FOTO Concesiunea ilegală pentru un port de un milion de euro la Dunăre, promis de o firmă fără angajaţi şi fără activitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primăria Galaţi a acordat unei firme private, în concesiune, 13.000 de metri pătraţi de teren, într-o zonă comercială strategică de la malul fluviului - între trecerea Bac şi plajă, cu acces la toată infrastructura urbană. Afacerea prin atribuire directă, deşi legea impunea organizarea unei licitaţii. Firma câştigătoare are zero angajaţi şi zero activitate.

Primăria Galaţi a anunţat că a finalizat procedurile de selecţie a firmei care va primi în concesiune, pe 49 de ani, 13.000 de metri pătraţi de teren, în zona trecerii Bac, pentru a fi realizat acolo un port turistic de ambarcaţiuni şi un  complex de agrement.

După cum vă informam într-un articol precedent (Noul port de ambarcaţiuni de agrement se face prin negociere directă, nu prin licitaţie. Va fi un golf artificial la Dunăre ) atribuirea s-a făcut prin negociere directă, iar condiţiile puse investitorului, prin caietul de sarcini, vizează în primul rând dragarea luciului de apă (care ar urma să arate ca un golf navigabil), consolidarea malurilor, construirea şi modernizarea căilor de acces şi construirea unui sediu administrativ cu dependinţe (grupuri sanitare, duşuri, magazii, cabinet medical, spaţii de depozitare diverse, birou administrator, vestiare pentru personal etc).

De asemenea, proiectul presupune delimitarea incintei prin construirea unui gard, montarea sistem de supraveghere permanentă a incintei, construire şi racordare la reţea de apă, reţea de canalizare, reţea electrică interioară, dar şi cumpărarea şi montarea de echipamente specifice de acostare ambarcaţiuni: rampe de lansare la apă, ponton pentru desfăşurare activităţi de agrement nautic, staţie de carburanţi, staţie de descărcare a santinelor (a deşeurilor de la toaletele de pe ambarcaţiuni), puncte de racord a navelor la utilităţi (apă, electricitate).

Nu este lipsit de importanţă nici faptul că proiectul trebuie să conţină construirea unui hotel cu minim 50 de locuri, reabilitarea şi amenajarea spaţiului verde, înfiinţarea de spaţii comerciale (mini magazin mixt, chioşcuri diverse etc.) şi amenajarea unei parcări auto.

După câte ne-a informat Primăria Galaţi, firma aleasă să se ocupe de investiţia evaluată la un milion de euro, cu termen de dare în folosinţă de cinci ani, se numeşte Marina Danubius SRL Galaţi şi pare să fi obţinut concesiunea în mod preferenţial.

Spunem acest lucru bazându-ne pe faptul că nu a avut loc o licitaţie, deşi legea (OUG nr 54/2006) spune că terenurile proprietate publică libere de construcţii se pot concesiona doar prin licitaţie, cu excepţia că dacă la trei termene ale licitaţiei nu se prezintă niciun ofertant se poate face negociere directă.

image

Terenul este situat într-o poziţie strategică pentru investiţii comeciale şi de recreere FOTO Google Earth

În acelaşi timp, în hotărârea de Consiliul Local (nr. 80 din 23 februarie 2017), în care se aproba condiţiile-cadru ale concesionării, în raportul preliminar este pomenit numele firmei care avea să câştige într-un final concesiunea, specificându-se că totul porneşte de la solicitarea făcută de Marina Danubius SRL Galaţi în anul 2012 (nr. 17527/09.05.2012), deşi firma amintită este înfiinţată în 2013, adică un an mai târziu.

Zero angajaţi, zero cifră de afaceri

„Săpând” în documentele administrative, juridice şi financiare constatăm că Marina Danubius SRL este o simplă firmă de apartament (are sediul pe strada Feroviarilor din cartierul gălăţean Micro13), la etajul 3 al unui bloc de apartamente cu vedere spre balta Cătuşa, ce separă oraşul de Combinatul Siderurgic.

Am mai aflat, de asemenea, că amintita firmă, înfiinţată în 2013 are un singur obiect de activitate . „Alte activităţi recreative şi distractive”, de care, dacă este să ne luăm după bilanţurile contabile depuse la Fisc pentru anii 2014, 2015 şi 2016, nu prea s-a ocupat.

image

Aşa arată rezultatele financiare ale investitorul strategic de la Galaţi FOTO C. Crângan

Pe toţi aceşti ani, Marina Danubius SRL figurează cu zero angajaţi, cu o cifră de afaceri totală minusculă (2014 – 1.438 lei, 2015 – 4.000 de lei; 2016 – zero lei) şi cu datorii restante de 3.892 de lei. Capitalul propriu al companiei care ar urma să investească un milion de euro în noul port turistic de la Galaţi este de 869 de lei, iar activele imobilizate sunt de 674 de lei.

Cine sunt proprietarii afacerii

Tot din documentele oficiale am aflat că proprietarii sereleului sunt trei gălăţeni care nu au nicio altă afacere personală. Cel puţin nu la vedere. Aceştia se numesc Paul Bogdan Zamoniţă, Adina Veronica Fuică şi Iulia Mariana Jianu.

Paul Bogdan Zamoniţă este un inginer de 47 de ani, angajat ca manager de reţea la ArcelorMittal Distribution (o subsidiară a combinatului siderurgic de la Galaţi). Are 85% din afacere (adică 170 de lei din capitalul social subscris total de 200 de lei) şi a fost desemnat administrator al firmei până-n 2103, după cum se consemnează în actul constitutiv înregistrat la Oficiul Registrului Comerţului.

Adina Veronica Fuică (care deţine 5%) este o tânără profesoară de română care a ajuns relativ recent vicepreşedinte al Colegiului Director al Fundaţiei Comunitare Galaţi, după ce a cochetat şi înainte cu treburile neguvernamentale. Spre exemplu, la alegerile prezidenţiale din 2014 o regăsim ca observator (poziţia 110) al Fundaţiei „Millenium Human Rights” (FMHR) , conform listei cu 184 de observatori depusă de amintita fundaţie la Prefectura Galaţi şi la Biroul Electoral Judeţean. Trebuie spus că FMHR este condusă la nivel naţional de Sorin Daniel Radu, cel care după alegerile din 2008 a sărbătorit îm preună cu stafful lui Sorin Oprescu victoria la Primăria Capitalei, alegeri la care desemnase peste 100 de observatori presupus independenţi.

Despre Iulia Mariana Jianu nu am reuşit să aflăm foarte multe, în afara faptului că în 2012 a reprezentat Consiliul Local într-o comisie de verificare pe metodologie ARACIP a activităţii unei grădiniţe publice.

Primăria e optimistă

După anunţarea finalizării procedurii de selecţie, Primăria Galaţi, prin biroul de presă, s-a declarat optimistă că lucrurile vor merge bine. „Marina Danubius SRL propune un proiect amplu de modernizare cu spaţii de petrecere a timpului liber dar şi un golf de ambarcaţiuni demn de un oraş port la Dunăre. Terenul care a fost concesionat se află în zona Uzinei de apă 1 cu acces către Plaja Dunărea, în dreapta zonei trecere bac”, informează instituţia.

Mai trebuie spus că societatea are la dispoziţie cinci ani pentru finalizarea investiţiei, suma estimată fiind de aproximativ 1 milion de euro. Nerespectarea teremenului şi a condiţiilor financiare atrag după sine rezilierea contractului, spun cei de la primărie.

Dacă se va concretiza, acesta ar fi al treilea port de ambarcaţiuni de agrement al Galaţiului. Există deja unul privat cu dotări minimale (cu andocare la un sistem rudimentar de parâme), dar şi unul construit din bani publici (circa 800.000 de euro) în timpul în care ministru al turismului era Elena Udrea.

Acest din urmă port se află în administrarea unei societăţi publice subordonate Primăriei Galaţi, însă lucrează pe pierdere deoarece are clienţi foarte puţini. Pontoanele sunt amplate prost, la un cot al cursului de apă, fiind expuse viiturilor şi gheţurilor (de altfel, circa o treime din investiţie a fost distrusă de sloiuri acum cinci ani), aşa că proprietarii de bărci le ocolesc, doar 10-12 din cele 100 de locuri fiind închiriate.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite