Video Un austriac a refăcut o bucată din calea ferată spre cetățile dacice. Mocănițele au fost înlocuite cu un tramvai elvețian

0
Publicat:

Un segment al fostei căi ferate din ținutul cetăților dacice a fost refăcut, la patru decenii de la dezafectarea liniei forestiere, iar în locul vechilor mocănițe va circula un vagon de tramvai folosit în secolul al XIX-lea în Elveția.

Georg Hocevar și noua cale ferată. Foto: Daniel Guță, G. Hocevar
Georg Hocevar și noua cale ferată. Foto: Daniel Guță, G. Hocevar

Calea ferată forestieră din ținutul cetăților dacice a fost construită în primii ani de comunism, pentru a lega Orăștie, unde funcționa o întreprindere forestieră (IFET), de așezările izolate de pe Valea Grădiștii din Hunedoara (video), aflate la poalele cetăților dacice Costești, Blidaru, Fețele Albe, Sarmizegetusa Regia și alte locuri bogate în vestigii antice.

În primele decenii de comunism, pădurile seculare din ținutul cetăților dacice au fost exploatate intens.

Arborii extrași din locurile greu accesibile atunci de pe văile Grădiștii și ale afluenților săi din Munții Șureanu (munții Orăștiei) erau transportate la Orăștie pe calea ferată de peste 40 de kilometri de la Orăștie și la poalele capitalei dacice Sarmizegetusa Regia, și pe ramificațiile acestora care însumau alți circa 20 de kilometri.

Viiturile de pe valea Grădiștii au distus în anii ‘70 terasamentul căii ferate forestiere. Cei 60 de kilometri ai rețelei de transport din Munții Orăștiei au fost dezafectați în anii ‘80, iar șoseaua Orăștie - Sarmizegetusa Regia și drumurile forestiere au luat locul vechii căi ferate.

În anii 2000, după ce șase cetăți dacice din Munții Șureanu au fost incluse în patrimoniul cultural mondial UNESCO, politicieni și autoritățile din județul Hunedoara au anunțat că plănuiesc refacerea traseului feroviar de pe valea Grădiștii pentru a fi folosit în scop turistic.

Același lucru l-au promis unii politicieni și în privința căii ferate miniere Hunedoara - Govâjdia (Ghelari), un tronson de 16 kilometri înființat în 1900 și dezafectat în anii 2000.

O bucată din vechea cale ferată, reamenajată

Planurile autorităților locale în privința fostei căi ferate din Munții Orăștiei, din care mai rămăsese doar terasamentul au fost abandonate.

În schimb, austriacul Georg Hocevar, cel care a recondiționat și vechea cale ferată minieră Brad - Crișcior (deschisă la 1907) a reușit în ultimii doi ani să refacă 1,2 kilometri din calea ferată a cetăților dacice (video - Georg Hocevar).

„Tronsonul pe care îl deschidem, în localitatea Sereca de lângă Orăștie, face parte din fosta linie forestieră Orăștie - Sarmizegetusa Regia, care a fost închisă în 1978, după inundații. Pe el va circula un vagon de tramvai, vechi din 1884, care la început a fost folosit în Neuchatel, Elveția. El va fi tractat de locomotive micuțe, diesel, din anul 1957. De asemenea, noul traseu turistic este amenajat așa încât tracțiunea să poată fi făcută și de cai”, spune Georg Hocevar.

Austriacul pasionat de „mocănițe” (locomotive de epocă folosite în trecut la transportul feroviar, adesea pe căi ferate înguste) s-a stabilit în urmă cu două decenii în România, la Crișcior (județul Hunedoara), unde a investit în fostele ateliere de cale ferată îngustă din localitatea minieră.

A recondiționat calea ferată Crișcior - Brad de circa 10 kilometri (video), care a fost declarată, la inițiativa sa, monument istoric și a încercat să o redea turismului, prin curse ocazionale, care au loc de obicei în perioada sărbătorilor și în vacanțe.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite