Parlamentul European vrea ca toţi să avem maşini dotate cu etilotest

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Parlamentul European (PE) a decis că sistemele de siguranţă ale maşinilor trebuie îmbunătăţite substanţial. Asta după ce s-a constatat că pe şoselele Europei, în fiecare an, circa 25.500 de persoane îşi pierd viaţa şi aproximativ 135.000 de persoane sunt rănite grav.

Concret, este vorba despre sisteme care acum sunt numai în dotarea standard sau chiar opţională a maşinilor scumpe.

eCall va fi prezent şi pe maşinile vechi

PE cere, în primul rând, Comisiei Europene să impună obligativitatea instalării sistemului eCall (apel automat la 112 în caz de accident)  şi la motociclete, vehiculele utilitare grele, autobuze şi autocare noi şi, de asemenea, să asigure disponibilitatea sistemului pentru post-echiparea maşinilor mai vechi aflate deja în circulaţie. Astfel se vrea ca, începând din 2019, acoperirea sistemului eCall să fie generală.

Tot din 2019 va mai exista obligaţia de a instala, dar din fabricaţie, dispozitive automate de frânare de urgenţă pe autoturisme, vehiculele utilitare uşoare şi autobuze. Aceste sisteme detecteză pietonii, bicicliştii sau scutere şi frânează automat. În plus, pentru evitarea accidentelor în lanţ, va fi obligatorie dotarea cu un sistem de semnalizare luminosă în caz de frânare de urgenţă. Este vorba de semnalizarea intermitentă ca în cazul acţionării butonului de avarie.

Maşina nu va porni dacă şoferul va fi băut

Apoi, maşinile noi vor fi dotate de către producător cu un sistem activ de asistenţă la păstrarea benzilor de circulaţie, care nu doar pentru avertizare, ci să şi intervină în mod adecvat atunci când va fi nevoie. Aici trebuie spus că starea impecabilă a marcajelor rutiere este capitală pentru că dispozitivul lucrează detectând liniile de separare a benzilor de circulaţie.

La fel, instalarea de etiloteste antidemaraj şi de sisteme care să depisteze neatenţia şi starea de somnolenţă a conducătorului auto va fi, şi ea, obligatorie. Practic, pentru a demara, şoferul va fi obligat să sufle în etilotest. Dacă depistează urme de alcool, dispozitivul nu permite pornirea motorului. În fine, va mai fi impusă şi instalarea unor sisteme de monitorizare directă a presiunii din pneuri sau de reglare automată a centurilor de siguranţă, pentru a evita rănirea la nivelul gâtului.

Big Brother pentru şoferi

În acelaşi timp, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) înfiinţează un registru naţional, cu toate datele maşinilor şi ale şoferilor, la care, într-un viitor apropiat, vor avea acces toate poliţiile din UE. Deocamdată autorităţile române se ocupă de standardizarea informaţiilor care vor ajunge în această bază de date, aşa cum prevede aquis-ul comunitar. „Practic, se uniformizează datele, se trec nişte coduri, aşa cum sunt în UE. Deocamdată, bazele de date nu sunt interconectate. Acum, schimbul de date, în cazul unor amenzi, se face prin punctul naţional de contact“, a explicat comisarul şef Monica Dajbog, purtător de cuvânt al MAI.

În România, instituţia responsabilă pentru administrarea acestei baze de date este Direcţia de Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din MAI. Concret, registrul electronic va include datele personale ale celor care obţin permisul auto, printre care numele, codul numeric personal, domiciliul, poza sau chiar e-mail-ul. Totodată, va include datele de identificare ale proprietarilor şi deţinătorilor mandataţi ai autovehiculelor, precum şi cele ale maşinilor. Acestea vor fi trecute în registru la prima înmatriculare în România a unui automobil, dar şi la orice schimbare de proprietar.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite