BAC-ul, greu şi-n toamnă dacă nu înveţi. Primele estimări: rata de promovare la Limba Română nu va depăşi 40%

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Majoritatea elevilor s-au încurcat la subiectul al treilea FOTO Arhivă Adevărul
Majoritatea elevilor s-au încurcat la subiectul al treilea FOTO Arhivă Adevărul

Elevii şi profesorii spun că subiectele care s-au dat luni la proba scrisă de la Limba Română au avut un grad prea mare de dificultate.

UPDATE  La proba scrisă de Limba şi literatura română s-au prezentat peste 45.900 de candidaţi, conform datelor centralizate de Ministerul Educaţiei până la ora 15.00.

Pentru 12 dintre candidaţii înscrişi a fost necesară utilizarea subiectelor de rezervă, se arată într-un comunicat al ministerului.

124 de candidaţi au fost eliminaţi pentru că aveau asupra lor materiale ajutătoare şi dispozitive electronice, interzise în săli pe durata desfăşurării probei.

Cei mai mulţi dintre candidaţii eliminaţi s-au înregistrat în Bucureşti (10), respectiv judeţul Constanţa (15), unde o elevă, eliminată din examen pentru fraudă, a declarat inspectorilor şcolari că a dat bani pentru a putea promova Bacalaureatul. Cazul a fost înaintat Poliţiei Constanţa de către Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa.


Subiectele de la Limba Română pe care le-au primit candidaţii la a doua sesiune de Bac de anul acesta au fost grele, spun atât profesorii, cât şi elevii, dar nu la fel de grele ca la prima sesiune. Cele două variante de subiecte care s-au dat ieri au fost relativ asemănătoare. 

Astfel, la primul subiect, la profilul Uman s-a dat un fragment din „Iubire Magică” de Vasile Voiculescu, iar la Real s-a dat din „Budulea Taichii” de Ioan Slavici. Pe baza acestor texte, elevii au trebuit să răspundă la nouă cerinţe care vizau cunoştinţe de vocabular şi teorie literară, precum şi capacitatea de a înţelege şi a comenta un text literar.

La subiectul al doilea de la Uman, elevii au primit un text argumentativ despre „utilitatea studierii literaturii universale în şcoală“, în timp ce la Real s-a dat „importanţa comunicării pentru succesul muncii în echipă“.

Redactarea unui eseu, adică al treilea subiect, a constat din descrierea unei relaţii dintre două personaje. În cazul subiectului de la Real, elevii au avut de prezentat relaţia dintre două personaje din comedia „O scrisoare pierdută” de I. L. Caragiale, în timp ce colegii lor de la Uman au trebuit să vorbească despre relaţia dintre două personaje dintr-o operă dramatică studiată având de ales între operele „O scrisoare pierdută” şi „Iona” (Marin Sorescu).

Profesoara de română Ecaterina Stanca de la Colegiul Naţional „Tudor Vianu“ din Bucureşti este de părere că, la fel ca în prima sesiune, s-a dat mai uşor la Uman decât la Real. 

„Le-a dat la alegere la Uman între «O scrisoare Pierdută» şi «Iona» (de Marin Sorescu), deci a fost mai uşor. Cred că majoritatea au ales Caragiale, fiindcă «Iona» este o operă mai grea. Subiectele în sine mi se par totuşi destul de grele şi atunci când ştii că te confrunţi cu elevi care au picat în vară, e cam riscant să dai subiecte dificile“, a explicat profesoara, care este de părere că subiectele au fost mai grele ca la a doua sesiune de anul trecut, dar mai uşoare ca în vară.

„Nu cred că elevii se aşteptau la genul dramatic. Pot spune că a fost, într-adevăr, un Bac plin de surprize anul acesta“, a mai spus Stanca.

Părerile elevilor care trec prin focul examenelor sunt împărţite, unii spun că subiectele au fost uşoare, însă mulţi dintre ei nici măcar nu s-au atins de ultimul subiect, crezând că nu se vor descurca. Mirela, care a terminat clasa a XII-a la profilul tehnic de la Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida“ din Bucureşti şi a dat examenul la Şcoala Centrală, este unul dintre candidaţii care nu au făcut ultimul subiect.

„Am avut emoţii mari, am stat şi în prima bancă. Primele două subiecte, unde am primit un text proză din „Budulea Taichii” şi un text argumentativ despre munca în echipă, mi s-au părut relativ uşoare, dar nu am fost pregătită pentru ultimul subiect“, spune ea. Unii elevi au trecut de proba de română în prima sesiune, însă s-au prezentat şi la a doua ca să-şi mărească nota şi au susţinut din nou examenul. 

Roxana, spre exemplu, spune că subiectele i s-au părut relativ uşoare. „Le-am făcut pe toate. Am luat 6 la prima sesiune şi vreau să iau o notă mai mare de data asta“, spune Roxana.

Promovabilitate mică şi în toamnă

Un profesor de română din Capitală care a corectat ieri mai multe lucrări susţine că şi la sesiunea din toamnă promovabilitatea va fi foarte mică. 

„Din 40 de lucrări câte am corectat, doar şase au avut note peste 5. Rata de promovare la Limba Română nu cred ca va depăşi 40%”, a declarat aceasta. De asemenea, dascălul a adăugat că cele mai multe dintre testele corectate au avut greşeli grave de gramatică.

Luni aflăm rezultatele

Următoarea probă, cea de limbă maternă, va fi astăzi, urmând ca miercuri să se susţină proba obligatorie a profilului (matematică şi istorie), iar vineri, proba la alegere. 

Luni, 2 septembrie, se vor anunţa rezultatele parţiale şi pe 5, cele finale.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite