Firea dă înapoi în conflictul cu transportatorii din Bucureşti-Ilfov: Se vor da licenţe provizorii dacă este nevoie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imagine de arhivă
Imagine de arhivă

Primăria Capitalei şi reprezentanţii transportatorilor care operează traseele Bucureşti-Ilfov vor demara negocierile marţi, în contextul în care transportatorii susţin că de miercuri vor fi nevoiţi să suspende cursele. Gabriela Firea, primarul Capitalei, a declarat că nu vrea să scoată operatorii privaţi de pe piaţă şi că s-ar putea da licenţe provizorii.

UPDATE Reprezentanţii Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi România (COTAR) au ieşit de la negocierile purtate cu Primăria Capitalei marţi seară, după ora 19, anunţând că, „cel mai probabil, greva de mâine va fi suspendată”. Aceştia ne-au declarat că au cerut autorităţilor Capitalei respectarea Art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 cu privire la atribuirea de contracte de servicii publice.

„Suntem recunoscători primarului general Gabriela Firea pentru iniţiativa de a purta acest dialog constructiv. Aşteptăm mâine hotărârea pe care o va lua Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov (ADITPBI). În această seară mergem la sediul COTAR unde vom lua o decizie cu cei 30 de transportatori memnri ai asociaţiei, şi probabil vom ajunge la decizia de suspendare a grevei care era programată să înceapă de mâine”, a delarat pentru Adevărul Dan Leasă, preşedintele COTAR-Ilfov.

***

Ştirea iniţială: "Negocierile vor începe astazi, la ora 15:00. Vom merge şi vom discuta, dar până la acest moment, decizia noastră rămâne neschimbată: urmează să oprim transportul pe rutele Bucureşti-Ilfov", a declarat reprezentatul Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi România (COTAR), Dan Leasă, potrivit publicaţiei Ziare.com.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi România (COTAR) anunţa luni că va suspenda cursele dintre Bucureşti şi Ilfov, începând cu 31 octombrie. Potrivit acestora, pe 31 decembrie le expiră licenţele pe trasee, iar Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov (ADITPBI) n-a făcut demersuri pentru organizarea de noi licitaţii. Cu alte cuvinte, mulţi dintre transportatori nu ştiu dacă, de la 1 ianuarie 2019, vor mai avea sau nu de muncă. Îngrijorarea acestora este cu atât mai mare cu cât, la finele lunii august, ADITPBI a prezentat un document în care se prevedea că parte dintre traseele Bucureşti-Ilfov nu vor mai fi acoperite de privaţi, că până acum, ci de maşini din parcul Societăţii de Transport Bucureşti (STB).

 „În data de 31 decembrie vor expira licenţele de transport, iar cum ADITP, aflată în subordinea Primăriei Capitalei, nu a demarat nicio procedură pentru atribuirea traseelor între Bucureşti şi localităţile din Ilfov, vrem măcar să ştim ce se va întâmpla cu angajaţii noştri de la 1 ianuarie. Legea ne obligă ca în cazul unor disponibilizări în masă să ne înştiinţăm angajaţii cu 60 de zile înainte. Şi vorbim în acest caz de aproape 2400 de angajaţi, prin care asigurăm peste 90% din aceste rute, folosite de minim 100.000 de persoane zilnic”, a declarat pentru „Adevărul”, preşedintele COTAR, Ştefănescu Vasile. Reprezentanţii COTAR susţin că autorităţile refuză să pună în aplicare două hotărâri judecătoreşti, una a Curţii Supreme în 2017 şi una a Tribunalului Bucureşti. „Noi am câştigat în 2014 dreptul de a opera aceste rute, am achiziţioant propriile autobuze iar acum vor să ne lase pe afară şi să atribuie totul RATB-ului. Să vedem cum se vor descurca ei singuri cu 100.000 de pasageri. Noi nu avem nicio problemă ca RATB să opereze aceste linii, dar să ne lase să operăm alături de ei”, a declarat Gabriel Oţet, preşedintele COTAR-Ilfov.

Transportatorii acuză Primăria Capitalei că, prin neatribuirea licenţelor pentru trasee, sunt favorizate societăţile de transport nou înfiinţate şi finanţate de bugetele locale. „În acest caz nu vorbim de microbuzele vechi de 10-15 ani care circulă pe aceste rute. Acestea circulă doar din vina autorităţilor, care le puteau opri de mult şi nu au făcut-o. Avem în vedere autobuzele urbane achiziţionate în urma unui program desfăşurat de Autoritatea Metropolitană de Transport acum trei ani. Firmele care operează curse între Bucureşti şi Ilfov au investit peste 20 de milioane de euro în 170 de autobuze urbane care stau în garaj. Primăria Bucureşti a achiziţionat 400 de autobuze, din banii bucureştenilor pentru a asigura transportul celor aflaţi în Judeţul Ilfov. Nu este doar o concurenţă neloială, ci şi un caz de sifonare a banului public”, a completat Ştefănescu Vasile. 

Gabriela Firea: Se vor da licenţe provizorii, dacă e nevoie

În cadrul şedinţei de marţi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti (CGMB), primarul Gabriela Firea a declarat că nu vrea să scoată privaţii de pe trasee.

„Este o ştire falsă, neadevărată. Niciodată nu am afirmat aşa ceva, în schimb, prin înfiiţarea Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Bucureşti Ilfov din care face parte Primăria Capitalei şi fac parte toate cele 40 de unităţi administrative din Ilfov, împreună luăm decizii pentru îmbunătăţirea traficului în Bucureşti şi zona metropolitană şi STB, în măsură în care vom recepţiona toate autobuzele pe care le-am cumpărat, va fi o etapizare ca şi în Ilfov să între autobuze de la STB, dar nu cu riscul că în Bucureşti să se circule şi mai greu, timpii de aşteptare în staţie să fie crescuţi.

Am vorbit cu primarii din Ilfov. STB are deja un serviciu delegat, va intră pe anumite trasee şi restul de piaţă va fi acoperită de transportatori privaţi care vor trebui să vină la licitaţie de trasee care, şi asta e o noutate, nu vor fi doar din Ilfov, aşa cum operează acum, ci şi din Bucureşti. Cred că noi ne ţinem de cuvânt, respectăm planurile de Mobilitate Urbană Durabilă.

Sub nicio formă nu dorim că operatorii privaţi să între în faliment, dar şi ei trebuie să înţeleagă să crească condiţiile şi calitatea oferită cetăţenilor, astfel încât călătorii din Bucureşti şi Ilfov să nu poată să facă o diferenţa în sensul rău al cuvântului între transportul oferit de STB şi ceilalţi operatori privaţi de transport. Trebuie să fie aceeaşi calitate.

Toate aceste condiţii se vor regăşi în caietele de sarcini care vor fi finalizate în perioada premergătoare organizării licitaţiei. Cât nu mai au licenţe, se pot da licenţe provizorii că să îşi continue activitatea în condiţii legale în Ilfov pe traseele din acest moemnt. (...) Nu va acoperi fosta RATB toate traseele din Bucureşti şi Ilfov, cum fals s-a afirmat în aceste zile. Vom acoperi un procent pe care îl va comunica conducerea STB, restul va fi acoperit de operatori privaţi care vor trebui să corespundă criteriilor tehnice şi de poluare", a declarat primarul Bucureştiului, Gabriela Firea.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite