Întreprinderea de Vagoane Arad, uzina în care a fost realizat trenul dictatorului Nicolae Ceauşescu
0Întreprinderea de Vagoane Arad a fost fondată în anul 1891 sub denumirea de Fabrica de Vagoane şi Motoare „John Weitzer”. Aici a fost realizat şi trenul fostului preşedinte Nicolae Ceauşescu.
În 1970 ieşeau de pe poarta fabricii două trenuri identice, realizate pentru Ceauşescu. Trenurile, atunci când dictatorul le folosea, mergeau în direcţii diferite, doar reprezentanţii Securităţii ştiau în care este Ceauşescu şi camarila sa.
Principalul obiect de activitate al Întreprinderii de Vagoane Arad îl constituia proiectarea, producerea şi comercializarea de material rulant, ce constă în special din vagoane de marfă, vagoane de metrou, utilaje specifice transportului, componente şi piese de schimb.
În 1972, Nicolae Ceauşescu a participat la manifestările dedicate împlinirii a 80 de ani de existenţă a Întreprinderii de Vagoane Arad. Uzina a fost distinsă cu Ordinul Muncii clasa I. Tot atunci, au mai fost înmânate trei titluri de "Eroi ai Muncii Socialiste" şi mai multe distincţii, unor muncitori, ingineri şi tehnicieni. La Arad se fabricau atunci peste 50 de tipuri de vagoane de marfă şi vagoaneclasă (călători, metrou, postal, încălzitor, bar). Întreprinderea de vagoane de la Arad era vestită pentru trei lucruri: asigura întregul export de vagoane al României către statele din fostul Bloc Comunist, Asia şi Africa.
Vagon al trenului care acum se află la Mogoşoaia FOTO www.b365.ro
De asemenea, aici a fost realizat trenul preşedintelui Nicolae Ceauşesc, dar şi cel în care s-au fabricat vagoanele de metrou puse în circulaţie pe magistrala capitalei.
Metrourile se fabricau tocmai la Arad, pentru că IVA era singura întreprindere din ţară care realizase până atunci vagoane de călători. În plus avea şi un institut de proiectări şi cercetări foarte puternic, unic în ţară. Erau obiective importante, care au determinat autorităţile comuniste să declare IVA ca fiind întreprindere de interes naţional, iar liniile tehnologice de la Arad erau considerate secrete de stat şi păzite cu străşnicie. De aceea, nu trecea săptămână ca prim-secretarul judeţului să nu vină în inspecţie. Într-o vreme îşi începea chiar săptămâna la IVA, cerând rapoarte pe care apoi le trimitea mai departe la Bucureşti.
Autorităţile trebuiau să se convingă că nu apar sincope de aprovizionare şi de execuţie în domeniul bănos al pregătirii infrastructurii pentru căile ferate. Când întreprinderea avea de executat comenzi speciale, prim-secretarul venea chiar şi de trei ori pe săptămână să fie informat asupra stadiului de implementare a proiectului.
Vă mai recomandăm: Ultimele ordine ale lui Ceauşescu. Stenogramele discuţiilor dictatorului cu subalternii comunişti: „Să fi tras în ei, să fi căzut şi pe urmă luaţi şi băgaţi în beci”