Cum şofăm în siguranţă pe polei. Semnele care ne avertizează că trebuie să reducem viteza şi să nu bruscăm volanul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unul dintre cele mai periculoase fenomene meteo pentru şoferi este poleiul. Şi asta pentru că mulţi conducători auto nu-şi dau seama că suprafaţa de rulare este alunecoasă decât atunci când pierd controlul maşinii.

Când termometrul maşinii ne arată 0 grade sau mai puţin, e clar că trebuie să reducem viteza chiar dacă, aparent, asfaltul este uscat. Oricând putem intra într-o zonă în care s-a lăsat ceaţa şi a umezit drumul, iar temperatura negativă l-a îngheţat.

Poleiul este o pojghiţă subţire de gheaţă, de multe ori invizibilă, care apare atunci când carosabilul se umezeşte din cauza condensului sau a ploii, după care îngheaţă. În timp ce zăpada este vizibilă, poleiul nu este pentru că e subţire, dar destul de gros încât să susţină greutatea maşinii şi să facă anvelopele să îşi piardă din aderenţă.

”Primul lucru pe care trebuie să îl facem când circulăm la temperaturi negative este să reducem viteza. Un alt semn este când vedem asfaltul ud, fie de la condens, fie de la ploaie sau de la zăpada topită. Nu trebuie să ne lăsăm păcăliţi de faptul că în anumite zone observăm apă, pentru că peste câteva sute de metri aceasta poate fi polei, iar dacă suntem angajaţi într-o depăşire sau intrăm într-o curbă, putem produce un accident de circulaţie sau riscăm să ieşim în decor”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

E necesar să fim atenţi în special în afara localităţilor, unde temperaturile sunt, de regulă, mai scăzute, iar traficul nu este atât de aglomerat, pentru că pe acele şosele apare de cele mai multe ori poleiul. Vorbim de drumuri naţionale, dar în special de cele judeţene şi comunale. Problema este că este destul de greu pentru conducătorii auto să îşi dea seama că şofează pe o şosea unde s-a format polei.

Primul semn care ne anunţă formarea poleiului

Ei realizează acest lucru abia când maşina începe să derapeze, în special la viteze mai mari, pentru că atunci se produce un fenomen asemănător cu acvaplanarea. Dacă nu se circulă cu viteză excesivă, şoferii pot deveni conştienţi de faptul că se află pe o porţiune de şosea unde există polei şi pot redobândi rapid controlul autovehiculului.

”Unul dintre cele mai importante semne care ne anunţă că circulăm pe o şosea unde există riscul de a se forma polei este temperatura de afară. Când aceasta scade la 0 grade Celsius sau chiar mai puţin, trebuie să reducem viteza maşinii pentru a o putea controla în condiţii de siguranţă, pentru că oricând putem intra într-o zonă unde s-a format ceaţă, asfaltul s-a umezit şi se poate forma oricând polei”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Dacă urcăm la volan şi constatăm că asfaltul este deja umed, chiar dacă asta s-a întâmplat de la zăpada topită, de la ploaie sau condens, este recomandat să ridicăm imediat piciorul de pe acceleraţie pentru că în anumite zone s-a format cu siguranţă polei.

Cum redresăm maşina dacă am intrat pe o porţiune cu polei

Un alt indicator important al faptului că pe carosabil s-a format polei este aprinderea la bord a martorului ESP, care se activează când aderenţa a scăzut, mai ales atunci când conducătorilor auto li se pare că  pot circula normal. Când aceştia intră într-o curbă cu viteză mai mare sau efectuează o depăşire bruscând comenzile, iar martorul ESP se aprinde, este un semn că trebuie să reducă imediat viteza.

”Un mare avantaj pentru şoferi este că poleiul nu se formează de cele mai multe ori uniform pe şosea, astfel că doar o roată sau două intră pe polei, iar celelalte au o aderenţă foarte bună la asfalt. Prin urmare, dacă nu conducem cu viteză foarte mare, vom reuşi să redresăm maşina, cu condiţia să nu bruscăm volanul când facem acest lucru. Problemele apar la conducătorii auto care circulă cu viteze foarte mari, iar dacă mai au şi ghinionul să nimerească cu toate cele patru roţi ale maşinii pe polei, există slabe şanse să mai poată redresa maşina. Din acest motiv se produc accidentele de circulaţie în care şoferii ajung cu maşinile în şanţ sau se răstoarnă, ori intră cu autovehiculele pe contrasens”, avertizează Florin Marin Bogdan.

În concluzie, dacă descoperiţi unul dintre semnele menţionate anterior, este cazul să reduceţi imediat viteza şi să nu bruscaţi volanul. Şi anvelopele de iarnă au un rol esenţial în evitarea pierderii controlului maşinii şi provocarea unui accident de circulaţie, pentru că aduc un plus de aderenţă pe polei, permiţându-ne să redresăm maşina.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite