FOTO Noua gară din Galaţi, batjocură faţă de banul public. Cum arată peronul de pe care călătorii ar trebui să coboare în tren
0După mai bine de 20 de ani de la începerea construcţiei, încă mai sunt de făcut lucrări la gara din Galaţi, însă între timp grinzile de la clădirea centrală au început să se macine. Unele dintre amenajări, cum ar fi peronul de la linia 1, sunt inutilizabile pentru că au fost proiectate greşit.
Noua gară de la Galaţi, investiţie care a înghiţit deja peste 65 de milioane de lei şi mai necesită încă vreo 20 de milioane, pare un exemplu elocvent pentru modul cum sunt gestionaţi banii publici în România.
Începută acum două decenii, investiţia s-a dovedit un coşmar pentru călătorii pe CFR. Ani de-a rândul, (după ce vechiul sediu a fost demolat, iar la cel nou s-a muncit pe apucate din cauza lipsei fondurilor) gara a avut parte de peroane subdimensionate, urcatul şi coborâtul din tren fiind o provocare pentru călători, din cauza diferenţei de nivel de aproape un metru de la nivelul peronului şi până la uşile vagoanelor. Mai mult decât atât, îmbarcarea se făcea la liniile 3 şi 4, călătorii fiind nevoiţi să parcurgă un traseu lugubru, pe un soi de podeţ improvizat.
Din 2016, însă, a fost inaugurat peronul de la linia 1, precum şi pasarela care leagă clădirea principală de peronul de la liniile 3,4 şi 5, iar lucrurile păreau să se schimbe. N-a fost însă tocmai aşa, ieşind la iveală problemele de proiectare şi de construire.
Peronul de pe care cobori în tren
Expresia „a urca în tren” nu se prea potriveşte cu peronul de la linia 1 a staţiei CFR de la Galaţi. Din motive încă neelucidate, platforma acestuia este mai înaltă decât a celorlalte peroane, aşa că nu poţi să urci în tren, ci eşti nevoit să cobori. Ba chiar, în cazul unora dintre modelele de vagoane, îmbarcarea şi debarcarea este aproape imposibilă, aşa cum s-a întâmplat în august 2017 (VIDEO şi detalii aici). De atunci, linia 1 dina gara Galaţi nu a mai fost utilizată decât pentru manevre, pentru trenurile de persoane fiind folosite celelalte linii.
„Coborârea” în tren FOTO captură video
Cei de la CFR Călători sunt însă de altă părere. „Peronul de la linia nr. 1 din staţia Galaţi este construit conform normelor (naţionale şi europene) în vigoare şi este destinat anumitor tipuri de vagoane de călători, pentru care îmbarcarea călătorilor de la un peron cu înălţime mică este dificilă”, a precizat compania.
Mai mult, pentru incidentul care a demonstrat viciul de proiectare a fost găsit un acar Păun. „În data de 01.08.2017, trenul de calatori Regio 7568 (Galaţi-Mărăşeşti) a fost expediat din staţia CF Galaţi de la linia 1, în loc de linia 3, cum era prevăzut în tabloul de garare al liniilor. Linia 1 este înzestrată cu peron inalt, iar vagoanele din compunerea trenului R 7568 aveau platforma la un nivel mult mai jos decât nivelul peronului, creând disconfort călătorilor la îmbarcarea în tren, în timp ce linia 3 este prevăzută cu peron al cărui nivel era compatibil cu cel al nivelului platformei vagoanelor din compunerea trenului respectiv”, a precizat CFR.
I-am întrebat pe cei de la CFR Călători de ce nu au mai folosit niciodată, totuşi, peronul 1, care are cel mai facil acces din clădirea gării, ci celelalte peroane (caz în care obligă pasagerii să folosească pasarela de traversare a liniilor), însă nu am primit un răspuns.
Tot cu referire la accesul în tren, este de remarcat şi lipsa de fair-play a CFR în relaţia cu operatorii privaţi. Astfel, cursa Galaţi-Bârlad este garată mereu la liniile 5-6, care au peroanele foarte jos, caz în care o persoană cu persoane fizice nu are nicio şansă să urce în tren.
Pasarelă obligatorie, dar cu scări rulante doar în sus
Cum CFR ţine linia 1 închisă şi îi obligă pe călători să folosească pasarela, intervine alt neajuns: aceasta are scară rulantă doar pentru urcare nu şi pentru coborâre (pentru care există o scară normală). Este un chin pentru cei cu probleme fizice (bătrâni, persoane cu dizabilităţi) şi cei care au bagaje grele.
Soluţia găsită de CFR pare în regulă: liftul. Problema este însă că există doar 3 lifturi, dintre care unul singur deserveşte peroanele 2-3 (unde trag 90% din trenuri). În lift pot încăpea doar două persoane cu câte o valiză, deci la sosirea trenurilor importante se formează cozi mari, iar mulţi dintre cei care ar avea nevoie de o astfel de facilitate se îndreaptă, exasperaţi, către scările obişnuite.
Trebuie remarcat şi faptul uşile cu senzor de la clădirea principală funcţionează doar arareori, fie pentru că sunt defecte, fie pentru că sunt blocate (nu este clar de cine, CFR nu-şi asumă „procedura”) cu nişte bucăţi din beton. De asemenea, nu este foarte indicat să mergeţi la gară cu maşina deoarece nu există decât câteva locuri de parcare diponibile (10-15). Restul sunt ocupate de maşinile angajaţilor CFR şi ale Direcţiei Regionale de Poştă.
Clădirea se macină serios
Dincolo de neajunsurile menţionate, există şi un aspect legat de calitatea lucrărilor la clădirea principală a staţiei. Din imaginile surprinse în urmă cu câteva zile se poate vedea cum structura de rezistenţă din beton a gării a început să se sfărâme şi arată destul de alarmant.
FOTO C Crângan
Problema pare să fie provocată de sistemul de scurgere a apelor pluviale de pe acoperiş, sistem care, de altfel, a fost aspru criticat de arhitecţi după ce clădirea a fost gata, pe motiv că este nefuncţional. Se poate observa că atât acoperişul, cât şi burlanele de scurgere a apei prezintă deja fisuri care produc infiltraţii în betonul clădirii.
CITIŢI ŞI
Dorel de Galaţi loveşte din nou. Călătorii trebuie să coboare ca să urce în vagoane