Micii creatori de soft din comuna Radovanu. „Lucrăm cu nişte generaţii digital-native. E demonstrat fără tăgadă“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Copiii de clasa a III-a din comuna Radovanu, experţi în noua tehnologie FOTO Arhivă personală învăţător Marian Cîrlig
Copiii de clasa a III-a din comuna Radovanu, experţi în noua tehnologie FOTO Arhivă personală învăţător Marian Cîrlig

Învăţătorul Marian Cîrlig, de 55 de ani, din comuna Radovanu, judeţul Călăraşi, a ales să le predea elevilor săi în clase virtuale, folosind sisteme de evaluare prin joc, astfel încât să-i atragă pe copii spre învăţare profitând de toate facilităţile pe care le oferă noile tehnologii

Clasa a III-a a Boboceilor, aşa cum o numeşte învăţătorul Marian Cîrlig (55 de ani), numără 20 de elevi, toţi au căsuţă de mail şi o folosesc aproape zilnic. Toţi sunt înscrişi în clasa virtuală Google Classroom şi au cont pe platforma de evaluare QuizStar. „Folosirea noilor tehnologii aduce atractivitate demersului didactic, elevii învaţă făcând, îi ajută să depăşescă limite impuse de spaţiu şi timp pentru înţelegrea unor fenomene. Se schimbă sensul noţiunii de sală de clasă, ca o cantonare într-un spaţiu dat, întrucât sala de clasă trece prin cloud, dincolo de un spaţiu fizic dat. Lucrând pe Google Classroom pot efectua sarcini de lucru individual şi în echipă, de acasă, din parc, de la joacă sau din orice alt loc în mod sincron sau asincron. Iar evaluarea sub formă de joc este mai lejeră sau mai atractivă prin folosirea platformelor de evaluare QuizStar, LearningApps şi Kahoot“, spune învăţătorul Marian Cîrlig care predă la Şcoala Gimnazială „Dimitrie Ion Ghica“ din comuna Radovanu.

Cum convieţuiesc lectura şi programarea

Aici, la Radovanu, smartphone-ul şi tableta sunt nelipsite de pe bănci. Încă de la clasa pregătitoare, copiii au fost provocaţi de dascăl să înveţe folosind limbaje de programare.

calarasi scoala

Mai nou, ei sunt atraşi către lectură prin programarea simplă în Scratch, un limbaj de programare gratuit, disponibil pe internet atât pentru desktop în varianta online şi offline, dar şi pentru telefon sau tabletă. Mai precis, învăţătorul Marian Cîrlig, împreună cu de Asociaţia Părinţilor din Şcoala Radovanu au organizat un proiect în cadrul iniţiativei Meet and Code, proiect derulat în perioada 7-18 octombrie. Scopul a fost nu numai de a dezvolta competenţele digitale ale copiilor, dar şi să dovedească faptul că lectura poate fi încurajată cu ajutorul tehnologiei. Astfel, copiii sunt învăţaţi să programeze şi să transpună în clipuri personaje şi fragmente din cărţile citite.

calarasi scoala

„Lucrăm cu nişte generaţii digital-native. Este lucru demonstrat fără tăgadă. Este necesar să ne uităm cu atenţie în jurul nostru la clasă, în şcoală şi în societate. Cel mai bun lucru pentru învăţare este să ne mulăm pe situaţia dată şi să folosim aceste atuuri în favoarea învăţării. Făcând personajele să se mişte în contexte date, făcându-le să vorbească ca în benzile desenate sau atribuindu-le vocea noastră ori a unor colegi, elevul simte că este parte a unui proces de creaţie. Se simte ca un zămislitor de personaje şi scene şi asta îi dă încredere în sine şi învaţă făcând“, explică învăţătorul interacţiunea elevilor săi cu programul Scratch.

calarasi scoala

Folosind acest limbaj de programare pentru a da viaţă personajelor din lecturile lor, elevii pun bazele formării gândirii logice, sistemice şi a gândirii computaţionale, elemente aşa de necesare în societatea de azi, dar şi instrumente de supravieţuire în viitor.

Beneficiile asocierii dintre părinţi şi învăţător

De unde deschiderea către tehnologie în comuna Radovanu? Ei bine, în anul 2018, în cadrul programului de formare profesională continuă, învăţătorul Marian Cîrlig s-a înscris la cursul „Îndreptar digital“, organizat de asociaţia TechSoup. Avea deja mulţi ani în spate în care folosise tehnologia la clasă, dar simţea nevoia unei noi provocări cu fiecare nouă generaţie. Cursul i-a deschis calea către alte moduri de abordare a demersului didactic folosind telefonul şi tableta, dar a deschis orizonturi şi pentru a-i transforma pe elevi din simpli utilizatori de produse informatice la creatori de produse informatice simple.

calarasi scoala

Pentru a putea accesa fonduri puse la dispoziţie prin diverse proiecte, învăţătorul a colaborat cu Asociaţia Părinţilor din Şcoala Radovanu, întrucât aceasta are statut juridic şi reprezintă circa 170 de părinţi din şcoală şi grădiniţă. Asociaţia se mai implicase în proiecte de acest gen şi anul anterior, dar şi în proiecte în colaborare cu profesorul psiholog Mariana Angheluţă-Bratu (două proiecte derulate cu părinţii legat de copilul interior din fiecare adult şi de prevenirea consumului de droguri, alcool şi tutun).

calarasi scoala

Încă din primul an de la înfiinţare, Asociaţia a făcut donaţii şcolii pentru dotarea cabinetelor de limba şi literatura română, limbi străine, matematică-informatică, pentru dotarea cu laptopuri şi televizoare pentru fiecare cabinet.

Lecţii comune cu părinţii

Activităţile derulate recent la clasa învăţătorului Marian Cîrlig s-au desfăşurat în general în afara programului şcolar. Ele sunt extensii ale unor proiecte prevăzute în programa şcolară la disciplina opţională „Tehnologia informaţiei şi comunicării“ de la clasa a III-a.

calarasi scoala

Practic, la aceste cursuri, au avut loc activităţi de descărcare a softului pe telefon sau tabletă, familiarizarea cu interfaţa programului, selectarea personajului, a decorurilor, editarea acestora, citirea şi discutarea unor lecturi, alegerea unor secvenţe care vor fi puse în montajele care se vor programa, precum şi lecţii comune cu părinţii. Odată însuşit limbajul Scratch, se poate folosi aplicaţia în diferite momente ale lecţiilor de limba şi literatura română, de educaţie civică, ştiinte etc., spune dascălul.

Realitate virtuală, drone şi robotică

Fiecare an şcolar este o nouă provocare pentru Marian Cîrlig. Acum a început un proiect în care foloseşte la clasă realitatea virtuală (VR) în învăţare. „Prima etapă s-a derulat deja timp de o săptămână, când, cu ajutorul IDEST, patronată de doamna Gabriela Bondrea, am primit un kit cu opt perechi de ochelari de realitate virtuală pe care le-am folosit la clasă cu ajutorul softurilor de pe platforma Expeditions de la Google. Etapa a II-a constă în folosirea unui kit de realitate virtuală mai complex – HTC VIVE, conectat la PC, unde elevul poate interacţiona cu lumea virtuală“, se mândreşte dascălul.

calarasi scoala

Un alt proiect început este cel de folosire a dronelor în procesul de învăţare. Deocamdată, elevii învaţă să le manevreze, urmând să le folosească în procesul de învăţare la ştiinţe, geografie, educaţie civică, matematică etc.

calarasi scoala

Prin intermdiul Asociaţiei de Părinţi din Şcoala Radovanu a fost aprobată şi achiziţia unor kit-uri de robotică. „Urmărim să le dezvoltăm elevilor în acest fel creativitatea în construirea unor dispozitive pe baza unor scheme date, dar şi în programarea în limbaje de programare simple a acestor dispozitive“, explică învăţătorul.

calarasi scoala
Lucrăm cu nişte generaţii digital-native. Este lucru demonstrat fără tăgadă. Este necesar să ne uităm cu atenţie în jurul nostru la clasă, în şcoală şi în societate. Cel mai bun lucru pentru învăţare este să ne mulăm pe situaţia dată şi să folosim aceste atuuri în favoarea învăţării.
Marian Cîrlig învăţător
Călăraşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite