Doar unul din opt angajaţi merge din plăcere la muncă. Aplicaţia unor clujeni a fost concepută să schimbe această situaţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Doar unul din opt angajaţi este motivat la locul de muncă, aceasta a fost concluzia unui studiu internaţional realizat de Gallup în 2013 care a pus pe gânduri specialiştii în resurse umane din întrega lume. Aplicaţia concepută de nişte clujeni, care are ca scop schimbarea modului în care oamenii privesc locul de muncă,va  participa la un concurs internaţional de startupuri din Cracovia.

Startup Weekend, cea mai populară reţea internaţională care are ca scop punerea pe picioare a unor afaceri în 54 de ore, şi-a desemnat, duminică seara, câştigătorii la Cluj-Napoca. Premiul cel mare a mers către echipa “Engagement Management”, care a venit cu ideea unei aplicaţii care are la bază o nouă modalitate de obţinere a performanţei. „Este un instrument de leadership care ia în considerare cum funcţionează oamenii atunci când fac o treabă foarte bună la job şi care se bazează pe faptul că pentru ca relaţia companie-angajator  să fie eficientă pe termen lung aceasta trebuie să fie avantajoasă pentru ambele părti”, a explicat Antonia Onaca, coordonatoarea echipei. Cu alte cuvinte, scopul este ca oamenii să să aibă o conexiune emoţională cu firma unde lucrează, să nu vină la muncă doar pentru salariu, ci pentru că le place şi pentru că sunt conştienţi că munca lor este importantă. “Dacă se formează această conexiune, oamenii vor depune efortul necesar pentru ca echipa să meargă mai departe”, a concluzionat Onaca.  

“Dacă o firmă îşi doreşte ca şi peste 3 ani şi mâine să fie sigură că va face tot posibilul în industria în care activează trebuie să se ocupe de <<engagement>>. Angajarea oamenilor înseamnă că ei vor găsi împlinire în jobul lor, că vor avea autonomie în a-şi realiza targeturile, că sunt lăsaţi să devină mai buni şi sunt sprijiniţi să facă asta”

Antonia Onaca


De ce au coşmaruri managerii

„În 2013 un studiu Gallup a ajuns la concluzia că doar 13% dintre angajaţii la nivel mondial, adică un angajat din opt (11% în Europa centrală şi de Est-nr), sunt implicaţi la locul de muncă. Acest studiu face de atunci valuri în munca de resurse uamane şi m-am gândit că ar fi interesant să concepem o aplicaţie care să lucreze pe partea de engagement, de motivare a angajaţilor”, a explicat Onaca. Psiholoagă de profesie, şi cu o experienţă de aproape 10 ani în resurse umane, Onaca şi-a prezentat ideea într-un minut în faţa celor  100 de participanţi la Startup Weekendul de la Cluj. Şapte persoane cu experienţă de la IT, la antreprenoriat şi la psihologie, i s-au alăturat şi au pus la punct aplicaţia care a câştigat marele premiu. Este vorba de fapt de mai multe premii printre care cel mai important este oportunitatea pentru 2-3 membri ai echipei de a participa la Cracovia la o conferinţă internaţională de Startup, unde să-şi prezinte ideea şi să poată câştiga până la 80.000 de euro pentru finanţare. Celelalte premii au constat într-un laptop McBook air, 3 luni de acces gratuit la spaţiu de co-working al ClujHub, un domeniu gratuit şi ale facilităţi. Echipa câştigătoare a fost formată, pe lângă Antonia Onaca şi Călin Vingan, Dragoş Andronic, Horaţiu Dumbrean, Ionuţ Radu, Marius Mocian, Emil Vădana şi Oana Vezetan. 

Noul model de management

Antonia Onaca a explicat că modelul obţinere a performanţei prin „engagement”, prin motivarea angajaţilor, presupune o gamă variată de măsuri. “Companiile au presupus că îşi fac angajaţii fericiţi dacă le dau bonusuri mari, beneficii variante, scaune mai confortabile, condiţii mai bune. Aceste lucruri contează, dar la nivel psihologic oamenilor le place să facă lucrurile bine, într-un fel autonom, nu să vină cineva să-i împingă de la spate. Activitatea lor trebuie să fie legată de un scop final care să fie mai plăcut decât profitul companiei. Un lider nu trebuie să tragă de angajaţi să-şi facă treaba bine, ci să le creeze contextul în care să-şi facă treaba bine”, a explicat psiholoaga.  

Modelul clasic de obţinere a performanţei folosit de manageri presupune stabilirea câtorva obiective la 3, 6 sau 12 luni, pe baza cărora se facea evaluarea performanţei. În funcţie de atingerea obiectivelor oamenii erau premiaţi sau sancţionaţi. Modelul clujenilor presupune o altă structură: “Liderul începe o conversaţie cu echipa despre cum se poate ajunge la target, lăsându-le angajaţilor autonomia să spună cum pot contribui ei la atingerea obiectivului. Mai mult, chiar şi obiectivul trebuie stabilit împreună cu angajaţii. După ce fiecare dintre ei a spus cum poate contribui la rezultatul comun, managerul vine sa valideze obiectivul. De asemenea, trebuie premiat şi efortul depus de oameni, chiar dacă nu se atinge obiectivul, pentru că e greu de presupus că cineva lucrează peste program şi-şi dă silinţa fără a dori să facă o treabă excelentă pentru compania la care lucrează”, a mai explicat Onaca. 

Noutatea aplicaţiei clujenilor 

Onaca spune că în momentul de faţă, conform cercetării pe care a făcut-o împreună cu echipa sa, nu există în lume o aplicaţie care să aibă caracteristicile proiectului lor: „Este o aplicaţie care funcţionează pe adresa de mail şi am ales această variantă deoarece mailul îl foloseşti aproape toată ziua; când îl deschizi îşi sare în ochi aplicaţia. Nu am găsit astfel de aplicaţii pe mail, alte aplicaţii având nevoie de accesarea altor sisteme. De asemenea, o provocarea a fost să menţinem simplitatea metodei. Am ales o soluţie simplă, uşor de implementat şi cu efecte importante”. Astfel, atât managerul, cât şi angajaţii vor avea un buton pe interfaţa adresei de mail cu care se va conecta la aplicaţie. Aceasta permite conversaţii între manager şi membrii echipei, monitorizarea performanţei, evoluţia proiectului, obiectivele, care pot fi modificate în mod continuu. “Dacă o firmă îşi doreşte ca şi peste 3 ani şi mâine să fie sigură că va face tot posibilul în industria în care activează trebuie să se ocupe de <<engagement>>. Angajarea oamenilor înseamnă că ei vor găsi împlinire în jobul lor, că vor avea autonomie în a-şi realiza targeturile, că sunt lăsaţi să devină mai buni şi sunt sprijiniţi să facă asta”, a conchis Onaca. 

Citeşte şi 

Startup Workout Weekend, Cluj - în căutarea celor mai performante startup-uri din regiune

Antreprenoriat şi locuri de muncă la Startup Weekend Cluj

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite