Valoarea punctului amenzii rutiere va fi plafonată la 145 de lei, pentru a nu genera creşteri excesive în urma majorării salariului minim brut

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Amenzile rutiere nu vor mai creşte anul viitor
Amenzile rutiere nu vor mai creşte anul viitor

Guvernul vrea plafonarea valorii punctului de amendă pentru anul 2018 la valoarea din 2017. Asta în condiţiile în care sancţiunile actuale nu reuşesc să-i disciplineze pe şoferi, iar România se află în topul morţilor pe şosele.

Suntem pe locul doi în Europa la numărul de decese din accidente rutiere, dar autorităţile par că ignoră acest lucru şi pregătesc o nouă măsură populistă: plafonarea amenzilor rutiere, deşi salariul minim creşte. Concret, reprezentanţii Ministerului Afacerilor Interne (MAI) au anunţat marţi că valoarea punctului-amendă va fi plafonată la nivelul anului 2017, adică la 145 de lei în condiţiile în care odată cu majorarea salariului minim brut pe economie, de la 1 ianuarie 2018, punctul de amendă ar fi trebuit să crească la 190 de lei. Măsura va fi prevăzută într-o Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului. „În condiţiile în care conform programului de guvernare sunt preconizate creşteri ale salariului minim brut pe economie, pentru a nu creşte excesiv cuantumul amenzilor raportat la veniturile cetăţenilor şi la gravitatea faptelor, această măsură va fi propusă spre adoptare în şedinţa de Guvern“, a afirmat Monica Dajbog, purtătorul de cuvânt al MAI.

Potrivit Codului Rutier, amenzile contravenţionale se stabilesc în funcţie de numărul punctelor-amendă aplicate, iar printr-o Hotărâre de Guvern s-a decis că valoarea unui punct-amendă reprezintă 10% din salariul minim brut pe economie.

Românilor le este frică de amenzi

Specialiştii susţin însă că sancţiunile nu ar trebui plafonate că pentru foarte mulţi şoferi frica de amendă este mai puternică decât teama producerii unui accident, iar amenzile mai mari nu ar face decât să-i disciplineze pe teribilişti.

„Penalizarea trebuie să fie direct proporţională cu gravitatea încălcării legii. Atunci când greşelile sunt majore şi duc la pierderi de vieţi omeneşti sau la invalidităţi, atunci este nevoie de metode de puniţie care, din păcate, nu prea au efectul scontat la noi. Dacă nu ne temem de consecinţele intuitive ale erorilor din trafic, atunci măcar să ne temem de cele pecuniare – amendă şi suspendarea permisului. Pentru cei mai mulţi dintre şoferi, frica de amendă este mai concretă decât faptul că ar putea face un accident“, a explicat, pentru „Adevărul“, psihologul Ionel Simionca, vicepreşedintele Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţa Rutieră - PsihotrafiQ.

Specialistul spune că de vină pentru această atitudine este distorsiunea mentală a propriilor performanţe în trafic.

„Avem tendinţa să credem că nouă nu ni se poate întâmpla nimic. Peste 70% dintre şoferi se consideră mai buni decât alţii. Este evidentă o distorsiune mentală a propriilor performanţe în trafic. Asta înseamnă, implicit, o raportare eronată şi la riscuri. Cred că numai măsurile punitive vor descuraja aceste atitudini. Trebuie să ne raportăm la ce înseamnă riscuri la aglomerarea actuală, nu ne raportăm la acelaşi riscuri de acum 10 ani, când maşinile în trafic erau mult mai puţine“, a mai spus psihologul Ionel Simionca. 

În topul morţilor pe şosele

Iar toate acestea sunt susţinute de cifre. Statisticile privind siguranţa rutieră pentru 2016, publicate de Comisia Europeană în primăvară, arată că nivelul actual al amenzilor nu-i determină pe şoferii români să fie mai responsabili. Astfel, România continuă să aibă una dintre cele mai mari cifre ale fatalităţilor cauzate de accidente rutiere, raportat la milionul de locuitori. Cu nu mai puţin de 97 de decese la fiecare milion de cetăţeni, România este surclasată doar de Bulgaria, unde anul trecut au murit 99 de persoane în urma accidentelor rutiere, la fiecare milion de locuitori. 

În prezent, amenzile de circulaţie sunt cuprinse între 290 şi 2.900 de lei, iar în cazul persoanelor juridice sancţiunile ajung la 14.500 de lei.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite