„Umbrele“ celor dispăruţi au răsărit la Cluj
0Galeria Laika găzduieşte, până la finele lunii, o expoziţie inedită a artistei Ioana Joa din Bucureşti. Expoziţia intitulată „Shadows" (umbre) cuprinde lucrări pe plăci de lemn pe care au fost imprimate, prin expunere la soare, chipurile unor oameni daţi dispăruţi din diverse colţuri ale ţării.
„A fost, practic, un experiment. Recunosc că nici măcar nu ştiam dacă acesta va avea sau nu succes", mărturiseşte autoarea expoziţiei, Ioana Joa, în vârstă de 25 de ani originară din Ieud, Maramureş. Tânăra absolventă a Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti a fost captivată de felul în care lumina soarelui acţionează asupra lemnului. „M-a fascinat «puterea» pe care o are soarele asupra lemnului şi am vrut neapărat să transform, într-un fel, natura pură în artă. Aşa s-a născut această idee care a constituit, ulterior, şi subiectul lucrării mele de licenţă", spune Ioana Joa.
Soarele, ca pictor
Metoda utililzată de Ioana - prea puţin exploatată în rândul artiştilor din întreaga lume - constă în expunerea prelungită a unor plăci din lemn la lumina soarelui, pentru ca negativele ataşate plăcilor cu anumite imagini să se imprime pe suport. „Este o tehnică inedită. Practic, artista a făcut o demonstraţie autentică, folosind natura ca instrument principal în revelarea imaginii. Tema aleasă de artistă pentru această expoziţie nici că putea fi mai bine aleasă: portretele unor oameni daţi dispăruţi din toate părţile ţării", arată Marius Bercea, reprezentant al Galeriei Laika, cei care au adus lucrările artistei în Cluj-Napoca.
„Totul e trecător. Dacă nu ar fi existat lumina soarelui, nu ar fi existat nici umbrele. Nu mi-a fost greu să aleg tema experimentului. Am luat portretele celor daţi dispăruţi de pe site-ul Poliţiei Române. E vorba de oameni despre care nimeni nu mai ştie nimic, poate de ani de zile. Le-am creat umbrele, cu ajutorul luminii", spune artista.
Fotografiile celor dispăruţi au fost prelucrate de Ioana Joa, pentru a putea fi supuse ciudatului experiment artistic. „Plăcile de lemn măsoară 70 de centimetri lăţime şi un metru lungime. Am transformat portretele în negative, pictându-le pe nişte plăci transparente din plastic. Apoi, aceste negative le-am montat pe plăcile de lemn, pe care le-am expus timp de două luni la soare", explică artista metoda de lucru.
„Clujenii sunt un public receptiv"
Timp de două luni, plăcile de lemn au fost mutate în funcţie de mişcarea soarelui. „Am căutat să menţin direcţia razelor de soare ce cădeau pe lucrări. Am modificat această direcţie doar în momentul în care am încercat să aduc anumite artificii, pentru a obţine efectele dorite", arată Ioana Joa. „După cele două luni în care am lăsat soarele să-şi desăvârşească lucrarea artistică, am ţinut plăcile cu tot cu negativele ataşate o jumătate de an într-un depozit. A trebuit să şterg mai întâi imaginile iniţiale din minte, iar asta a necesitat timp. Am făcut asta, pentru a putea vedea lucrările cu ochii cuiva neimplicat sufleteşte în acest proiect", adaugă artista. „Până şi profesorii mei de la facultate au fost sceptici cu privire la proiect. Am avut şi eu emoţii, însă iată că natura şi-a spus cuvântul. Natura e, în definitiv, artă", mai spune Ioana Joa.
Premieră naţională
Lucrările Ioanei Joa au fost expuse în premieră la Cluj-Napoca. „Nu eu am ales Clujul, ci Clujul m-a ales pe mine. De fapt, cei de galerie au făcut-o. Dar nu-mi pare rău. Publicul clujean este deschis şi, din câte am observat, receptiv la nou. Mă bucur că expoziţia mea a fost vernisată în inima Ardealului", încheie artista. Galeria Laika funcţionează în cadrul Fabricii de Pensule.