La Transelectrica, banii nu aduc fericirea angajaţilor
0Deşi salariile sunt competitive, angajaţii companiei nu se implică 100% la locul de muncă
Cu o triplare a profitului net în 2006, Transelectrica, operatorul sistemului naţional de transport al energiei electrice, poate fi numită o companie de succes. Şi ce îşi poate dori mai mult un manager decât un astfel de rezultat. Totuşi, o incursiune în rândul oamenilor din spatele cifrelor scoate la iveală o altfel de realitate.
Un sondaj efectuat de Gallup în rândul Transelectrica a arătat un lucru care a luat prin surprindere şefii companiei. Deşi au admis că dispun de echipamentul şi materialele necesare pentru a-şi face munca în mod corect, iar munca lor este importantă, doar 26% din angajaţi se implică emoţional în activitatea companiei. Acest procent este mai bun comparativ cu clienţii Gallup din sectorul utilităţi, dar sub media generală din România.
Angajaţii cei mai buni aleg Spania
"Din păcate, procentul celor implicaţi este relativ scăzut, a fost practic o surpriză pentru mulţi. Doar 26% din salariaţi sunt implicaţi 100%, ceea ce nu e încurajator", a declarat, pentru Adevărul, directorul general al Transelectrica, Stelian Gal. Studiul a dovedit că implicarea emoţională scade în funcţie de nivelul ierarhic, iar cel mai scăzut scor s-a înregistrat la sucursala Bucureşti. La sondaj au răspuns 83% din cei 2.127 de angajaţi chestionaţi. Deşi media salariilor pe companie este de 2.300 de lei, fiind programată pentru acest an o creştere până la 2.800 de lei, slaba implicare emoţională explică şi migraţiile de personal. "Salariul este destul de mare, dar se vede că nu asta contează. Din păcate totuşi, la acest mod de salarizare există fluctuaţii de personal", a spus Gal. El a adăugat că lucrul cel mai grav este că pleacă angajaţii din locurile esenţiale, cum sunt Dispecerul Naţional sau filialele de mentenanţă.
De ce pleacă oamenii dintr-o companie?
Un alt aspect este că, de regulă, părăsesc compania cei mai buni angajaţi din domenii de execuţie, ducându-se către firme private sau în străinătate - în special în Spania, Italia sau Germania. Odată plecaţi, trag apoi şi pe alţii după ei. "Pe un om care lucrează în Transelectrica nu poţi să îl formezi de azi pe mâine sau să îl iei pur şi simplu din piaţă", a explicat Gal.
Şi totuşi, dincolo de salarii, de ce pleacă oamenii dintr-o companie?, s-a întrebat şeful Transelectrica. "În primul rând pentru că sunt nemulţumiţi de modul în care sunt trataţi, de cum li se apreciază activitatea", a fost răspunsul dat tot de el.
Şefii apropiaţi de oameni, cei mai apreciaţi
Potrivit studiului Gallup, efectuat, la nivelul Transelectrica, în perioada noiembrie 2006-martie 2007, comunicarea şi susţinerea pe care managementul o acordă angajaţilor reprezintă punctele critice. Întrebări-cheie precum: "În ultimele 7 zile am fost lăudat pentru munca mea bine făcută?" sau "Managerului meu sau al altei persoane de la locul meu de muncă pare să-i pese de mine ca om?" aşteaptă pe viitor răspunsuri mai optimiste.
Din acest punct de vedere, al comunicării şi al aprecierii muncii, cel mai bun punctaj l-au primit şefii de staţii, a declarat Alexandru Mihart, şeful Departamentului de Resurse Umane. "Şefii de staţii unde se lucrează în ture au ieşit cel mai bine, pentru că e o echipă acolo, sunt ca o familie şi discută despre toate problemele", a apreciat Mihart.
Această relaţie, care practic dă rezultat, pentru că dezvoltă implicarea emoţională a angajaţilor, merită încurajată, a adăugat Mihart. Astfel, în cadrul programului, şefii de staţii au împărtăşit din experienţa lor managerilor celorlalţi, care vor face, până pe 25 mai, planuri de acţiune privind dezvoltarea comunicării cu angajaţii. Acestea vor fi analizate împreună cu Gallup, pentru a fi implementate cele mai bune dintre ele. În plus, un pas important în viitor va fi dezvoltarea unor pachete de salarizare motivaţionale şi a noi metode de stimulare pentru angajaţi.
"În final, dacă performanţele fiecăruia duc spre maximum, şi performanţele companiei au şanse să ajungă la vârf", a conchis directorul general al Transelectrica, Stelian Gal.
Critica nu motivează oamenii
"Managerii conştientizează că feedbackul negativ şi critica nu motivează oamenii. Energia pozitivă şi feedbackul pozitiv sunt elementele care îi stimulează cel mai mult pe angajaţi. Odată ce conştientiează impactul negativ şi felul în care aceşti factori influenţează comportamentele angajaţilor, la un nivel care determină culturi de organizaţie neproductive, ei îşi propun să schimbe lucrurile" - Iuliana Stan, Business Developer la Human Synergistics Romania.
"Dacă performanţele fiecărui angajat duc spre maximum, şi performanţele companiei au şanse să ajungă la vârf "
Stelian Gal, directorul general al Transelectrica