Anghel Saligny - Dincolo de Pod. Proiect inedit pentru promovarea operelor marelui inginer

0
Publicat:

Un proiect inedit își propune să aducă în atenția publicului opera inginerească a lui Anghel Saligny, trecând dincolo de podul de la Cernavodă, până la lucrări precum silozurile din portul Constanța, Uzina electrică a Portului Constanța sau Bursa Veche-dana 17.

Podul de la Cernavodă FOTO: Arhivă, Adevărul
Podul de la Cernavodă FOTO: Arhivă, Adevărul

Proiectul „Anghel Saligny - Dincolo de pod” are ca scop promovarea și celebrarea contribuției remarcabile a ingeniosului inginer Anghel Saligny la dezvoltarea infrastructurii și tehnologiei în România la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea.

Proiectul „Anghel Saligny - Dincolo de pod” este lansat de Asociația Youth Vision for Society, la 140 de ani de la începerea proiectării de către Anghel Saligny a primelor silozuri din lume ce au utilizat beton armat. Acesta se adresează publicului larg, cu un accent special pe elevi, studenți, profesioniști din domeniul ingineriei și istoriei, dar și pe toți cei interesați de istoria și patrimoniul cultural al Constanței și implicit a regiunii Dobrogene.

„Anghel Saligny, inginer român, este renumit pentru proiectarea și construcția podului peste Dunăre, Fetești- Cernavodă, cel mai lung pod din Europa și al treilea din lume la acel moment. Însă povestea sa continuă dincolo de podul de la Cernavodă. Proiectul va face posibilă cunoașterea lui Anghel Saligny prin prisma tuturor construcțiilor sale, acesta având contribuții semnificative și în dezvoltarea porturilor Constanța, Brăila și Galați”, spun inițiatorii proiectului. 

Anghel Saligny este considerat unul dintre părinţii ingineriei româneşti şi unul dintre cei mai buni proiectanţi de poduri şi construcţii din România. S-a născut la 19 aprilie 1854, la Șerbănești (Galați) și a încetat din viață pe 17 iunie 1925, la București. 

Anghel Saligny a urmat primele clase de școală la pensionul de copii din Focșani, înființat de tatăl său Alfred Saligny, pedagog de origine franceză din Alsacia, stabilit în România, apoi a studiat la gimnaziul din Focșani, iar liceul l-a absolvit în Germania, la Potsdam.

Opera inginerească

Anghel Saligny a fost un remarcabil inginer constructor, premergător mondial al științei construcțiilor metalice și de beton armat, realizator de multiple invenții și soluții unice în proiectarea și construirea podurilor și a construcțiilor industriale, pentru fundația cheiurilor portuare și a docurilor, precum și a silozurilor de grâu prin folosirea prefabricatelor de beton, toate în premieră mondială.

A proiectat liniile ferate Adjud -Târgu Ocna, realizând primele poduri combinate - șosea și cale ferată din țara noastră (1881 - 1882). A proiectat și construit numeroase poduri metalice, înlocuindu-le pe cele necorespunzătoare, executate de firme străine, așa cum ar fi podul peste Siret, la Cosmești, de 430 m lungime (1888). Sprijinindu-se pe invenții proprii, construiește, pentru prima oară în lume, silozuri din beton armat la Brăila și Galați.

În premiera mondială, silozurile din beton armat, de la Brăila

În perioada 1870-1874, el a studiat ingineria la Şcoala Tehnică Superioară din Charlottenburg. La trei ani după absolvire s-a angajat într-un proiect ambiţios, alături de inginerul Gheoghe Duca, de construire a căii ferate între Ploieşti şi Predeal.

Profesionalismul său a făcut înconjurul României şi al lumii. Între anii 1889 și 1909, Saligny a condus lucrările de construcţie ale portului Constanţa, folosind în premieră pentru România piloţii şi radierele din beton armat în construcţiile portuare.

Între 1884 și 1889 a lucrat la construcția docurilor și antrepozitelor de la Galați și Brăila, dând soluții total originale, printre care: construcția fundațiilor pe straturi de fascine și piloți pentru cheiuri, a bazinelor de legătură cu Dunărea pentru silozuri și folosirea, pentru prima oară în lume, a betonului armat în construcția silozurilor.

Pe baza unor invenții proprii, Anghel Saligny a construit, în premiera mondială, silozurile din beton armat, de la Brăila (1888) și Galați (1889), la numai două decenii după ce francezul Joseph Monier (1823 - 1906) obținuse, în 1867, primul brevet pentru elemente de construcții (grinzi, plăci, stâlpi) din beton armat, acest material puțin studiat în acele timpuri. Silozurile proiectate și executate, sub directa îndrumare a lui Anghel Saligny, puteau cuprinde peste 25.000 tone cereale (aveau 30 m x 120 m la bază și peste 18 m înălțime).

Silozul construit de Anghel Saligny la Galați FOTO: Arhivă, Adevărul
Silozul construit de Anghel Saligny la Galați FOTO: Arhivă, Adevărul

Asociația Youth Vision for Society (YVS) este o organizație non-guvernamentală din România ce are ca scop promovarea și consolidarea implicării civice prin inițiative și proiecte de educație civică, cultură și patrimoniu, protejarea mediului înconjurător și susținerea educației financiare și antreprenoriale.

În 2023, asociația a implementat proiectul „Drumul Dunării – Dobrorigini, partea I”, care vizează valorificarea patrimoniului cultural și natural din zona Dobrogei, în special în localitățile de-a lungul Dunării.

Prin acest proiect au fost propuse patru trasee culturale care au inclus muzee, situri arheologice, cetăți, monumente istorice și alte locuri semnificative din punct de vedere istoric și tradițional.

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite