Premierul Ciucă în Maramureș. Vizate: calea ferată cu Ucraina, podul peste Tisa și un baraj în construcție

0
Publicat:

Un baraj aflat în construcție de 35 de ani, trafic feroviar cu Ucraina închis de 15 ani și construcția unui nou pod peste Tisa la Sighetu Marmației au fost subiectele dezbătute cu premierul Nicolae Ciucă, aflat în Maramureș.

Premierul a susținut o conferință de presă în Maramureș   FOTO Angela Sabău
Premierul a susținut o conferință de presă în Maramureș FOTO Angela Sabău

Premierul Nicolae Ciucă și Ministrul de Interne, Lucian Bode, au fost într-o vizită în Maramureș. Ei au susținut o conferință de presă la Sighetu Marmației, după ce au vizitat mai multe obiective.

Subiectul principal a fost construcția unui nou pod peste Tisa. De asemenea, redeschiderea transportului feroviar care face legătura cu Ucraina și construcția barajului de la Runcu, aflat în construcție din 1987, au fost pe lista obiectivelor.

În prezent, podul istoric din lemn asigură traficul pietonal și al mașinilor de sub 3,5 tone, însă din cauza deteriorării lemnului, urmează să intre în reparații.

Noul pod urmează să se construiască în amonte cu circa patru kilometri și va avea două benzi, spre deosebire de cel din lemn care are o singură bandă.

Noul pod peste Tisa, în proiect  FOTO Angela Sabău
Noul pod peste Tisa, în proiect FOTO Angela Sabău

Proiectul este finalizat și urmează să intre în faza de execuție, imediat ce Guvernul va emite Hotărârea pentru exproprierile care mai sunt necesare.

Parteneriat model între autorități locale și CNAIR

Realizarea acestui pod vine în urma unui parteneriat între CNAIR și Consiliul Județean Maramureș și va asigura un trafic în condiții proprii cu Ucraina.

Termenul de finalizare este de 24 de luni de la data începerii proiectului, adică ar trebui să fie gata până pe 15 august 2024.

Am ajuns aici, la acest obiectiv care, sigur, nu satisface cerințele de trafic, este vorba despre un pod care asigură traficul pe un singur fir. De aceea, proiectul care a fost asumat la nivelul autorităților locale este unul foarte important și mă bucur că a existat această deschidere, astfel încât să se realizeze descentralizarea și, practic, realizarea unui parteneriat între autoritățile locale și CNAIR. Este un model care, probabil odată finalizat, va putea să fie folosit și în alte demersuri de acest fel”, a menționat premierul Ciucă.

Termen de realizare, doi ani

 „Pe 15 am recepționat proiectul tehnic care prevede lucrările al podul peste Tisa și Punctul de Trecere a Frontierei pe partea românească, cu toate dotările aferente, un proiect de 150 de milioane de lei, primul proiect în parteneriat între Consiliul Județean Maramureș și CNAIR”, a spus Ionel Bogdan, prezent la conferința de presă.

Noul pod va avea o lungime de 268 de metri și ar trebui să fie gata în mai puțin de 24 de luni. România are graniță cu Ucraina pe o lungime de 273 de kilometri și doar trei puncte de trecere a frontierei, respectiv la Halmeu – județul Satu Mare, Sighetu Marmației din Maramureș și Siret, în județul Suceava.

Odată cu începerea războiului din țara vecină, punctele de trecere a frontierei au devenit extrem de aglomerate.

Baraj aflat în construcție de 35 de ani, promisiuni de finanțare

Premierul a mai vizitat barajul Runcu, aflat în construcție din 1987 și care nici până azi nu a fost finalizat. Acumularea de apă ar asigura alimentarea cu apă potabilă pentru aproximativ 300.000 de locuitori. El a dat asigurări că se va implica pentru finanțarea obiectivului, remarcând importanța acestuia.

Barajul care a început acum foarte mulți ani, în 1987, este nefinalizat, realizat în proporție de 90%, lucrări care au trenat, au fost oprite din lipsa finanțării. Este clar că este nevoie de o coordonare la nivelul a cel puțin trei ministere, astfel încât, împreună cu autoritățile locale, să se găsească o soluție pentru finalizarea acestei lucrări prin care se va asigura apa potabilă pentru aproximativ 300.000 de locuitori ai județului Maramureș”,  spus premierul Ciucă.

Desigur, se va putea folosi și componenta energetică, fiind vorba despre o putere instalată de aproximativ 14 megawați la hidrocentrală”, a mai spus premierul.

Cale ferată spre Ucraina, redeschisă după 15 ani

Calea ferată care face legătura cu Ucraina și a fost închisă acum 15 ani va fi redeschisă.

Am mers la Câmpulung la Tisa, o stație CF care are o linie de cale ferată cu ecartament larg care de 15 ani nu a mai fost folosită. În actualul context s-a reușit ca, printr-un efort al autorităților locale și al Companiei Naționale de Căi Ferate, să se reușească repunerea în funcțiune, urmând ca în perioada 1 decembrie - 15 decembrie să se finalizeze și să poată să fie reluat traficul de călători și traficul de marfă pe această linie.”, a mai spus premierul Ciucă.

Este o linie de cale ferată care va asigura legătura între România și Ucraina și este foarte benefică, atât în ceea ce privește continuarea activităților bilaterale, a schimburilor economice la nivel regional, dar și la nivel național, în demersul pe care îl facem în sprijinul autorităților ucrainene în actualul context în care trebuie să facă față agresiunii forțelor armate ale Federației Ruse”, a mai spus el.

Baia Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite