40 de ani de la inaugurarea Magistralei Albastre. Povestea celei mai mari lucrări de infrastructură din România comunistă VIDEO

0
Publicat:

La 26 mai 2024 se împlinesc 40 de ani de când a fost inaugurată una dintre cele mai mari lucrări de infrastructură din România comunistă: Canalul Dunăre-Marea Neagră. 

Povestea Magistralei Albastre, aşa cum este supranumit Canalul Dunăre-Marea Neagră, a început în iulie 1973, când inginerul Chiriac Avădanei, de la Institutul de Proiectări Transporturi Auto, Navale şi Aeriene (IPTANA) din Bucureşti, a fost desemnat şeful proiectului pentru canalul navigabil. Proiectarea a început la data de 10 iulie 1973.

Șantierul Canalului Dunăre -Marea Neagră Arhivă
Șantierul Canalului Dunăre -Marea Neagră Arhivă

După analizarea mai multor versiuni, s-a adaptat cea finală: Canalul Dunăre- Marea Neagră se desprinde din Dunăre la Cernavodă (la kilometrul 300 pe fluviu) şi, urmând Valea Carasu, pătrunde la kilometrul 40 în platoul dobrogean, pe care îl traversează pe direcţia Basarabi-Valea Seacă-Straja-limita de nord a Lacului Agigea, până în portul maritim Constanţa.

În anii 1984-1987 s-a executat şi ramura de nord a canalului principal, pe direcţia Poarta Albă-Midia-Năvodari. În acest mod, s-a realizat în Dobrogea centrală, între Dunăre şi Marea Neagră, sistemul de canale navigabile ce conectează Dunărea cu principalele porturi maritime româneşti.

Șantierul Canalului Dunăre -Marea Neagră Arhivă
Șantierul Canalului Dunăre -Marea Neagră Arhivă

Prima formaţiune de lucru care a demarat lucrările la canal a fost cea de la Porţile de Fier, care realizase calea ferată şi drumul naţional dintre Turnu Severin şi Orşova.

Realizarea canalului a implicat un volum foarte mare de lucrări, concretizate în 301 milioane de metri cubi de excavaţii, dintre care 294 de milioane de metri cubi din canalul propriu-zis şi 7 milioane de metri cubi pentru lucrări conexe. Canalul Dunăre-Marea Neagră este al cincilea, ca mărime, din lume, pe primul loc fiind cel din Panama. Are o adâncime de 7 metri şi o lăţime cuprinsă între 70 şi 120 de metri. Lungimea canalului este de 94,4 kilometri. Canalul Dunăre-Marea Neagră a fost inaugurat în luna mai 1984.

Chiriac Avădanei, inginerul care a proiectat Canalul Dunăre - Marea Neagră FOTO Marian Iliescu
Chiriac Avădanei, inginerul care a proiectat Canalul Dunăre - Marea Neagră FOTO Marian Iliescu

Construcţia Canalului Dunăre-Marea Neagră a costat 24 de miliarde de lei, iar la realizarea lui au lucrat, în prima etapă, de trei ani, 22.000 de oameni, iar în ultimii ani, efectivul de personal a ajuns la 32.000 de oameni. Cei mai mulţi dintre aceştia erau conducători de utilaje şi şoferi – peste 23.000. Personalul tehnic, de execuţie, a fost format din 470 de ingineri, 240 de subingineri şi 700 de tehnicieni constructori.

Gradul de mecanizare a lucrărilor a fost de peste 98%. În cadrul Centralei Canal Dunăre-Marea Neagră, pentru execuţia lucrărilor au acţionat 768 de excavatoare, 5.170 de autobasculante, 645 de buldozere, 316 autoîncărcătoare, precum şi drăgi, macarale, autogredere.

Șantierul Canalului Dunăre -Marea Neagră Arhivă
Șantierul Canalului Dunăre -Marea Neagră Arhivă

Cum a decurs inaugurarea Canalului Dunăre-Marea Neagră

  Pentru inaugurarea celui mai măreţ obiectiv din România, Canalul Dunăre-Marea Neagră, regimul comunist a pus la punct o demonstraţie de putere.

La 26 mai 1984, programul de desfăşurare a ceremoniei stabilea minut cu minut ceea ce aveau să facă oamenii muncii şi oficialităţile pentru preaslăvirea realizării edificiului.

Sarcini în legătură cu inaugurarea Canalului Dunăre-Marea Neagră

Transmite tovarăşul secretar Ion Radu, secretar al Comitetului Central al PCR - ora 16.45.

La Cernavodă – gardă completă, cu marinara, gărzi patriotice şi detaşamente ale tineretului. La Agigea, la sosire – gardă patriotică şi detaşamente ale tineretului.

La plecarea de la Agigea, aceeaşi gardă ca la Cernavodă.

La Cernavodă vor veni cu trenul membri ai Comitetului Politic Executiv, alţi 6 membri ai Guvernului – în total 42 tovarăşi.

Vor fi primiţi şi se vor deplasa în Portul Cernavodă. După tăierea panglicii, cei 42 tovarăşi din conducerea partidului şi statului se vor urca în microbuze şi se vor deplasa la Km 5-400 unde se vor îmbarca pe nava Mihai Viteazul.

Pe nava Lancea nu se îmbarcă decât tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu. Primul secretar al Comitetului judeţean de partid nu se îmbarcă pe nava Mihai Viteazul, ci merge la Agigea unde îi va primi pe tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Elena Ceauşescu.

Nu se vor trage salve de tun sau artificii.

După vizitarea Ecluzei se pleacă cu maşinile la Neptun – se va asfalta drumul până la şoseaua naţională, începând din momentul de faţă. Oamenii vor rămâne pe loc – cât se pleacă la Neptun.

Ziariştii străini vor fi aşezaţi, fără podium, în careul stabilit. În Tribuna oficială vor lua loc cei 42 tovarăşi din conducerea de partid şi de stat, 2-4 tovarăşi din secretariat şi biroul comitetului judeţean … în total 60-70 tovarăşi.

Vorbitori: primul-secretar şi cei cu care am stabilit cu primul-secretar – exacavatoristul, fără cadre de conducere şi fără şofer auto. În legătură cu adunarea populară, aceasta este aşa cum a fost concepută iniţial şi vom mai discuta amănunte în legătură cu această problemă.

În tabelul nominal cu oameni ai muncii propuşi pentru a lua loc în tribuna oficială figura Nicolae Văcaru, excavatorist la Întreprinderea de utilaj greu Basarabi. Şofer era Victoria Cabău, de la Centrala de antrepriză generală pentru construcţii hidrotehnice.

Programul tovarăşului Nicolae Ceauşescu

Ora 7.40 - plecarea din Bucureşti cu elicopterul

Ora 8.30 – Primirea oficială în Portul nou Cernavodă

Ora 8.40 – Îmbarcarea pe nava Lancea şi deplasarea până la km 0 + 00 escortată de 4 nave fluviale.

Ora 9.00 – Sosirea la punctul 0 + 00. Ceremonia deschiderii Canalului marcată prin tăierea panglicii. În timpul ceremoniei se trag 21 salve de artilerie.

Ora 9.00 – Continuarea deplasării cu nava Lancea până la km 1 + 200 Ora 9.20 – Debarcarea la km 1 + 200 şi deplasarea cu maşinile până la podul mixt Cernavodă.

Vizionarea de pe pod a ecluzării unui convoi de 6 barje cu împingător. Continuarea deplasării cu maşinile până la km 5 + 400.

Ora 9.45 – Îmbarcarea pe navă şi deplasarea pe Canal până la portul de aşteptare amonte al ecluzei Agigea

Ora 12.00 – Acostarea la cheiul de aşteptare Agigea

Ora 12-12.15 – Deplasarea cu maşinile la turnul de comandă al ecluzei Agigea, marcarea momentului ieşirii primului convoi de nave în Marea Neagră prin deschiderea porţilor de către secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu

Ora 12.30 – Adunarea populară la care participă 100.000 oameni ai muncii: intonarea Imnului de stat, deschiderea adunării populare, vor lua cuvântul primul secretar al Comitetului judeţean de partid şi 4-5 oameni ai muncii. Primul secretar invită pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu să ia cuvântul“.

Pergamentul din malul Canalului

Comandorul dr. Marian Moşneagu, fostul şef al Serviciului Istoric al Armatei, consemnează derularea momentului culminant. „Nava prezidenţială a oprit la km 48, unde preşedintelui României i s-a raportat că brigadierii şi-au îndeplinit misiunea încredinţată şi i s-a cerut permisiunea de a începe construcţia Monumentului Tineretului, situat chiar în acest punct, pe promontoriul malului drept al Canalului.

În prezenţa demnitarilor români, în temelia acestuia a fost zidit într-un cilindru metalic un pergament cu următorul înscris: «În prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, s-a inaugurat astăzi, 26 mai 1984, construcţia Monumentului tineretului – mărturie a muncii şi abnegaţiei pe care brigadierii Şantierului naţional, întregul tineret al României socialiste le-au depus la realizarea Canalului Dunăre-Marea Neagră, în perioada 1976-1984, monument ce va dăinui peste veacuri, ca generaţiile viitoare să ştie că noi ne-am făcut datoria pentru înălţarea patriei».

La cheul Portului Agigea, oficialităţile au trecut în revistă, de pe terasa turnului de control al ecluzei, panorama canalului. La ora 12.45, Nicolae Ceauşescu a fost invitat să dea comanda, printr-o apăsare de buton, pentru efectuarea operaţiunilor tehnice de ieşire a primului convoi în avanportul noului port Constanţa Sud-Agigea. Momentul a fost acompaniat de sunetele prelungi ale sunetelor vedetelor torpiloare cu 4 tuburi, acostate la ambele maluri ale canalului, între podul rutier şi ecluză“.

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite