Atenţie, Trenul Regal a sosit la linia 14! Fascinanta poveste a trenurilor, spusă la Muzeul CFR

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De luni, timp de o săptămână, la linia 14 din Gara de Nord staţionează cel mai vechi şi mai luxos tren al CFR. Pasionaţii de istorie, dar şi copiii care au intrat în săptămâna cu program special pot vizita celebrul tren, compus din cinci vagoane luxoase, zilnic, între orele 9 şi 19.00.

Trenul Regal, aşa cum este el denumit, este cea mai veche şi cea mai luxoasă garnitură feroviară din România şi se află, până pe 7 aprilie, garat la linia 14 din Gării de Nord.

CFR în colaborare cu Ministerul Educaţiei le oferă elevilor bucureşteni posibilitatea să afle mai multe despre istoria feroviară, despre Trenul Regal al României şi despre Muzeul Căilor Ferate. Totul începând de luni, în cadrul programului naţional „Să ştii mai multe, să fii mai bun!”, cunoscut până anul acesta sub numele de „Şcoala altfel”.

Pauză de la învăţat

Săptămâna a început cu o pauza de la carte şi un prilej bun pentru ca elevii să participe la activităţi educative în afara şcolii.

Pentru că vremea a ţinut cu ei, profesorii şcolilor bucureştene şi-au scos discipolii la plimbare. Şi nu una oarecare, ci în scop educativ. Prima oprire: Muzeul Căilor Ferate. Taxa: 2 lei pentru copii, 4 lei pentru adulţi. Dacă pentru unii suma este modică, pentru alţii nu este. „Eu cu banii ăştia luam două pâini, îmi ajungea o zi”, exclamă o bătrânică venită cu nepotul curios.

Încă de la intrarea în muzeu, copiii se arată dornici de a afla cât mai multe informaţii, iar ghidul este cu atât mai încântat că îi poate lămuri pe micuţi. Grupaţi doi câte doi, tipic şcolăreşte, şi într-o linişte deplină, elevii îşi aşteaptă cuminţi rândul. Au auzit multe despre el, „că le-a povestit doamna” şi e mult mai frumos decât îşi imaginau. E mare, are multe trenuleţe, care mai de care mai colorate, de toate dimensiunile posibile.

Ghidul vorbeşte mult şi repede. Foloseşte termeni greoi, iar copiii sunt prea fascinaţi de ce văd în jur, ca să-l mai asculte. Vorbeşte despre şine, locomotive cu abur, macarale şi cremaliere. Aparent prea mult pentru copii, dar David ascultă atent şi face poze. Are 8 ani şi se visează mecanic de tren, chiar dacă mama lui vrea să-l facă medic, aşa ca ea. E curios, cel mai curios dintre toţi. Dacă ceilalţi vorbesc între ei şi se uită mai mult decât ascultă, David este exact opusul. E sâsâit şi poartă ochelari. „Păi, doamna, dar aici, macaraua aceasta nu o conduce nimeni?”

Cele trei camere ale muzeului au fost suficiente pentru micuţi. Au venit cu multe idei despre cum arată interiorul şi au plecat fascinaţi. „Bă, da’ ce rău îmi pare pentru Rareş. I-ar fi plăcut mult aici. Să-i arăţi tu pozele, da?”, regretă un băieţel că nu a fost şi prietenul său Rareş.

Copiii, pasageri ai Trenul Regal

Următoarea oprire: Trenul Regal. Biletul costă ceva mai mult: 12 lei, dar toţi copiii îşi doresc să meargă. Părinţii şuşotesc între ei: „E mult, chiar e mult. Sunt copii, ar trebui să îi lase să vadă şi ei ăsta gratis. Eu nu intru, tu te duci?”. Unii rămân afară, dar îşi trimit copiii înăuntru, să se bucure de priveliştea pe care ei n-au văzut-o niciodată. „Măcar ei să vadă...”, spune resemnat un părinte care a rămas pe peron.

Ghidul de aici este un mecanic de tren. Vorbeşte rar şi cunoaşte istoria trenului pe de rost. Trenul e compus din cinci vagoane luxoase, de tip salon şi de dormit. Înaintăm greu, pentru că spaţiul este limitat, iar copiii mulţi şi curioşi. În vagonul-sufragerie este şi Salonul Regal, cu 24 de locuri la masă. Amenajat sofisticat, are corpuri de iluminat scumpe, fabricate pe insula Murano, scaune tapiţate cu piele de Cordoba, iar oglinda este fabricată din cristal de Boemia. Trenul Regal cuprinde, de fapt, şi povestea statului român, sau povestea unei familii. „A fost comandat de statul român imediat după încoronare, dar n-a ajuns la destinaţie decât la un an după moartea regelui Ferdinand. România era atunci condusă de Regele Mihai, în vârstă de 7 ani”, explică răbdător mecanicul.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite