Cum trebuie să procedezi ca să nu fii înșelat când faci cumpărături online. Sfaturile experţilor

0
0

Comerţul online a devenit extrem de atractiv pentru români. Mulţi clienţi evită să meargă în magazine şi preferă să comande produsele pe internet, unde pot pica foarte uşor în plasa escrocilor.

FOTO: pixabay.com
FOTO: pixabay.com

Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Suceava, Ionuţ Epureanu, a declarat că aproape zilnic polițiștii sunt sesizați cu privire la înșelăciuni în mediul online în contextul achiziționării unor bunuri. El crede că de cele mai multe ori aceste situații sunt generate și de superficialitatea cumpărătorilor care nu respectă reguli minime de prevenire și siguranță.

Atrași de reducerile impresionante

Ionuţ Epureanu a arătat că sunt situaţii în care cumpărătorii primesc acasă un produs inferior faţă de cel comandat. El a dat ca exemplu cazul unui bărbat care a văzut un anunţ sponsorizat pe Facebook şi, fiind atras de reducerile substanţiale promise de vânzător, a decis să cumpere o haină.

Fiind atras de reducerile impresionante și de prețul afișat pentru o geacă, acesta a accesat un link web unde a selectat un produs și a completat un formular pentru o adresă de livrare. În data de 15.11.2022, persoana vătămată a fost contactată de către un agent de livrări de la o companie de profil care i-a înmânat în schimbul rambursării sumei de 171 lei un colet. Cu ocazia desfacerii pachetului, a constatat că în interior se află o haină pentru dame de o calitate net inferioară și care nu se apropie în niciun fel de specificațiile celei expuse spre vânzare pe internet”, a arătat sursa citată.

Un alt bărbat din Suceava a fost înşelat de un vânzător din Mureş. Suceveanul a comandat o pereche de căşti audio care costau 699 de lei. În anunţul de pe internet scria că produsul este original şi verificabil.

Ulterior, persoana vătămată a fost contactată de un curier acreditat care i-a adus setul de căști comandat cu o zi înainte, i-a achitat acestuia suma de 699 lei, după care a desfăcut coletul constatând că este un produs net inferior, prezentându-se ulterior la sediul Poliției municipiului Suceava pentru a sesiza cele întâmplate”, a completat Epureanu.

Un alt bărbat a sesizat că după vizualizarea împreună cu fiul său a unui anunț postat pe o platformă de profil, a comandat un hanorac marcă de prestigiu de la un bărbat din Cluj Napoca, prețul inițial al produsului fiind de 1.000 lei, din caracteristicile descrise reieșind că este un produs original. Ulterior, bărbatul a convenit cu vânzătorul să achite suma de 850 lei în care erau incluse taxele de transport, achitându-i la aceeași dată un avans de 50 lei prin virament bancar.

Ulterior, persoana vătămată a fost contactată de un curier acreditat care i-a adus un colet pe care nu l-a verificat, dar a presupus că acesta conține hanoracul comandat cu o zi înainte, i-a achitat acestuia suma de 765 lei, așteptând să se întoarcă fiul său de la școală. În momentul în care fiul său s-a întors acasă, a desfăcut împreună cu acesta coletul și a constatat că produsul are aceeași culoare, însă un împrimeu diferit în zona pieptului, este o mărime mult mai mare decât cea comandată, nu are nicio etichetă de producător, iar calitatea materialului este îndoielnică. Astfel, clientul păcălit a încercat să contacteze vânzătorul pentru a-i semnala problema, însă acesta i-a blocat telefonic și electronic posibilitatea de a-l contacta.

În toate cele trei cazuri au fost întocmite dosare penale pentru înşelăciune.

Recomandările polițiștilor

Pentru a nu cădea în plasa escrocilor, polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Suceava vă recomandă:

-        atunci când navigați pe internet de pe dispozitivul dvs., asigurați-vă că această conexiune este securizată;

-         nu faceți niciodată click pe un link/o anexă dintr-un email sau SMS nesolicitat! Verificați adresa de pe care a fost trimis emailul;

-        evitați operatorii economici care nu afișează date de contact complete;

-        aveți grijă la accesarea unei pagini web care conține greșeli gramaticale;

-        nu plătiți în avans bunuri comandate prin internet de la persoane necunoscute;

-       fiți atenți când oferiți detaliile cardului de credit sau debit pe intenet! Refuzați tranzacția dacă se cere codul PIN;

-       tipăriți sau salvați comanda dvs., precum și clauzele și condițiile ce apar pe site la momentul cumpărării.

Alte caracteristici al acestui tip de înșelăciuni:

- infractorii evită chatul special al platformei marketplace; link-urile transmise de aceștia conțin deseori greșeli gramaticale sau limbaj informal, butoane cu denumiri atractive (spre exemplu: „Primește fonduri”, ,,Plătit. Aștept confirmarea vânzătorului ”), sau mesaje ce sugerează urgența ( cum ar fi: ,,Obține acum!”, ,,Link de primire fonduri valabil 5 minute. Completează datele cardului de urgență”, fără a se limita la acestea); infractorii pot cere detalii despre soldul existent pe card.

Foarte important de reținut:

-  Niciodată, pentru a primi o sumă de bani, nu este necesară furnizarea datelor înscrise pe card (ce conține 16 cifre), ci doar a numărului de cont (Codul IBAN, format din 24 de caractere - 4 litere și 20 cifre). Cardul bancar nu este un instrument de încasare, ci este doar instrument de plată.

-  Verificați foarte bine adresa link-ului furnizată de presupusul cumpărator sau numerele de telefon de pe care vă sunt transmise mesajele. Denumirea acesteia trebuie să corespundă exact cu cea a site-ului de încredere, să nu aibă nici un caracter difențiat de aceasta.

-  Raportați orice tentativă de înșelăciune de acest tip!

Evenimente


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri