Eurobarometru: Televiziunea reprezintă sursa principală de ştiri pentru europeni

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhivă
Foto: Arhivă

Televiziunea este principala sursă de ştiri pentru europeni, îndeosebi pentru generaţiile mai în vârstă. Cetăţenii europeni au mai multă încredere în media tradiţională (radio, TV sau tipărit) decât în platformele online. În România, TV-ul are o pondere mai mare decât media Uniunii Europene, conform sondajului Eurobarometru publicat, marţi, de Parlamentul European.

Principalele concluzii ale noului sondaj Eurobarometru

  • 72% dintre respondenţi spun că au citit, văzut sau auzit recent ceva despre Uniunea Europeană şi 57%  afirmă acest lucru despre Parlamentul European;
  • Televiziunea domină ca sursă principală de ştiri (75%), acest lucru este valabil mai ales pentru generaţiile mai în vârstă;
  • În general, posturile publice de televiziune şi radio sunt cea mai de încredere sursă de ştiri din UE (49%), urmate de presa scrisă (39%) şi posturile private de televiziune şi radio (27%). 

Potrivit sondajului, ştirile care prezintă cel mai mare interes pentru cetăţeni sunt subiectele politice naţionale, spun 50% dintre respondenţi. Afacerile europene şi internaţionale (46%) sunt pe locul trei, cu un procentaj asemănător cu cel al ştirilor locale (47%). 

72% dintre respondenţi îşi amintesc că au citit, văzut sau auzit recent o ştire despre Uniunea Europeană, fie în presă, pe internet, televiziune sau radio. 57% au citit, văzut sau auzit recent o informaţie despre Parlamentul European. 

Procentajul persoanelor care îşi amintesc de ştirile cu privire la Uniune variază între 57% în Franţa şi 90% în România. Legat de ştirile despre Parlamentul European, procentajul fluctuează între 39% în Franţa şi 85% în Malta. 

Obiceiurile oamenilor în domeniul mass-media 

Televiziunea reprezintă principala sursă de ştiri cu un procentaj de 75%, îndeosebi pentru europenii cu vârsta de peste 55 de ani. Următoarele cu un procentaj mai mic, se află platformele de ştiri online (43%), radioul (39%) şi platformele de comunicare socială şi blogurile (26%). 

Unul din cinci respondenţi (21%) spun că ziarele şi revistele reprezintă principala sursă de ştiri. În schimb, respondenţii tineri utilizează într-o proporţie mult mai mare platformele de social media şi blogurile pentru a accesa ştiri (46% dintre tinerii cu vârsta între 15-24 de ani faţă de 15% dintre persoanele de peste 55 de ani). 

Cu toate că sursele tradiţionale de ştiri, mai cu seamă televiziunea, sunt importante, 88% dintre respondenţi consultă cel puţin unele ştiri online pe telefon, calculator sau laptop. 

 43% dintre respondenţi utilizează site-ul sursei de ştiri (spre exemplu site-ul unui ziar) pentru a accesa ştiri online, iar 31% citesc articole sau postări care apar online pe reţelele de social media. 

Accesarea postărilor cu ştiri pe platformele de social media este importantă pentru tineri (43% dintre persoanele cu vârsta între 15 şi 24 de ani faţă de 24% dintre persoanele de peste 55 de ani). 

Plata pentru conţinutul de ştiri online este o excepţie, fiindcă 70% dintre cei care accesează ştiri online consultă exclusiv ştiri sau servicii de ştiri disponibile gratuit. 

Sursele media de încredere 

Cetăţenii au încredere în media tradiţională (radio, televiziune sau presa scrisă), inclusiv în prezenţa lor online, mai mult decât în platformele de ştiri online şi canalele de social media. 49% dintre respondenţi se aşteaptă ca posturile publice de televiziune şi radio să le livreze ştiri veridice, urmate de presa scrisă, selectată de 39%. 

Posturile private de televiziune şi de radio sunt catalogate de 27% dintre respondenţi drept surse de ştiri de încredere. Polonia este singura ţară în care populaţia este de părere că posturile private de radio şi de televiziune sunt sursa de ştiri care prezintă cea mai mare încredere. 

De altă părere sunt respondenţii din Ungaria, care consideră „persoanele, grupurile sau prietenii urmăriţi pe reţelele sociale” drept sursa lor de ştiri cea mai de încredere. 

Întrebaţi fiind ce i-ar convinge să deschidă un articol de ştiri online, 54% dintre respondenţi se simt motivaţi dacă titlul corespunde intereselor lor, iar 37% afirmă că este important să aibă încredere în serviciul de ştiri care postează articolul. 

Dezinformare şi ştiri false 

28% dintre respondenţi sunt de părere că, în ultimele şapte zile, au fost foarte des sau adesea expuşi dezinformării şi ştirilor false. 55% dintre respondenţii din Bulgaria au răspuns că au fost adesea expuşi la dezinformări şi ştiri false în ultimele şapte zile, în timp ce Olanda se află la polul opus, doar 3% dintre respondenţi sunt de părere că au fost expuşi „foarte des” şi 9% „des” la dezinformare sau ştiri false. 

Majoritatea respondenţilor afirmă că pot recunoaşte dezinformarea şi ştirile false: 12% se simt „foarte încrezători” şi 52% „oarecum încrezători”. Nivelul de încredere în capacitatea a face distincţia dintre ştirile reale şi ştirile false scade odată cu vârsta şi creşte odată cu nivelul de educaţie. 

Metoda de cercetare  

Sondajul Eurobarometru Flash prezintă o cercetare detaliată a surselor media, atât cea tradiţională, cât şi cea online, utilizate de cetăţeni şi a obiceiurilor lor în domeniul mass-media.  

Ipsos European Public Affairs a intervievat un eşantion reprezentativ de cetăţeni din Uniunea Europeană, în vârstă de cel puţin 15 ani, în fiecare dintre cele 27 de ţări membre ale Uniunii Europene. Între 26 aprilie şi 11 mai, au fost realizate 52.347 de interviuri prin tehnologia de interviuri online asistată de calculator (CAWI), utilizând grupurile online Ipsos şi reţeaua lor de parteneri. 

Rezultatele de la nivelul Uniunii Europene sunt ponderate în funcţie de dimensiunea populaţiei din fiecare ţară.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite