Un proiect de anvergură din Bacău s-a împotmolit în mocirla birocrației și a fostei albii a Bistriței FOTO

0
Publicat:

Pe 12 mai 2024, băcăuanii ar fi trebuit să circule pe jos sau cu bicicleta pe traseul Parcul Cancicov - Stadionul Municipal-Bazin de Înot- Universitatea ”Vasile Alecsandri”, proiect de anvergură denumit de către autoritățile locale „Traseul Tineretului și Sportului”.

Groapa săpată în fosta albie a râului este secată cu pompele de apă FOTO MA
Groapa săpată în fosta albie a râului este secată cu pompele de apă FOTO MA

Traseul este departe de a fi terminat, iar potrivit autorităților, stadiul fizic de realizare al proiectului ar fi, totuși, de 40%. Deja s-au pierdut peste 17 milioane de lei, din fonduri europene, pe exercițiul bugetar UE-POR 2014-2020, pentru lucrările neefectuate în termen.

Proiectul prevedea realizarea unei traversări spectaculoase supraterane a străzii principale a orașului, cu structuri de fier beton, cu lifturi pentru pietonii și bicicliștii care traversau Parcul Cancicov peste Calea Mărășești spre stadionul părăsit de mai bine de zece ani.

La săparea fundației stâlpilor, constructorul s-a împotmolit în dreptul treptelor demolate în zona „Cascada”, care duceau spre noul sediu al Primăriei Bacău (sediul SIF Moldova). În toamna anului trecut, lucrările au fost sistate, după ce groapa s-a umplut de apă. Lacul a fost înghețat în anumite perioade iarna.

„În studiul de fezabilitate al proiectului nu au menționat că fosta albie a Bistriței, care trecea odată pe aici, face ca nivelul freatic să fie la suprafață. Situația afectează întreaga zonă, inclusiv stadionul care a fost abandonat”, a explicat pentru „Adevărul” un inginer care lucrează la pilonii pasarelei.

Răspunsul Primăriei Bacău

În răspunsul transmis după 30 de zile de Primăria Bacău, aflăm că firma care a făcut studiul de fezabilitate, F.I.P. Consulting SRL - care a fost desemnată câștigătoare pentru elaborarea masterplanului pentru pistele de biciclete din București - ar fi făcut nu mai puțin de 70 de sondaje geotehnice, la adâncimi cuprinse între trei și opt metri.

„Betoanele utilizate la realizarea elementelor de infrastructură se încadrează în clasa de expunere XC2 (umed, rareori uscat). Studiul geotehnic a fost verificat și la cerința de calitate Af, de un verificator atestat, conform cerințelor din Legea 10/1995, privind calitatea în construcții”, se arată în răspunsul Primăriei Bacău.

Pentru ca să înainteze cu lucrarea, constructorul a luat decizia de a folosi pompele de apă pentru secarea lacului unde trebuie turnată fundația iar apa este deversată în canalizare sau pe străzi. Lucrările se blochează când sunt precipitații și cantitatea de apă care se acumulează este mai mare.

Alte probleme

Și la săparea fundației pentru stâlpii de susținere a structurilor de fier beton din Parcul Cancicov constructorul a dat de alte probleme. În lipsa hărților subterane, muncitorii ar fi tăiat un cablu pentru transmisiuni speciale, motiv pentru care lucrările au fost sistate o perioadă. Mai mult, pentru a face loc pistelor de biciclete, realizate în parc din pavele, au fost doborâți zeci de copaci, deși proiectul ar fi putut fi modificat, așa încât să fie salvați pomii plantați în urmă cu 86 de ani, când a fost înființat parcul, prin Decretul Regal 9 din 9 mai 1938.

Pasarela peste Calea Mărășești/ DN2 va avea 57 de metri. Atât la pilonul din Parcul Cancicov, cât și la cel din dreptul scărilor demolate vor fi amplasate lifturi. Pietonii vor avea la dispoziție și o rampă exterioară în formă spirală.

Finanțarea pentru realizarea „Traseului Tineretului și al Sportului” a fost obținută în 2019. Birocrația a întârziat însă proiectul, iar contractul pentru execuția lucrărilor a fost semnat abia în vara anului trecut. Proiectul are o valoare eligibilă de 30,7 milioane de lei, (din fonduri UE- 85%, 13% din bugetul de stat și 2%, din bugetul local) și 16.4 milioane de lei, cheltuieli neeligibile.

„Suma cerută la decontare până la finalul anului 2023 este de 13,3 milioane de lei”, se arată în răspunsul autorităților din Bacău, care speră ca restul lucrărilor să poată fi decontate din următorul execițiu bugetar UE, 2021-2027.

Bacău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite