De ce nu ştim să ne promovăm ţara. „Prinţul Charles face o promovare fără precedent pentru Transilvania şi nu profităm suficient de mult de ea“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Peisaj din Transilvania  FOTO: Alex Robciuc
Peisaj din Transilvania  FOTO: Alex Robciuc

Piaţa de branding nu e deloc dezvoltată la noi, atât ca valoare, cât şi ca mod de percepţie, consideră Andrei Mutu, tânărul antreprenor ce a creat brandul I Love Cluj.

De 5 ani a creat şi crescut un brandul I Love Cluj. Andrei Mutu, un tânăr antreprenor, îşi doreşte ca asociaţia ce poartă numele brandului să aibă o contribuţie şi mai puternică pentru Cluj şi să pună în practică mai multe proiecte inteligente, atât legat de partea turistică, cât şi de acele mici lucruri care fac viaţa mai bună într-un oraş.
I Love Cluj există şi pe Facebook, unde circa 150.000 de oameni sunt la curent cu ce se întâmplă în oraşul de pe Someş din inima Transilvaniei.

Andrei spune, într-un interviu, ce înţeleg românii prin brand, câteva idei despre cum ar trebui să fie promovată turistic ţara, dar şi cum străinii ca Prinţul Charles ne fac cunoscute frumuseţi pe care noi nu le apreciem suficient.

Eşti absolvent de Ştiinţe Economice. Dă Facebook tonul unei afaceri în România?

Depinde foarte mult ce vrei să faci. Sunt multe afaceri care nu au Facebook şi o duc foarte bine. Dacă compania ta vinde produse către alte companii nu ai neapărat nevoie de Facebook. Eu recomand fiecărei firme să îşi facă o pagină de Facebook chiar dacă piaţa lor nu este acolo sau oameni nu iau decizia de cumpărare pe Facebook. De ce? 

Pentru că totul în jurul nostru este o percepţie şi Facebook ajută mult să fii mai transparent. 

Chiar dacă nu vinzi ceva, sigur ai nevoie de oameni şi poţi atrage talent valoros pentru că încep să te cunosc şi văd care sunt valorile tale, cum te mişti pe piaţă, ce proiecte dezvolţi etc.. Iar pentru companiile de retail e destul de simplu: îşi pot permite să ignore o platformă unde sunt 8 milioane de profile făcute în România? Cred că social media are o putere extraordinară şi îţi da avantajul că poţi construi o comunitate şi o relaţie cu clienţii tăi, lucruri foarte importante pentru sănătatea şi dezvoltarea unui brand.

Care este puterea din spatele cuvântului brand? Ştiu românii să „stoarcă” tot dintr-un brand?

Piaţă de branding nu e deloc dezvoltată la noi, atât ca valoare, cât şi ca mod de percepţie. Se foloseşte des acest cuvânt, iar mulţi confundă brandul cu elemente vizuale care sunt, de fapt, vârful icebergului. Putem numi brand un produs după ani de zile în piaţă, atunci când e lansat chiar dacă are succes nu este un brand. Au început şi antreprenori români să conştientizeze valoarea unui brand şi au investit în consultanţă şi dezvoltare. Chiar săptămâna trecută s-a vândut Albalact şi este un exemplu de predat în şcoală legat de cum se construieşte un brand (Zuzu) care ajunge primul într-o piaţă cu multă concurenţă. Dedeman, Aqua Carpatica, BitDefender sunt alte branduri construite care aduc valoare pentru proprietari şi piaţă.

Beneficiul de a construi un brand este acela că poate aduce stabilitate şi o poziţie mai puternică pe piaţă, fie că vorbim de cifre sau de ce există în mintea consumatorilor. Noi încă noi ne dorim rezultate pe termen scurt şi atunci se concentreză mai mult pe vânzări şi nu sunt dispuşi să aibă răbdare, să pună accent în prima fază pe experienţele clienţilor şi mai puţin pe profitul imediat.

Plus că un brand nu poţi să îl construieşti făcând lucruri urâte pentru că se vede imediat şi scade respectul şi ataşamentul clienţilor.

Ştim campania de turism a Elenei Udrea când era ministru. Pe Youtube găsim filmuleţe – unele făcute de străini - care promovează gratuit România. Cum crezi că ar trebui să se promoveze turistic o ţară? E nevoie de sute de mii de euro?

Nu e nevoie de sute de mii, e nevoie de milioane şi sute de milioane, însă ele trebuie investite inteligent în urma unei strategii pe termen lung care nu se mai schimbă când apar oameni noi la conducere. Legat de campaniile pe turism sunt două lucruri: ce au gândit că vor să face şi ce a ieşit. Legat de prima nu pot să ştiu, însă la partea cu ce a ieşit e dezamăgitor că o ţară ca România nu reuşeşte să îşi construiască un brand de ţară şi nu are o strategie de bun-simţ care să vezi că se implementează, iar la finalul zilei contează ce rămâne, nu ce declari că faci. Nici la nivel de Cluj nu se agită nimeni pe această chestiune şi sunt multe de făcut. Eu m-aş implica, însă am nevoie de susţinere şi oameni.

Un exemplu de promovare fără bani făcut de o vloggeriţă daneză:

O daneză face reclamă României mai bine decât orice clip oficial de promovare turistică

Un fost şef pe marketing la Coca-Cola mi-a spus că dacă ar fi să creeze un brand pentru România acesta ar sună astfel: ”Transilvania, ţara unde se nasc legendele”. Cum ai gândi un brand de ţară?

Numele Transilvania e unul dintre cele mai mari resurse ale acestei ţări şi încă nu avem un brand de regiune în jurul căruia să construim infrastructură şi să atragem turişti. Prinţul Charles face o promovare fără precedent pentru Transilvania şi, din păcate, nu profităm suficient de mult de acest lucru.

Legat de brandul de ţară nu trebuie să încercăm să îi copiem pe alţi, ci e nevoie să scoatem ce avem noi unic: Transilvania - ultimul loc din Europa în care forma de viaţă a rămas la fel de sute de ani, Delta Dunării - un loc unic în lume ca şi rezervaţie naturală, Bucovina - peisaje de vis şi unul dintre cele mai ospitaliere locuri din Europa.

M-aş concentra pe aceste regiune şi aş lua o echipă de 10 oameni formată din tineri profesionişti care au realizat ceva pe forţe proprii şi care provin din domenii diferite: turism, marketing, finanţe, politică, arhitectură, research şi le-aş da mâna liberă să facă strategia pe 10-20 de ani şi să o implementeze pe minim 5. Cred că avem mulţi oameni valoroşi ce trebuie activaţi şi care să lucreze în echipe mici care pot avea mâna liberă din partea Guvernului şi Parlamentului.

Mai puteţi citi:

Când dragostea de ţară e mai profundă decât nevoia de oraş. „Satul“ online creat de doi nepoţi de ţăran   

Doi tineri din Cluj au ales să renunţe la zgomotul oraşului şi să trăiască la ţară aşa cum au făcut-o bunicii lor. Ca să arate că se poate, Francesca şi Constantin Gozman au creat un site unde au postat poveşti ale unor tineri ca ei. Platforma au gândit-o ca o comunitate online interactivă de nepoţi de ţărani care să se ajute reciproc, dar şi ca un loc care să ofere posibile idei şi soluţii celor care caută schimbarea.

O englezoaică promovează Transilvania: de la Dracula la handmade 

Dacă englezii fac documentare despre frumuseţilor Transilvaniei arătând munţii încărcaţi de păduri seculare şi sălbăticiunile dispărute din Vestul civilizator, tot o englezoiacă, născută chiar în capitala Regatului Britanic, le arată oamenilor ce talent şi potenţial creativ uriaş au artizanii români.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite