Dascălii care şi-au dedicat viaţa dezvoltării unor tehnici psihopedagogice noi pentru elevi. „Le dezvoltă gândirea critică şi spiritul de analiză“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Soţii Fabiola (49 de ani) şi Bogdan Chiriacescu (50 de ani) sunt profesori de liceu în localitatea Nehoiu, judeţul Buzău, iar în ultimii ani au creat mai multe tehnici psihopedagogice pentru elevii care vor să îşi depăşească diverse frici, cum ar fi teama de a vorbi în public.

Fabiola şi Bogdan Chiriacescu sunt profesori la Liceul „Nicolae Iorga“ din Nehoiu, judeţul Buzău, iar ambii predau fizica. Fabiola nu îşi mai aminteşte cu exactitate când s-a gândit prima dată să devină dascăl, însă la acea vreme o carieră ca profesor de fizică era promiţătoare. „După ce am terminat facultatea, nu mai arăta aşa bine perspectiva de a fi profesor de fizică, dar întâlnind copiii, am descoperit că îmi place foarte mult să lucrez cu ei şi dintr-o meserie, a devenit o pasiune“, ne mărturiseşte profesoara.

Bogdan a crescut într-o familie de profesori şi s-a îndreptat în mod firesc spre învăţământ, deşi ar fi înclinat spre cercetare, însă la momentul când a absolvit facultatea, institutele de profil nu se înfiinţaseră încă. În 2012, a aflat întâmplător despre debate, dezbateri care se practică între elevii din liceele româneşti, într-un proiect internaţional, Youth Exchange, care acum se numeşte Erasmus Plus. La scurt timp, s-a înscris împreună cu soţia într-un proiect  intitulat „Tinerii dezbat“ şi au găsit repede mai mulţi elevi cu care au participat la faza regională a concursului. 

„Ne-a plăcut foarte mult. A fost o chestie aşa «wow!», pentru că elevilor le-a plăcut, nouă ne-a plăcut, şi din momentul acela am continuat pe acest drum“, ne dezvăluie Bogdan cum a început totul. Au fost contactaţi apoi de ARDOR (Asociaţia Română de Dezbateri, Oratorie şi Retorică), care i-a ajutat cu informaţii suplimentare şi training-uri. Dezbaterea, numită şi metoda deliberativă, nu prea este folosită în învăţământul tradiţional, deoarece este o disciplină destul de dificilă, iar copiii nu prea se dau în vânt după ea. „Noi am încercat să adoptăm tot felul de metode care să îi atragă cât mai mult către studiu pe elevi, iar una dintre ele este metoda deliberativă. La vremea respectivă nu ştiam că i se spune debate. Am constatat că este foarte eficientă pentru că le dezvoltă gândirea critică şi spiritul de analiză, îi dezvoltă ca oameni în principal şi trebuie bineînţeles să îşi cultive un stil, pentru că dacă sunt plictisitori, nu îi urmăreşte nimeni“, ne explică Fabiola.

Cum înveţi să faci o documentare

Cei doi dascăli îi învaţă pe elevi diverse tehnici de persuasiune, cum să îşi învingă frica de a vorbi în public, modul în care să facă o documentare, dar şi cum să îşi construiască eficient argumentele şi prezentările pe care le fac în faţa unei audienţe pentru a transmite exact mesajul pe care îl doresc.

„Tehnicile pe care le învaţă de la noi pot să le aplice şi când prezintă un proiect în Power Point la Geografie, de exemplu. Ideea este să nu vorbească fără să aibă în spate un suport de cunoştinţe, de analiză şi un pic de construcţie, ca să nu vorbească în vânt“, punctează Bogdan. De-a lungul anilor, profesorii au dezvoltat mai multe metode psihopedagogice care îi ajută pe elevi să performeze, pornind de la şcoală şi până la vorbitul în public şi expunerea ideilor în cadrul unui proiect. 

Imagine indisponibilă

Elevii soţilor Chiriacescu în timpul unei ore de debate FOTO arhiva personală

Este vorba practic de nişte instrumente de predare pe care Fabiola şi Bogdan Chiriacescu le folosesc atât la clasă, cât şi la activităţile de la grupul de debate, iar mai nou şi în acţiunile cu profesorii, pentru că din 2017 sunt acreditaţi şi ca formatori pentru dascălii care pregătesc copii pentru concursurile de debate. 

„Când se prezintă formatul dezbaterii, folosim nişte panouri cu nişte figurine, iar acest gen de suport îl folosim pentru a explica fiecărui membru al echipei de dezbateri ce face, care este rolul său şi când poate să intervină. Este o combinare între un vizual destul de dinamic şi explicaţiile pe care le oferim pe baza acestei construcţii“, explică Bogdan. 

Şi astfel un conţinut destul de plictisitor, dacă stai să îl analizezi pe hârtie, se transformă într-o metodă interactivă, dinamică, care poate conştientiza copiii să fie mai atenţi şi să reţină mai uşor diverse informaţii. Cei doi dascăli sunt implicaţi activ în concursurile de debate la nivel local şi naţional, fiind şi arbitri în competiţiile de profil. 

Imagine indisponibilă

Soţii Chiriacescu la clasă FOTO arhiva personală

Elevii pe care i-au pregătit au câştigat mai multe premii la concursurile de debate, dar dascălii ne mărturisesc că scopul lor este formarea şi dezvoltarea copiilor, nu neaparat câştigarea de competiţii. Fabiola şi Bogdan Chiriacescu au şi înfiinţat acum şase ani un club de dezbateri în Nehoiu, intitulat „Dacii“, iar elevii care îl frecventează se califică în fiecare an la concursul „Tinerii dezbat“, care de doi ani s-a transformat în olimpiadă naţională.

Lucrează cu copii proveniţi din familii dezorganizate

Activitatea acestora este cu atât mai meritorie, ţinând cont că lucrează cu mulţi copii care provin din familii dezorganizate sau ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate. Nehoiu este o localitate destul de izolată atât geografic, cât şi ca dezvoltare a zonei, iar aceste lucru se reflectă şi în problemele pe care le au copiii pe care îi pregătesc.

„Eficienţa şi randamentul pe care îl dau este mai mic, timiditatea şi complexele sunt mai mari, spre deosebire de alţi colegi care intră în circuitul competiţional din clasa a IX-a, şi abia după un an în care tatonează încep să participe la competiţii şi să aibă performanţe. Pentru noi este un lucru extraordinar că reuşim să aducem nişte copii care sunt aproape tabula rasa (n.r. - expresie folosită pentru a caracteriza starea iniţială a psihicului copilului, afirmând că omul nu are nici un fel de idei sau principii înnăscute) la situaţia în care concurează la concursuri naţionale de debate şi îşi îmbunătăţesc mult imaginea de sine“, scoate în evidenţă Bogdan situaţia delicată a elevilor pe care îi pregătesc. 

Imagine indisponibilă

Soţii Chiriacescu le explică elevilor tehnicile de debate FOTO arhiva personală

Fabiola şi Bogdan Chiriacescu consideră că dascălii ar trebui încurajaţi să ia contact cu această zonă, pentru că ar descoperi cât de utile şi eficiente sunt dezbaterile, astfel încât să aplice metoda cât mai des la clasă. Profesorii nu cred însă că debate-ul ar trebui introdus ca materie obligatorie de studiu, ci mai degrabă cred că ar fi mai eficient dacă s-ar merge pe varianta voluntariatului, pentru că astfel copiii vor veni, deoarece vor să se dezvolte personal şi se vor implica pe cale de consecinţă mult mai activ în dezbateri.

„Compararea unui club de dezbateri cu un centru de excelenţă de către autorităţi mi se pare o idee excelentă şi ar da un imbold foarte mare participării cât mai multor elevi şi de ce nu, a profesorilor“, concluzionează Bogdan. Cei doi dascăli şi-au extins de câţiva ani grupul ţintă şi la gimnaziu, având acum o grupă şi la această categorie de vârstă, iar visul lor este ca în viitorul apropiat să li se alăture cât mai mulţi profesori în această frumoasă aventură care este dezbaterea. 

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite