„Diesel“, un brand de un milion de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Diesel Taxi“ este din 2009 singura firma de taximetrie  care poate folosi în denumire cuvântul Diesel | Foto: Andi Daiszler.
„Diesel Taxi“ este din 2009 singura firma de taximetrie care poate folosi în denumire cuvântul Diesel | Foto: Andi Daiszler.

Patronul Diesel Taxi, Vasile Bodea, îi cere despăgubiri  pentru contrafacere de marcă şi concurenţă neloială lui Viorel Souca, fostul proprietar al firmei Taxi Diesel Pro Napoca SRL Souca este acuzat că a folosit, în mod ilegal, din 2003 până în 2009,  denumirea Diesel pe autocolantele firmei de taximetrie pe care o administra. Daunele morale şi materiale se ridică la peste un milion de euro.

Deşi procesul pentru denumirea „Diesel“ s-a tranşat în 2009, în favoarea  patronului Diesel Taxi, Vasile Bodea, scandalul taximetriştilor este şi astăzi pe rolul instanţelor. Timp de şapte ani din 2003 şi până în 2009, Viorel Souca patronul Taxi Pro Napoca SRL, fost Taxi Diesel Pro Napoca SRL, ar fi folosit fără drept denumirea „Diesel”, motiv pentru care acum este inculpat în procesul penal intentat pentru contrafacere de marcă şi concurenţă neloială, el riscând chiar o pedeapsă cu închisoarea de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 de lei.

Procesul în care Vasile Bodea, administratorul Diesel Taxi 946, l-a dat în judecată pe Viorel Souca, administratorul Taxi Diesel Pro Napoca SRL, actuala Napoca Taxi 953, a ajuns pe rolul Tribunalului Cluj în 2010 şi este departe de a se finaliza. Pe lângă partea penală a procesului, Vasile Bodea a formulat pretenţii financiare de 4.840.000 de lei (1,1 milioane de euro) , dintre care 4.000.000 de lei (952.000 de euro) daune morale şi restul daune materiale. „Suma de 840.000 de lei (200.000 de euro) reprezintă profitul estimativ al Taxi Pro Napoca obţinut în cei şapte ani în care a utilizat fără drept brandul «Diesel»”, se arată în dosar. Estimarea are la bază profitul obţinut lunar de Diesel SRL raportat la perioada de şapte ani, de când foloseşte denumirea, în condiţiile în care cele două firme au un număr de colaboratori aproape egal, respectiv aproximativ 500. Mai mult, daunele morale solicitate de Bodea sunt justificate de imaginea brandului Diesel, care ar fi avut de suferit.

„Intrau pe frecvenţă şi furau clienţii”

Potrivit dosarului în cauză, Bodea reclamă faptul că pe lângă autocolantele care induceau clienţii în eroare, reprezentanţii Taxi Pro Napoca intrau pe frecvenţele Diesel 946 şi furau comenzi. „De multe ori maşinile de la 953 ajungeau înaintea maşinilor de la 946 să ia clienţii care sunaseră la Taxi Diesel 946”, se aminteşte în dosar.  Mai mult, calitatea proastă a serviciilor oferite de Diesel 953 este invocată de Bodea, care susţine în dosar că s-a întâmplat ca „taximetriştii 953“ să ducă clienţii pe rute mai lungi, iar la final clienţii să exclame că vor renunţa la serviciile companiei Diesel, deşi nu călătoriseră cu taximetre care să aparţină acestei firmei.
Tot în dosar, Bodea a cerut şi a obţinut sechestru asigurator pe bunurile deţinute de Souca. Contactat telefonic, acesta din urmă a refuzat să ofere detalii cu privire la dosarul „Diesel”.

Diesel, un brand extrem de utilizat

Deşi în dosar, Vasile Bodea susţine că l-a informat de mai multe ori pe Vasile Souca asupra faptului că nu poate utiliza brandul „Diesel” fără acordul său, acesta din urmă este acuzat că a continuat să folosească pe autocolantele firmei şi chiar şi în dialog cu clienţii care sunau la dispeceratul Taxi Pro Napoca 953 formularea „Diesel Taxi”.

În apărarea sa, Souca a precizat la dosar că cei de la Camera de Comerţ nu l-au anunţat că nu are dreptul de utilizare al denumirii „Diesel” atunci când el a înregistrat compania, în anul 2000. Mai mult, Souca a susţinut că în 2009, când Tribunalul Bucureşti a decis că denumirea „Diesel“ poate fi folosită numai de către Bodea, el a renunţat la aceasta şi şi-a redenumit firma Taxi Pro Napoca SRL. Viorel Souca a refuzat, şi el, dialogul cu reporterul „Adevărul”. Următorul termen din dosar va avea loc pe 29 septembrie 2011.

Viorel Souca riscă o pedeapsa cu închisoarea de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 de lei.

Următorul termen al procesului "Diesel" are loc pe 29 septembrie

Brandul "Diesel" valorează, potrivit aprecierilor celui care îl deține, în jur de un milion de euro.

Epopeea „Diesel”

Povestea brandului „Diesel“ în domeniul taximetriei porneşte prin 1999. La începutul anilor 1990 Vasile Bodea înfiinţează Rapid Taxi SRL, care în 1999 devine Diesel Rapid Taxi SRL, înregistrând la Camera de Comerţ denumirea „Diesel” şi demarând şi înregistrarea denumirii „Diesel” la Oficiul de Stat pentru Invenţii  şi Mărci.  „Intenţionam să deschid o firmă de taximetrie ceva mai deosebită în Cluj-Napoca. Aveam maşini străine pe motorină şi automat cel mai mic preţ”, arată Bodea în dosar, despre Diesel Taxi SRL.

Tot în 1999, Viorel Souca a cumpărat Taxi Club 2000 SRL şi a redenumit firma Taxi Club Diesel 2000 SRL, după ce a înregistrat şi el la Camera de Comerţ  denumirea „Taxi Diesel Club 2000”, fiind singurul utilizator al respectivei denumiri. Souca arată, în dosar, că la vremea înregistrării nu a fost informat că ar fi vreo problemă cu utilizarea denumirii „Diesel” în numele firmei. Acelaşi lucru îl susţine şi Bodea, care a înregistrat ulterior la Camera de Comerţ denumirea „Diesel”. Însă, Bodea s-a mişcat mai repede decât concurenţa şi în 2000 a reuşeşit să înregistreze la Oficiul de Stat pentru Invenţii  şi Mărci denumirea „Diesel”, devenind astfel deţinătorul mărcii. Acesta este practic începutul scandalului. Deşi Bodea îl informează în repetate rânduri, după cum se arată în dosar, că marca „Diesel” îi aparţine, Souca foloseşte în continuare denumirea în activităţile sale. În 2003, Diesel Rapid Taxi SRL devine doar Diesel SRL, firma lui Bodea.

În 2007, Souca vinde Taxi Club Diesel 2000 lui Radu Dumitru, însă îi cere să nu folosească denumirea Diesel în continuare pentru noua firmă. În schimb, Souca îşi înfiinţează o altă companie, Taxi Diesel Pro Napoca SRL. În 2009, Vasile Bodea câştigă în instanţă dreptul de a folosi în mod exclusiv denumirea „Diesel“. Din acel an, se încheie şi perioada de confuzie, Souca renunţând la denumirea „Diesel“ de pe toate autocolantele lipite pe maşini, iar firma sa devine Taxi Pro Napoca SRL. Deşi reprezentanţii lui Bodea au solicitat instanţei admiterea unei evaluări a valorii brandului „Diesel”, unul dintre cele mai cunoscute în lumea taximetriştilor clujeni, instanţa clujeană nu a admis această cerere.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite