Cel mai mare proiect european derulat de Primăria Iaşi, pentru care fostul primar Gheorghe Nichita a fost acuzat de fapte de corupţie, dă oraşul peste cap

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La câţiva ani după ce, teoretic, proiectul de gestionare a traficului din Iaşi pe fonduri europene, care a costat 80 de milioane de lei, ar fi trebuit încheiat, oraşul este găurit din nou şi noi semafoare sunt puse în funcţiune peste noapte.

Sistemul inteligent, care trebuia să fluidizeze circulaţia din Iaşi, pune pe jar nervii şoferilor şi pietonilor şi asta pentru că, la 1 iunie 2018, a fost termenul limită de dare în folosinţă a tuturor noilor semafoare incluse în proiectul „Sistem de management de trafic Iaşi“.

Astfel, în zone unde în ultimii doi ani au fost montaţi stâlpi şi semafoare noi, dar care nu fuseseră folosite nici măcar o secundă, în ultimele săptămâni s-au spart artere pentru ca sistemele să fie cuplate la reţeaua inteligentă de gestionare a traficului.

În acest fel, s-a ajuns ca, spre exemplu pe Bulevardul Nicolae Iorga, în 500 de metri să existe şase semafoare pe un singur sens. „Este aberant, din sută în sută de metri dai de un alt semafor. La orele de vârf se formează o mare de maşini, şi ajungi să prinzi 2-3 semafoare la rând“, a povestit Matei, un şofer care circulă frecvent pe acest bulevard şi care a fost luat prin surprindere de noile semafoare şi treceri de pietoni marcate peste noapte.

Oficialii din Primăria Iaşi au transmis că s-a dat drumul la aproape toate semafoarele din oraş, mai toate funcţionează normal şi doar o parte au rămas pe galben intermitent. „Începem să monitorizăm softul, să vedem cât reuşeşte să-şi adapteze sistemul de gândire la parametri reali din oraş. Restul este intervenţia omului, pentru că softul nu e un creier izolat şi nu poţi interveni la el. Astfel, vom interveni noi asupra softului, încât să-i dăm alte stări, să le numim imputuri, astfel încât să poată răspunde cât mai bine traficului din oraş”, a declarat recent primarul Mihai Chirica.

În ultime şedinţă de Consiliu Local, oficialii Primăriei au recunoscut că acest sistem de managament al traficului nu va îmbunătăţi cu mult situaţia de pe străzi pentru că parcul de maşini a crescut foarte mult în ultimii ani, iar semaforizarea nu a fost gândită pentru aceşti parametri.

Proiectul vizând managementul traficului este unul dintre cele cu „cântec“ ale Primăriei Iaşi. În Programul Operaţional Regional 2007-2013, managementul traficului a fost cea mai mare investiţie cu fonduri europene din regiune, valoarea fiind de 80 de milioane de lei, contractul fiind câştigat de Grupul UTI.

În toamna lui 2015 mega-proiectul a ajuns în atenţia tuturor, după ce primarul Gheorghe Nichita, care la acea dată era suspendat din funcţie pentru că ar fi folosit Poliţia Locală să-şi fileze amanta, a fost reţinut în „dosarul UTI“. Procurorii i-au reţinut în octombrie 2015 pe Nichita şi pe şeful Grupului UTI, Tiberiu Urdăreanu, pentru fapte de corupţie.

Procurorii susţineau în rechizitoriu că Nichita ar fi obţinut 10% din valoarea contractului. Au fost trimişi în judecată la sfârşitul anului 2015.

Problemele au continuat şi pentru municipalitatea ieşeană rămasă pe mâna fostului viceprimar, actualul edil, Mihai Chirica. Potrivit Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Nord-Est, pentru nereguli în derularea acestui proiect au fost aplicate corecţii usturătoare de aproximativ 20 de milioane de lei, sume ce nu au fost decontate de Uniunea Europeană.

În raportările Ministerului Fondurilor Europene, proiectul „Sistem de management de trafic Iaşi“ apare ca fiind înaintat la contractare în iunie 2012, bugetul total este de 87,8 milioane de lei.
      

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite