Psiholog, despre importanţa dezvoltării personale: „Înainte nu erau atât de multe lucruri care să ne îngrădească“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Valentina Băjan, psiholog clinician şi psihoterapeut integrativ FOTO Arhiva personală
Valentina Băjan, psiholog clinician şi psihoterapeut integrativ FOTO Arhiva personală

Specialistul gălăţean Valentina Băjan vorbeşte despre cât de important este procesul de dezvoltare psihologică a copiilor. Aceştia ar trebui să aibă acces la psihologi care să-i înveţe cum să se integreze la şcoală, cum să-şi gestioneze emoţiile şi cum să facă faţă presiunii din societate

Dezvoltarea personală a copiilor va fi întotdeauna o foarte bună investiţie, spun specialiştii. Planificată pe termen lung, cu stabilirea unor obiective clare atât pentru cei mici, cât şi pentru sistemul de învăţământ românesc, dezvoltarea psihologică poate preveni mărirea diferenţelor la nivel de evoluţie atât din punct de vedere al educaţiei, cât şi al integrării în viaţa activă a societăţii. Problemele familiale au adesea consecinţe directe asupra dezvoltării micuţilor.

Majoritatea copiilor cu probleme de dezvoltare psihologică, socială ori chiar intelectuală sunt cei care se confruntă cu indiferenţa părinţilor, o problemă „invizibilă“ care se traduce prin frică, agresivitate şi dificultăţi de relaţionare. Psihologul Valentina Băjan a explicat pentru „Weekend Adevărul“ importanţa programelor de dezvoltare personală în rândul copiilor şi adolescenţilor atât la şcoală, cât şi în afara acesteia.

„Weekend Adevărul“: Cât de necesar este un program de dezvoltare personală?
Valentina Băjan: Noi, ca indivizi, pentru a ne satisface nevoile, trebuie mai întâi să le cunoaştem. Societatea se află într-o permanentă evoluţie şi trebuie să ne oprim puţin din această fugă, să analizăm unde ne aflăm, ce nevoi avem în  acest moment şi cum putem face astfel încât să evoluăm armonios împreună cu copiii noştri. Multiplele schimbări prin care tot trecem în ultimele decenii au adus noi realităţi în care trebuie să ne adaptăm, să supravieţuim şi eventual să excelăm. Se pune foarte mult accent pe capacitatea fiecăruia de a munci, pe resursele individuale care, în funcţie de nivelul lor şi de investiţia în ele, pot aduce rezultate diferite. Ideal ar fi ca majoritatea oamenilor să aibă aceleaşi şanse de a se putea dezvolta.  

„Weekend Adevărul“: Care credeţi că sunt motivele pentru care unii părinţi ajung să neglijeze sau să limiteze această latură ce ţine de dezvoltarea psihologică a copiilor?
Psiholog: Ne naştem în familii diferite, cu posibilităţi financiare, emoţionale şi morale diferite, creştem în medii diferite şi fiecare dintre toţi aceşti factori îşi pune amprenta asupra viitorului adult. Cu toate că pornim la drum cu alte şanse, ceea ce poate face diferenţa în modul în care se adaptează la societate persoana este structura sa interioară. Înainte nu erau atât de multe lucruri care să ne limiteze şi să ne îngrădească din anumite puncte de vedere ca părinţi. Stresul mult mai mare pentru asigurarea strictului necesar traiului de zi cu zi, multitudinea de factori ce apasă asupra conceptului de familie în care se formează personalitea copilului, migraţia părinţilor în alte ţări pentru un salariu mai bun şi lăsarea copiilor în grija bunicilor, limitarea drepturilor profesorilor din şcoli, neadaptarea curriculei la nevoile societăţii şi ale individului. Toţi aceşti factori contribuie la neglijarea dezvoltării personale şi la formarea unor tineri ce termină un liceu sau o facultate foarte diferiţi din punct de vedere al capacităţii de integrare în societate. Cele mai mari şanse le au acei copii care au părinţi ce îi susţin şi investesc în ei şi acei copii ce au o ambiţie foarte mare şi îşi depăşesc condiţia.

image

O POPULAŢIE CONŞTIENTĂ DE PROPRIILE NEVOI ŞI CAPACITĂŢI

„Weekend Adevărul“: Care sunt beneficiile dezvoltării personale pentru copii şi adolescenţi? Care este procentul celor care beneficiază de o astfel de formare?
Psiholog: Recent am participat la o şedinţă a Colegiului Psihologilor în care, printre alte discuţii, ne-a fost prezentat un program de dezvoltare personală pentru copii şi adolescenţi care se poate aplica pe termen lung copiilor. Beneficiile unui astfel de program sau ale orelor de dezvoltare personală cu un psiholog pe termen lung sunt: mărirea abilităţilor emoţionale şi cognitive, îmbunătăţirea interacţiunilor sociale, de comunicare, interpersonale şi intrapersonale, în funcţie de specificul şi carenţele fiecăruia. Puţini părinţi îşi permit sau sunt interesaţi să-şi înscrie copiii la astfel de activităţi. Cred că sub 10%, chiar sub 5% din numărul copiilor beneficiază şi de alte surse de formare, în afară de şcoală, care-i ajută să se dezvolte pe mai multe planuri. Nu va fi suficient ca peste 5, 10, 20 de ani, doar 10%  din populaţie să fie conştientă de propriile nevoi şi capacităţi, să aibă abilităţi emoţionale, să ştie să-şi controleze gândurile şi emoţiile, să-şi canalizeze eforturile şi să-şi atingă obiectivele.

„Weekend Adevărul“: Ce se întâmplă cu viitorii adulţi care nu au fost pregătiţi pentru societate? În ce măsură sistemul de învăţământ românesc eşuează în dezvoltarea psihologică a copiilor?
Psiholog: Consider că nu este suficient ca programul de dezvoltare psihologică să fie aplicat doar la nivel de cabinete particulare. Dacă ar fi conceput un astfel de program de psihologi români – şi cred că sunt foarte mulţi şi foarte bine pregătiţi, care ar putea forma o echipă – şi aplicat sub diverse forme la nivel naţional pe termen lung, în şcoli, cred că rezultatele nu ar întârzia să apară peste ani. Nu cred că este o soluţie să respingem total sistemul nostru de învăţământ. Trebuie să recunoaştem părţile sale bune şi să le îmbunătăţim pe cele mai puţin bune. Este ca o clădire peste care au trecut anii, dar care are fundaţia bună. Cam aşa este şi cu învăţământul românesc. Este nevoie să se facă curăţenie în anumite camere, să se văruiască, să se îmbunătăţească condiţiile de a locui în ea şi nu să o dărâmăm. Dacă ar fi fost un sistem foarte prost sau copiii – incapabili, acum nu am mai fi avut participări şi medalii la diverse competiţii internaţionale de prestigiu, nu ne-ar mai fi fost ofertaţi liceenii să urmeze facultăţi în străinătate, nu ar mai fi fost angajaţi absolvenţi de facultate de la noi pe posturi importante de medici, ingineri, arhitecţi, IT-işti şi multe alte profesii. Potenţial avem din plin, doar să-l conştientizăm şi să ne punem în mişcare resursele la toate nivelurile astfel încât, dacă există un deficit pe un anumit palier – familia, mediul, copilul, profesorii, Ministerul Învăţământului în calitate de reprezentant al statului –, celelalte să le completeze. Toate aceste paliere sunt interdependente. Dacă sunt situaţii în care familia nu are capacitatea de a susţine elevul, mediul în care trăieşte este unul impropriu dezvoltării individului, copilul nu are o inteligenţă peste medie, profesorii sunt demoralizaţi sau poate dezinteresaţi în acel moment, iar statul nu se preocupă de acel copil, să-i creeze „undiţa cu care să pescuiască în viată“, acel copil este pierdut atât pentru el, cât şi pentru societate şi, în loc să contribuie la dezvoltarea acesteia, va determina costuri cu întreţinerea şi integrarea lui în societate.



Beneficiile orelor de dezvoltare personală cu un psiholog pe termen lung sunt: mărirea abilităţilor emoţionale şi cognitive, îmbunătăţirea interacţiunilor sociale de comunicare, interpersonale şi intrapersonale.

„Sistemul de învăţământ trebuie adaptat la noile cerinţe ale societăţii“

image

„Weekend Adevărul“: Putem privi dezvoltarea personală a copiilor noştri ca pe o investiţie?
Psiholog: Exact, este o investiţie bine gândită şi planificată pe termen lung, cu stabilirea unor obiective clare atât pentru copii, cât şi pentru sistemul de învăţământ, pentru că va preveni mărirea diferenţelor la nivel de evoluţie atât din punct de vedere al educaţiei, cât şi al integrării în viaţa activă a societăţii. Deşi în anumite concepte psihologice se pune accent pe trăirea clipei, pentru a nu ne duce în viitor şi a deveni anxioşi, cred că referitor la acest aspect al viitorilor membri ai comunităţii noastre este nevoie să vedem cum putem face astfel încât să îmbinăm părţi teoretice cu cele practice şi părţi ale gândirii raţionale cu cea emoţională, astfel încât, la finalul anilor de studii, tinerii să poată şti cine sunt, ce pot, ce vor şi să aibă abilităţi şi motivaţia să intre în câmpul muncii.  

„Weekend Adevărul“: Cum se reflectă peste ani lipsa dezvoltării personale atunci când un copil care nu a beneficiat de un astfel de program interacţionează cu un altul care s-a „şlefuit“ psihologic permanent?
Psiholog: Practic, ceea ce sugerez eu este adaptarea la noile cerinţe ale societăţii prin completarea sistemului de învăţământ cu părţi practice şi pragmatice, structurate astfel încât să poată fi asimilate şi să-i ajute pe copii. E necesară consultarea psihologilor şi sociologilor în aceste aspecte, conceperea unor programe bine stabilite şi care să acopere nevoile copiilor şi ale viitorilor adulţi şi punerea lor în circuitul învăţământului de stat pentru toţi copiii. Dacă este lăsat acest aspect al dezvoltării personale doar pe seama copiilor şi părinţilor, viitorii adulţi vor trebui să comunice sau să lucreze în echipă, dar nu vor reuşi, deoarece unul va fi la parter, iar altul la etajul zece. Nu vor putea să se înţeleagă reciproc, darmite să mai şi coopereze… Poate că nu vor fi aduşi la acelaşi nivel, dar măcar se va micşora distanţa dintre ei şi vor putea colabora şi crea împreună.

CV

Economistă şi psihologă
Numele: Valentina Băjan
Data şi locul naşterii: 7 octombrie 1977, Galaţi
Starea civilă: căsătorită, are doi copii

Studiile şi cariera:

  • În 2006 a absolvit Facultatea de Ştiinţe Economice din cadrul Universităţii „Danubius“ Galaţi, specializarea „Economia comerţului, turismului şi serviciilor“.
  • În 2013 a absolvit Facultatea de Psihologie din cadrul Universităţii „Petre Andrei“ din Iaşi, specializarea „Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei“.
  • În 2015 a absolvit masteratul de Psihoterapie Integrativă în cadrul „Asociaţiei Române de Psihoterapie Integrativă“.
  • Din 2014 este psiholog clinician şi psihoterapeut integrativ în cadrul unui cabinet de psihologie.

Locuieşte în: Galaţi
 

Galaţi



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite