De ce şi-a retras Şantierul Naval Constanţa plângerea  prin care contesta procedura de licitaţie pentru corvetele Forţelor Navale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Licitaţia pentru corvetele Forţelor Navale Române pare să intre în linie dreaptă după ce Şantierul Naval Constanţa (SNC) şi-a retras plângerea în justiţie împotriva  Ministerului Apărării Naţionale (MApN). Motivul demersului este previzibil dacă avem în vedere că SNC este asociată în afacerea corvetelor cu Naval Group (Franţa) şi că unele surse susţin că oferta comună făcută de cele două companii către MApN este cea câştigătoare.

Concret, cei  trei competitori au depus oferte în cadrul licitaţiei în felul următor: Naval Group, Franţa – Şantierul Naval Constanţa – 1,2 mld EUR; Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, Olanda – 1,255 mld EUR; Fincantieri SpA, Italia – 1,344 mld EUR, iar comisia de evaluare a ofertelor a stabilit că toţi competitorii îndeplinesc condiţiile tehnice stipulate în caietul de sarcini. Di acest motiv s-ar fi întocmit un raport în care asocierea Naval Group, Franţa – Şantierul Naval Constanţa este indicată ca fiind câştigătoarea  licitaţiei, criteriul de departajare fiind preţul cel mai scăzut.

Motivul declarat

Oficial, cererea de chemare în judecată a fost formulată strict în cadrul legal prevăzut de legea contenciosului administrativ, fără a se solicita suspendarea actului normativ contestat, se arată în documentul transmis dătre judecători de SNC. 

  

Potrivit documentului menţionat, decizia SNC de renunţare la judecată vine după ce acţiunea companiei a fost prezentată atât de mass-media, cât şi de ministrul Apărării, Gabriel Leş, drept principalul motiv pentru care MApN a suspendat procedura de achiziţie a corvetelor. 

Cu ce nave ar putea fi dotate Forţele Navale

Aceleaşi surse susţin că, după încetarea procesului SNC-MApN,  licitaţia este blocată numai de ancheta pe care o fac procurorii militari. Practic, este o urmare a faptului că Ministerul Apărării a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel susţinând că există „suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii”. Totuşi, unele surse susţin că până la clasarea dosarului mai este numai un pas pentru că sesizarea MApN este “mai mult decât subţire”. 

corveta

GOWIND 2500

Astfel este posibil ca Forţele Navale să fie dotate cu corvetele Naval Group,  modelul propus fiind GOWIND 2500 care dispune de o propulsie hibridă. Este vorba de nave de ultimă generaţie care au fost contractate deja  de forţele navale din Malaezia şi Egipt. Au soluţii de înarmare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica şi rachete anti-navă Exocet şi sistem tactic Thales. 

Câteva detalii tehnice din procedura de achiziţie a corvetelor

- Valoare estimată (maximă): 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA.

- Procedura de achiziţie are ca factor de departajare preţul cel mai mic, atâta timp cât cerinţele tehnice solicitate de statul român sunt îndeplinite de ofertanţi.

- Navele vor trebui construite în România în decurs de şapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.

- Componenta de offset: modernizarea şi înarmarea celor două fregate Type 22 - Regele Ferdinand şi Regina Maria, nave cu care cele patru corvete ar urma să formeze grupuri de luptă.

- Condiţii tehnice de bază: să poate să lupte în cel puţin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) şi să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar şi drone. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite