru refacerea studiilor de fezabilitate

Dan Şova este tratat cu umor amar pe Facebook după declaraţia „nu sunt un fan al autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş”

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite