Evaluarea în educaţie. Curs de formare continuă despre metodele eficiente pentru descoperirea vocaţiei şi aptitudinilor elevilor
0Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău a organizat în premieră programul de formare continuă "Practica evaluării educaţionale", avizat de Ministerul Educaţiei şi destinat cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar.
Acesta s-a desfăşurat la Colegiul "Henri Coandă" Bacău şi a fost coordonat de profesorii Dumitru Ficuţă, formator al CCD Bacău şi Emil Lazăr, de la Şcoala Gimnazială ”Zaharia Stancu” din Roşiorii de Vede, jud. Teleorman. Una din problemele majore în educaţie, în jurul căreia se concentrează numeroase dezbateri, este evaluarea, privită ca element integrator al procesului de învăţământ, alături de predare şi învăţare. “Acest program de formare constituie o prioritate pentru Ministerul Educaţiei. De aceea, în perspectivă imediată, intenţionăm să îl îmbunătăţim, să atragem mai mulţi experţi, specialişti şi să îl acredităm. El va urmări dezvoltarea competenţelor de evaluare ale cadrelor didactice, mai ales a celor care vor participa la examenele de definitvare şi la concursul naţional pentru ocuparea posturilor didactice în unităţile de învăţământ preuniversitar.”, ne-a declarat prof. Gabriel Stan, directorul Casei Corpului Didactic Bacău.
Un accent deosebit asupra evaluării este surprins în noua lege a educaţiei, care stipulează faptul că scopul acesteia este de a orienta şi optimiza învăţarea. În acest sens, procesul de evaluare va fi proiectat, implementat şi apreciat, prin raportare directă la setul de competenţe prevăzute în programa şcolară. Procesul evaluativ nu se rezumă doar la a constata măsura în care obiectivele educaţionale au fost îndeplinite, ci dimpotrivă, acesta permite multiple ocazii de a perfecţiona procesul instructiv-educativ în demersurile ulterioare întreprinse de cadrul didactic.
Opţiunea pentru una sau alta dintre metodele de evaluare cunoscute (metodele tradiţionale şi metodele complementare), constituie rezultanta mai multor factori: scopul şi obiectivele evaluării, tipul acesteia, specificul conţinuturilor supuse aprecierii, particularităţile populaţiei şcolare vizate, achiziţiile cadrelor didactice privind exersarea / practicarea / experimentarea diverselor modalităţi de procedare.
”În efortul de determinare a calităţii rezultatelor şcolare şi a progresului şcolar, cadrele didactice au la dispoziţie un arsenal de metode şi instrumente de evaluare. Alegerea celor mai adecvate metode şi instrumente de evaluare, reprezintă o decizie importantă în vederea realizării unui demers evaluativ pertinent şi util. Combinarea instrumentelor de evaluare scrisă, cu cele de evaluare orală şi cu metodele complementare de evaluare, vor asigura realizarea unei imagini globale a capacităţilor elevilor. Problematica modalităţilor de evaluare rămâne deschisă, putând fi continuu îmbunătăţită şi diversificată. Scopul comun, de care trebuie să se ţină cont, este cel de dezvoltare a capacităţii de autoevaluare la elevi, concomitent cu schimbarea viziunii asupra rolului evaluării, acesta fiind de ameliorare şi corectare, mai mult decât de sancţionare.”, ne-a declarat prof. dr. Emil Lazăr, formatorul acestui program.
Procesul de evaluare necesită demersuri şi atitudini metodologice concretizate în parcurgerea unor etape definite, înregistrarea exactă şi conservarea datelor, utilizarea de metode şi instrumente de evaluare, instrumente diverse (fişe, rapoarte, documente rubricate etc.), asigurarea validităţii, a relevanţei şi a fidelităţii demersului evaluativ.